risesp Startet 27.Juni.2019 Del på Facebook Startet 27.Juni.2019 (redigert) Min kone har akkurat seilt fra Stavanger til Eigersund i ganske rufsete vær. Hun gikk dels for motor og seil, og opplevde flere ganger underveis å oppnå 11-12knop i ‘nedoverbakke’ med det resultatet at turtallet på motoren ble ‘dratt’ opp. Plutselig stopper motoren, den startes igjen og går litt før den slukker igjen. I fjor fikk jeg renset dieseltank for dieselgørr, og antar at det ikke er det som er problemet selv om forløpet var veldig likt. når hun omsider kom i smulere farvann startet hun opp motoren igjen, og den gikk som normalt til de kom seg til kai. Nown som har en ide om dette ‘overturtallet’ kan ha en konsekvens med at det drar inn luft i systemet? Redigert 27.Juni.2019 av risesp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Tror ikke at propellen "drar" motoren, det er vel heller at belastningen synker så motoren går friere/fritt så turtallet stiger. Av en eller annen grunn får antagelig ikke motoren diesel under rufsete forhold, enten fordi tilførselen går tett eller fordi den får luft i stedet for diesel. Mye sjø og tidligere problemer med dritt i dieselen, ville sjekket filtrene og sørget for fullest mulig dieseltank før neste etappe så det blir minst mulig "skvulp" på tanken. Alternativ B, så å si er at det suges luft ett eller annet sted når det er mye bevegelse i båten. Litt vanskelig å si fra hvor, men ville fulgt diesellinja og sniffet/kjent om det har dryppet diesel noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hei Eg er eining med Pinkvin, men forstår ikkje heilt kvifor din fru kjøyer motor når ho seglar i slik fart. Dersom motoren sug luft, ville vel motoren stoppa, og måtte luftast før ny start? Ask Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Drivstofftanker i seilbåt er ofte utformet etter skrogformen. I noen tilfeller kan det da suges luft ved forhold som lite tankinnhold, mye krenging. Noen motorer er vel selvluftende og lar seg starte igjen, etterpå, mens noen må luftes. Tips kan være å alltid ha godt nivå diesel i tankene ved tøffe forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.