Crokk Startet 26.Juni.2019 Del på Facebook Startet 26.Juni.2019 Jeg har en 8 hk to-takt påhenger og har kjøpt en propell på 8,5 × 7.5 til den. Denne skal sitte på en 15 fot daycruiser som veier omtrent 500 kg. Det er en v formet båt og er vel ment å plane. Hvor mange knop vil jeg kunne oppnå ? Det viktigste er ikke farten, men at dette kan bli en ok turbåt på en radius på ca 15 km turer. Tror dere denne konfigurasjoner kan virke ok til dette bruk i rimelig vær uten vind som overstiger omkring 10 m/sek... ? Sitér dette innlegget Link to post
KaiH89 Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Klarer ikke svare deg helt nøyaktig, men har litt erfaring. Min 19 foter(ca 750kg) gjorde såvidt 5 knop med en gammel johnson 9.9 2-takter. Hadde havari på hovedmotoren og båten måtte flyttes. Er du heldig, kan du vel kanskje se 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Du må oppgi Båtmerke og modell eller tegninger av skroget om det skal gå an å gjette på fart. (eller kontakte snåsamannen) Om båten din har et reelt V-bunnsskrog så vil du ikke klare å få den til å plane uten problemer. Om du planlegger å sette ut på havet i 10m/s med en 8hk påhenger så bør du bestille time Sitér dette innlegget Link to post
Crokk Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Mørebas 15 fot 78 modell er båten...10 m var nok drøyt, ja...jeg skal bruke den på en innsjø.... Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 På min 20 fots Mørebas (svak v-bunn) som veier 1100 kg inkl utstyr har jeg en 8 hk Yamaha 4 takt som trolling/kicker motor. (Sitter ved siden av en 70 ) Med 8hk gjør båten ca 5 knop SOG i ferskvann (da er ikke 70'n tilta opp) Har gått med dette også i motvind på 10ms. Hadde da 3,5 knop SOG. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 opp til ca 5 knop i vindstille kreves ikke mye krefter å oppnå. Såkalt skrogfart, og bestemmes av vannlinjelengden. Ikke helt sikker på hvordan mørbas 15 skroget er , men det ser jo mer lettdrevet ut til slik bruk enn mørebas 16/17 skrogene. Vil tippe du ender opp rundt 8 knop et sted.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Propellen du har valgt er ikke den som gir båten din størst mulighet til å plane, den passer bedre til en lett rib Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Tviler sterkt på at du greier å få denne båten i plan med bare 8hk. Skrogfarten ligger vel på ca 6 knop, så jeg antar at du greier å presse den opp i 7-8 knop med full pinne - eventuelt kan du kjøre litt mer økonomisk i 6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.