Jump to content

Vanskelig å høre VHF ombord - hva gjør folk?

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har to håndholdte VHFer ombord i båten min. Ofte når jeg er ute og det kommer en melding på kanal 16 må jeg nesten stoppe båten for å høre hva som blir sagt. Nå skal det sies at det er en snekke med motoren under golvet ved siden av styreposisjonen. Jeg kan kanskje forsøke å isolere motoren litt bedre, men det hjelper ikke hvis jeg har VHF med meg i skjærgårdsjeepen. Der hører jeg ikke noen ting. Hva gjør andre i slike tilfeller? Bruker man øreplugg? Det eneste aversjonen jeg har mot ev. øreplugg er at noen ganger kan det komme ekle forstyrrende lyder som sikkert ikke er så behagelig å få rett i øret. 

Om det er støyen fra båten/motoren som overdøver VHFen, (selv om du holder den inntil øret), så er det bare en ting å gjøre: Senk støynivået ved å slakke ned på farten.

Ellers blir det å bruke øreplugg.

Hvilket merke VHF har du ? Høres ut som den er veldig svak når du sier at du nesten må stoppe båten for å høre hva som blir sagt.

Redigert av Jannmar (see edit history)
12 hours ago, MajorAndy said:

Jeg har haft samme problem. Har en fast monteret Lowrance VHF. Nu har jeg fundet id af at mikrofonen også er en højttaler, så jeg kan bare løfte mikrofonen op til øret, så hører jeg fint. Ganske enkel løsning, men det tog mig et stykke tid at regne den ud...?

Jeg har samme VHF-fabrikat. Nyttig info om mikrofonen! 

Har Standard Horizon GX-1500 med ekstra håndsett i cockpit. Da det fortsatt er lav lyd har jeg montert ekstern høyttaler bak et luftegitter så den holder seg tørr. Den ekstra høyttaleren følger ikke volumet på radioen så problemet nå er FOR høy lyd når jeg seiler eller ligger i havn.  Lurer derfor på å montere potmeter for volumkontroll om jeg finner en god løsning.

Er det ikke det ene så er det de andre...... :confused:

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...