Ivrig fisker Startet 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2019 Skal skifte impeller på en Mercury 50hk 2-takt motor, men klarer ikke å "trekke" av undervannshus etter at alle bolter er løsnet. Det kan virke som aksling har rustet fast der hvor den skal trekkes løs i fra motor huset. Har gått så langt at jeg har laget hull i stammen på motoren for å komme til med rustløser, men den sitter fremdeles bom fast ? Er det noen som har tips om hva som kan gjøres? Evt kan tipse om en spesielt god rustløser? Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Er du sikker på at du har fått av alle boltene? På eldre Yamaha-er sitter det ofte en bolt gjemt over anode-finne-tingen som sitter over propellen. Ellers så er vel kanskje løsningen å drukne den i rustløser, vente en dag eller to. Og finne slegga. Og naturligvis legge noe tre imellom når en slår, så en ikke ødelegger stålet. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Dette er desverre slik det går, når det slurves med vedlikeholdet. Det finnes noe som heter Jamaica olje fra Omega, som visstnok skal være helt fantastisk. Det burde den være også, da drn er svindyr. evt. sett hele greia oppi et kar med diesel i noen dager. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ivrig fisker Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Takk for svar. Alle bolter skal være ute ref. Youtube video som viser hvordan det kan gjøres. I og med at aksling skal komme løs inn mot motor huset så vil det si at hele motoren må bades i diesel dvs et badekar med diesel med de utfordringer detvil gi..... Sitér dette innlegget Link to post
oaar Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Hei, tror jeg kan hjelpe deg da jeg har vært igjennom det samme. Fikk beskjed av merkeverksted at motoren kunne egne seg til mooring, da dette var en omfattende jobb som innebar å skjære hull i siden på riggen, kutte akslingen, ny aksling og sveise undervannshuset igjen. Hovedproblemet er manglende regelmessig demontering og smøring med rust som resultat. Jeg tror også problemet kan være ødelagt tetningsring øverst, rett under veivaksling, og splinen blir eksponert for sjø. Veivakslingen er av karbonstål og vil ruste i splinen med resultat at du aldri får akslingen av. Jeg hengte opp motoren med øyebolt i veivakslingen, festet en bolt i sjøvannsinntaket og slo nedover med vekter. Ingen reaksjon. Jeg tror veivakslingen flekser. Så strammet jeg alt opp med kjettingtalje mot gulvet og strammet opp. Slo deretter med lodd. Da kom den med en gang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.