Jump to content

Buster X med Yamaha F80 - ønsker forslag til universal propell - prioritet på marsjfart

Kimjørgensen

Recommended Posts

Heisann båtfolk. Trenger litt hjelp med tanke på valg av rett propell til min yamaha f80 som opererer i hekken på en buster x. Tenker da hovedsakelig på dette med stigning og diameter. Jeg er mer opptatt av høy marsfart og lavt forbruk enn av akselerasjon. Leter etter en gjennomsnitts size for hvermannsen.  Propellen som sto på båten da jeg kjøpte den har ingen tall som viser stigning/diameter. Har tatt den av og undersøkt nøye. Motoren går rett i turtallssperra på 6100 omdreininger og jeg tror det kan være lurt å få seg litt større propell. Så? Hvilken diameter/stigning for min f80?  På forhånd takk for svar:diving:

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Propell til 80hk yamaha". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

rart det ikke skulle være noe merking i hele tatt - bruker oftest stå i bosset.  Kan være uleselig pga tæring da.. 

Hva slags fart får du da?  (da kan man regne seg fram til sannsynlig stigning ved hjelp av en propellkalkulator) 

Ser i yamaha kjørefakta 2003 at F80 på buster XL (gammeltypen på 5.30) gjorde 36,5 knop m/ 13x19 alu / 6000 rpm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

noen av yamahas propeller var bare merket med stigning + en bokstav , så da er det kanskje en K bak? 

Hadde forventet mer fart med 19" (selv om jeg kanskje mistenker gamle XL for å være mer lettdrevet..)  , men kommer også an på giring. 

Ser du om farta stiger mye feks fra 5000 og opp til 6000?    

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kimjørgensen skrev 32 minutter siden:

Bladene er hele og fine. 19k var det som vi trodde kunne skimtes ja. Fra 5000-6100 omdreininger mener jeg det er snakk om 4-5 knop i forskjell. Hvis jeg da går opp et par tommer i stigning til f. Eks 21, skulle det være rette veien og gå for å få den ned 3-400 omdreininger?

Hvis du går opp fra 19" til 21" - i samme propellserie/type vel å merke, så vil turtallet reduseres ja. 3-400rpm høres riktig ut.

Takker for alle svar?

Jeg og båten er adskilte til mandag da vi tar ferie sammen, så jeg kan ikke fysisk se på den for øyeblikket for å måle. Men er det noen som kan anbefale en propell diameter/stigning til min f80 som nå går i turtallsperra på 6100 med en 19k alu propell, eller trenger dere mer info?

dieselfan skrev for 5 timer siden:

Du bør ikke overstige 6000.

Prøv å måle diameter på propellen 1 tomme er 25,4mm

Dersom du har en alu propell på 13 1/8" tviler jeg på om F80 klarer å dra den som 21"

Kan du telle om du har 15 splines i akselen ?

yamahas 19" er 13" i diameter. 21" er 12 5/8", Aksel skal være 15 splines ja. 

normalt sett så skulle denne propellen gitt mye mindre slipp  -- og mer fart

Har du mulighet til å få lånt en annen propell, feks fra forhandler, bare for å teste? 

Redigert av ivar (see edit history)

originalinstrumentet på min F115 er som regel innenfor en halv knop av hva gpsen viser.  Men har erfart med andre motorer at om hullet til giveren blir delvis tilstoppet så viser instrumentet for lite 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...