Jump to content

Tungstartet Honda BF10D 2006


Teresa

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har tatt på meg oppgaven å få start på en Honda BF10D 2006 modell. Gudene vet når den sist fikk omsorg og pleie, den så rett og slett ikke ut.

 

Jeg har gjort følgende:

- Byttet oljefilter (denne var gjennomrustet og lakk olje)

- Byttet tennplugger

- Byttet impeller

- Byttet motorolje og girolje

- Drenert forgasser (skrudde opp dreneringskruen)

- Inspisert og blåst gjennom bensinfilteret

 

Jeg forsøkte å starte den igår med original bensintank med trolig gammel bensin, og ingenting skjedde. Deretter drenerte jeg forgasseren, og forsøkte med ny tank og fersk bensin. Da ville plutselig motoren starte med choke og gikk på tomgang. Den ruset seg de første sekundene, så gikk den rolig på tomgang. Men det var det.  Er ikke sjans å få start på den uten choke. Etter x-antall forsøk vil den nå heller ikke starte selv med choke.

 

Ber om mulige tips og hypoteser, gjerne også med fremgangsmåte! 

 

 

Link to post

Oppdatering: Hvis jeg kobler fra bensinslangen, drenerer forgasseren for drivstoff, og pumper inn nytt, så starter motoren på første forsøk med choke. Fortsatt ingenting uten. Lar jeg den gå litt på choke stopper den etter et par minutter, og er ikke mulig å starte igjen (med mindre jeg gjør samme prosess og drenerer forgasseren)

Link to post

Fikk du samlet opp det første du tappet ut av forgasseren?

Lurt å gjøre det slik at du kan vurdere det som er der. Ser du at det er mer enn en spiseskje med vann/mjød så er det trolig like greit å demontere forgasser med en gang for da har det trolig nådd opp til hullene i tomgangsdysa.

Som du sikkert er kjent med, så er disse hullene så små i moderne motorer at det skal my flaks til at de selvrenser.... dessverre....

 

Så som ballistic anbefaler så er nok en rens en god medisin i ditt tilfelle.

 

Dersom du ikke er så lysten på det så er eneste sjanse å pumpe igjennom bensin med håndpumpa og flotørkammer tappeskruen åpen, det kan redde deg, men oddsen er ikke god når jeg leser beskrivelsen din.

 

Takk for at du oppgir full motorkode og lager en god liste - det gjør det verdifult for andre som søker på Forumet og det gjør det så mye lettere å prøve å hjelpe deg. Håper mange lærer av ditt eksempel :thumbsup:

 

Link to post

det at den stopper om bensinslanger står på , men starter igjen når forgasser dreneres , tyder for meg også på at flottørventilen ikke fungerer som den skal.  Feks dersom den ikke stenger så vil motoren "drukne" pga for mye bensin

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for alle svar! Skal ærlig innrømme at det ikke frister å demontere forgasseren, men en gang må jo være den første. 

 

Dieselfan: Jeg mener det kun kom bensin ut da jeg drenerte forgasseren. Likevel har denne motoren virkelig fått kjørt seg, og mulig blitt servert dårlig bensin over en lengre periode. Da jeg byttet impeller lå det småstein og tang på de merkeligste steder!

 

Jeg starter med å gjøre som Dieselfan sier, og pumper inn bensin mens "flottørkammer tapperskruen" (som er dreneringskruen som brukes til å tappe forgasseren, sant?) er åpen, for å gjøre en quick fix rens om jeg har forstått riktig?

 

La si det ikke fungerer, og jeg blir nødt til å demontere og rense forgasseren, hva gjør jeg? Annet enn å holde styr på hvor alt skal, så antar jeg at "tomgangsdysa" er denne lille skruen med svært små hull, kan det stemme? Hva bruker jeg eventuelt til å rense denne? Deretter, er det andre deler av forgasseren jeg skal rense når jeg først er i gang? Setter pris på beskrivelse av fremgangsmåte.

 

Ivar, du nevner en "flottørventil", er det et slags "plastlokk" som stenger tilførselen av bensin, litt det samme som stenger tilførselen av vann i et toalett? Er dette noe som må byttes om, eller kan denne også renses? 

 

Link to post

flotørventil og nåleventil - er en reguleringsventil som trykkes mot sitt sete av oppdriften i flotøren - akkurat som i en wc. du må ta av flotøren for å få den ut. Den tetter på den svarte tuppen du ser på bildet.

 

Råder deg til å ikke røre blandingsskruen på forgasseren, den er ofte utstyrt med en fjær under hodet. Skur du den inn ødelegger du oftest setet og da er forgasseren ødelagt og må byttes

Dysene staker du opp med fiskesene, ikke bruk noe av metall

 

Det beste er om du kan låne et ultralydbad til å rense forgasser og dyser i

 

nåleventil.jpg

Link to post

Forgasseren er demontert, og jeg legger til et par bilder.

 

Har dessverre ikke tilgang til ultralydbad, men prøver meg med bremserens, lufttrykk og fiskesene imorgen. Er det slik at alt burde renses, og jeg skal kjøre bremserens og lufttrykk i hver eneste krok og inni hele forgasseren, eller er det først og fremst tomgangsdysa som er hensiktsmessig å få ren? 

 

Takk igjen for all hjelp!

 

15616675759284813455771027610550.jpg

15616677858437588219431854288452.jpg

Link to post

Forgasser og dyser er nå blitt renset med bremserens, ligget i bensin over natta, og blitt gått over med luftrykk i alle hull og kroker. Det er det beste jeg får til uten ultralydbad. Alt er også montert tilbake igjen.

 

Tanktilkoblingen er i tillegg byttet da denne hadde begynt å lekke.

 

Har fått start på motoren, med choke har den tilogmed gassa litt og propellen har gått rundt. Men, den stopper etter ikke altfor lang ting. Den er er fortsatt tungstartet, men går opp til flere minutter på tomgang. Forsøker jeg å dra inn choken høres det ut som den går litt bedre, men så slukner den. Da må det choke til for å få start på den igjen. 

 

Har observert at det ikke kommer noen kontrollstråle, bare luft ut av denne, og ja, jeg har sjekket slangen for div "dritt", men samtidig kommer det bra med vann ut av stammen nede ved eksosen.

 

Har forsøkt å gi litt rolig gass, men på et punkt kommer det noen merkelige lyder (skjærer) fra motoren, og det er som om den mister all kraft, propellen slutter å fungere, og så slukner den.

 

Er det på tide å få levert denne til verksted? Hvordan er det en motor som har skjært seg grunnet defekt impeller oppfører seg? (Til info var impelleren som jeg byttet ganske ødelagt)

 

Link to post

Man kan se bort fra deler av forrige innlegg, ettersom jeg rett og slett hadde glemt å koble tilbake giret. Det førte til den merkelig motorlyden.

 

Jeg har nå en Honda påhengsmotor som har fått en skikkelig overhaling med bytte av de fleste slitedeler, bytte av motor- og girolje. En renset forgasser og diverse annet småtteri.

 

Det er ingen tvil om at det er forbedring, for nå startet motoren 9/10 ganger på første forsøk med choke ute. Jeg setter den i gir, og får den opp i turtall. MEN den stopper når jeg tar inn choken, og vil heller ikke starte uten choke. Det er heller ingen kontrollstråle, til tross for impellerbytte og div. staking, kun luft som kommer ut. 

 

Jeg tror min jobb er gjort, og at det er på tide at motoren blir levert på verksted. Tar fortsatt gjerne imot tanker og tips!

Link to post

Har selv benyttet denne varskeren på symptomer som ligner litt på dine:

https://m.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-850-ml/38-6601

Det er en egen tråd om mine problemer med Suzuki 6hk. Vaskeren har ikke plass til at hele forgasseren ligger under vann, men snur den mange ganger så går det. Måtte ta ut dysene før det ble godt. Din forgasser er nok noe større, men det kan være verd et forsøk. 

Link to post

Alexander da... nå har du gjort mye bra og du er på 95%, forgasseren så IKKE bra ut innvending og bare det å få den til å gå er en prestasjon... ikke gi deg nå... Ta en dag fri og sjekk hull i dysene en gang til... hold de opp mot lyset og forsikre deg om at alle de små hullene er runde. Få ser godt nok til å sjekke det, få en 2-3 andre til å sjekke det også....  

 

Det er noe eget å vinne 1-0 over en vrien forgasser, ikke alle har klart det  :thumbsup:  :yesnod:

Link to post

Jeg er enig med "dieselfan". Nå er du nesten i mål.

Man må jo nesten gå ut ifra at forgasseren begynner å bli ren nå, selv om symptomene kan tyde på det motsatte. Det at den er avhengig av choke betyr at den får for lite bensin. Dette kan ha flere årsaker, men de aller fleste vil ha ulik innvirkning på tomgang og høyere turtall. Den eneste fellesnevneren jeg kommer på, er at flottørnivået er for lavt. Kan dette ha endret seg? -Og hvor høyt er nivået?

Link to post

Om vi antar at bensinen kommer fram til forgasseren.

  • Dersom nåleventilen setter seg på setet
  • nåleventilen går tregt i føringen
  • leppa på flotøren er feiljustert

alle disse vil gi lav flotørstand og dermed mager blanding

 

Enkleste måte og avsløre det på er dynamisk flotørnivåkontroll... som vanlig :thumbsup:

 

Ved å holde choke i 20-30% på, så kan en prøve om motoren da går pent

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...