lurvetass Startet 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2019 Jeg synes det virker som yr undermelder vind i oversikttabellene sine hele tiden. Samtidig melder de veldig ofte noe helt annet i tekstvarselet for området. Eks. Tjøme lørdag kveld kl 21 har i tabellen lett bris 4 m/s fra sørvest. Ser jeg i tekstvarselet østlandet melder de liten kuling. Hva kommer dette av? Kommer vel ikke mye lenger ut til kysten enn Tjøme? Windy.com melder 10 m/s i samme område. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Framtia Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 (redigert) For å få gode vindprognoser så holder det ikke å se på oversiktstabellene til yr, men du bør se på andre produkter som ligger på sidene, inkludert tekstvarslene. Redigert 28.Juni.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
LALUNA II Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/marinogram/59.068311306637_10.45347826434866 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Tor Øyvind Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Om du er interessert i alternativer, så kan jeg varmt anbefale den danske appen "Sejladsudsigt". Den har vind og bølgevarsel for Skagerrak og er den beste appen jeg har brukt i forhold til vind på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Når jeg var regattasjef i Drøbak, så ganget jeg vindvarsel med 1,5. Dette var fra YR. Ellers har vel YR en treffprosent på ca 40!! Min mening. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Faxen skrev for 9 timer siden: Når jeg var regattasjef i Drøbak, så ganget jeg vindvarsel med 1,5. Dette var fra YR. Ellers har vel YR en treffprosent på ca 40!! Min mening. Tror det er lavere treffprosent...De treffer hverken vindretning eller styrke... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Kort tid fram (1 døgn eller max 2) synes jeg de treffer bra med både retning og styrke. Bruker yr mye til både å planlegge seilas og ankring, og blir svært sjelden overrumplet av uventet vær.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lurvetass Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Nei, yr har i hvertfall ikke noe fokus på vind som er det viktigste for oss i båt. Synes det er for dårlig at vi må bruke flere værtjenester og forsøke å vurdere sjøl hele tiden. Burde holdt med yr synes jeg. Nå bruker jeg windy og sjekker vindstyrken på målestasjonene på fyrene i nærheten. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Trond123 Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 På yr er værvarslene, med unntak av tekstvarslene, rene datavarsler. Dvs at det er den modellen som til enhver tid har størst sannsynlighet, som blir varslet, uavhengig av hvor høy/lav prosentsats det er for at varselet slår til. Dette gjelder også andre, som bl.a. Storm. Tekstvarslene er skrevet av meteorologer, men gir et mye grovere varsel for et større område. På Vestlandet er min erfaring at vindvarselet til yr ofte må bortimot dobles, før det stemmer. Windy treffer mye bedre. Dmi.dk er gode på bølgevarsel for Skagerrak og Nordsjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Dere som må doble vindvarselet fra yr, er det solgangsbrisen som spiller inn kanskje? På vestlandet kommer den fra havet i vest hver ettermidag, og med almen vind med vestlig komponent, som er den vanligste, så vil vinden øke mens det pågår ja. Men solgangsbrisen trenger vi vel ikke værapper for å forutse .... Men den almene vind rettning og styrke mener jeg at yr treffer ganske bra på. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Trond123 Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Solgangsbrisen kan selvfølgelig påvirke. Men yr bommer ofte på vindstyrken, uavhengig av eventuell solgangsbris. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Nej i mitt fall är jag säker på att det inte solgangsbrisen, då jag oftast håller till i insjö (Vättern). Min mening med vindangivelserna på yr.no är att man behöver ta dem x2 för att stämma överens. Använder dock fortfarand yr.no men bara som komplement. Svenska SMHI har speciella prognoser för vind/vindriktning över många nordiska farvatten som oftast stämmer mycket bättre ("kustväder"). Sedan något år tillbaka har den även en bra grafisk presentation med detaljer som tillfälliga områden med byiga och växlande vindar. Den danska skall jag prova, tack för tipset. När jag säger att det blir 10-12 m/s är det många jag talat med som med hänvisning till yr säger att det bara blir 4-6. De brukar ha fel.... Redigert 29.Juni.2019 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Erik Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Jeg har seilbåt og dermed instrument for å måle både vind rettning og styrke. Styrken er middelverdi, det kan være mer i kastene. Jeg opplever som sagt ikke yr sine kortsiktige vind varsel som så veldig håpløse. Hvis du deler vinden i bolker på 5 ms , altså 0-5, 5-10, 10-15 og 15 -20 så treffer de i rett gruppe veldig ofte. Og den generelle rettning er de enda bedre på å forutse synes jeg. Jeg ferdes mest på vestlandet da... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hegra Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Nå er jo varselet på yr svært lokalt. Det blåser ikke så mye i Bergen sentrum som det gjør på fjellene rundt byen. Og vindretning betyr også mye på slike steder. Det er ofte der forskjellen ligger på tekstvarselet og det som vises. Så sjekk stedet meldingen gjelder for , så kanskje ikke vindvarselet er så galt likevel . Noen få km og forskjellen kan være stor. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Godt poeng, jeg bruker helt spesifikt sted for vindvarsel. Det kan være svært ulikt for tre ulike steder bare i byfjorden, så jeg sjekker alltid mer enn ett sted når jeg sondrer været langs en tenkt rute, for å danne meg ett inntrykk av værbildet og aktuelle ankringsplasser. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lurvetass Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Nå ligger vi i Kruehavn på Hvasser og her gynger det godt og piper i riggene til seilbåtene her. (Og de påstår at motorbåter bråker?? Fyttikatta for et leven) Men i forhold til varselet fra yr fra igår har de. Bommet med ca 10 m/s. Ikke veldig imponert akkurat. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Med den vinden er vel havnen smekk full? Håper du har fått på innsiden i bås, vi har ligget der værfast og vinden kan ta godt inn sundet. Vi har tenkt oss dit på torsdag til uken eller mandag/tirsdag uken etterpå. Redigert 29.Juni.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 lurvetass skrev 1 time siden: Men i forhold til varselet fra yr fra igår har de. Bommet med ca 10 m/s. Ikke veldig imponert akkurat. Skjønner ikke helt hva du legger i at de har bommet med 10m/s? Varslet var jo 10-12, så de traff ganske godt. Men prognosene lengre inn i fjorden var helbom :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lurvetass Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Varselet var rundt 4 m/s i tabellen til yr da jeg laget innlegget. Så da blir forskjellen så stor. Tekstvarselet meldte jo opp mot liten kuling så det stemte bedre. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Framtia Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) Men som jeg forsto deg så du på yr-varslet for "Tjøme", og ikke for et punkt ute på sjøen. Hadde du feks sett på "Færder" ville du fått det varslet jeg viste til i innlegg nr 2 i tråden. Siden vinden avtar over land pleier jeg derfor bruke vindvarsel for utsatte steder. Velger man bestemte fyr kan man også sammenligne med observasjoner fra kystværappen. Her er "fasiten" fra Hvasser i går (varselet skal altså sammenlignes med den blå streken, ikke den røde) Redigert 30.Juni.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lurvetass Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Lars H. skrev for 9 timer siden: Med den vinden er vel havnen smekk full? Håper du har fått på innsiden i bås, vi har ligget der værfast og vinden kan ta godt inn sundet. Vi har tenkt oss dit på torsdag til uken eller mandag/tirsdag uken etterpå. Jada, vi ligger på innsiden. Ledige plasser på begge sider av oss. Men det er litt svell så det ble litt smånapping i tauene i natt. På utsiden ligger seilerne tre utenpå hverandre, men det ser ut til at det går bra. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 I dag stemmer varselet i yr appen faktisk med målestasjonen på Færder. Yr sier liten kuling 12 m/s og målestasjonen på Færder 12,5 og på Hvasser 12,3 og det må være godkjent. Uansett så drar vi ikke sørover idag. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.