Jump to content

Hvordan forstå værmeldingene på yr.no?

lurvetass

Recommended Posts

Jeg synes det virker som yr undermelder vind i oversikttabellene sine hele tiden.

Samtidig melder de veldig ofte noe helt annet i tekstvarselet for området.

Eks.

Tjøme lørdag kveld kl 21 har i tabellen lett bris 4 m/s fra sørvest.

Ser jeg i tekstvarselet østlandet melder de liten kuling. 

Hva kommer dette av? Kommer vel ikke mye lenger ut til kysten enn Tjøme?

Windy.com melder 10 m/s i samme område.

Hilsen

Lurvetass

Nei, yr har i hvertfall ikke noe fokus på vind som er det viktigste for oss i båt.

Synes det er for dårlig at vi må bruke flere værtjenester og forsøke å vurdere sjøl hele tiden.

Burde holdt med yr synes jeg.

Nå bruker jeg windy og sjekker vindstyrken på målestasjonene på fyrene i nærheten.

Hilsen

Lurvetass

På yr er værvarslene, med unntak av tekstvarslene, rene datavarsler. Dvs at det er den modellen som til enhver tid har størst sannsynlighet, som blir varslet, uavhengig av hvor høy/lav prosentsats det er for at varselet slår til.

Dette gjelder også andre, som bl.a. Storm.

Tekstvarslene er skrevet av meteorologer, men gir et mye grovere varsel for et større område.

På Vestlandet er min erfaring at vindvarselet til yr ofte må bortimot dobles, før det stemmer.

Windy treffer mye bedre.

Dmi.dk er gode på bølgevarsel for Skagerrak og Nordsjøen.

Dere som må doble vindvarselet fra yr, er det solgangsbrisen som spiller inn kanskje? På vestlandet kommer den fra havet i vest hver ettermidag, og med almen vind med vestlig komponent, som er den vanligste,  så vil vinden øke mens det pågår ja. Men solgangsbrisen trenger vi vel ikke værapper for å forutse .... Men den almene vind rettning og styrke mener jeg at yr treffer ganske bra på.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Nej i mitt fall är jag säker på att det inte solgangsbrisen, då jag oftast håller till i insjö (Vättern). Min mening med vindangivelserna på yr.no är att man behöver ta dem x2 för att stämma överens. Använder dock fortfarand yr.no men bara som komplement.

Svenska SMHI har speciella prognoser för vind/vindriktning över många nordiska farvatten som oftast stämmer mycket bättre ("kustväder"). Sedan något år tillbaka har den även en bra grafisk presentation med detaljer som tillfälliga områden med byiga och växlande vindar.

Den danska skall jag prova, tack för tipset.

När jag säger att det blir 10-12 m/s är det många jag talat med som med hänvisning till yr säger att det bara blir 4-6. De brukar ha fel....

image.png.4a3ca7b1091a351672d0eaeb923baff9.png

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Jeg har seilbåt og dermed instrument for å måle både vind rettning og styrke. Styrken er middelverdi, det kan være mer i kastene. Jeg opplever som sagt ikke yr sine kortsiktige vind varsel som så veldig håpløse.  Hvis du deler vinden i bolker på 5 ms , altså 0-5, 5-10, 10-15 og 15 -20 så treffer de i rett gruppe veldig ofte. Og den generelle rettning er de enda bedre på å forutse synes jeg. Jeg ferdes mest på vestlandet da...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Nå er jo varselet på yr svært lokalt. Det blåser ikke så mye i Bergen sentrum som det gjør på fjellene rundt byen. Og vindretning betyr også mye på slike steder. Det er ofte der forskjellen ligger på tekstvarselet  og det som vises. Så sjekk stedet meldingen gjelder for , så kanskje ikke vindvarselet er så galt likevel . Noen få km og forskjellen kan være stor.

Med den vinden er vel havnen smekk full? Håper du har fått på innsiden i bås, vi har ligget der værfast og vinden kan ta godt inn sundet. Vi har tenkt oss dit på torsdag til uken eller mandag/tirsdag uken etterpå.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men som jeg forsto deg så du på yr-varslet for "Tjøme", og ikke for et punkt ute på sjøen. Hadde du feks sett på "Færder" ville du fått det varslet jeg viste til i innlegg nr 2 i tråden. Siden vinden avtar over land pleier jeg derfor bruke vindvarsel for utsatte steder. Velger man bestemte fyr kan man også sammenligne med observasjoner fra kystværappen.

Her er "fasiten" fra Hvasser i går (varselet skal altså sammenlignes med den blå streken, ikke den røde)

Screenshot_20190629-224106_CoastWeather.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Med den vinden er vel havnen smekk full? Håper du har fått på innsiden i bås, vi har ligget der værfast og vinden kan ta godt inn sundet. Vi har tenkt oss dit på torsdag til uken eller mandag/tirsdag uken etterpå.

Jada, vi ligger på innsiden. Ledige plasser på begge sider av oss. Men det er litt svell så det ble litt smånapping i tauene i natt. På utsiden ligger seilerne tre utenpå hverandre, men det ser ut til at det går bra. 

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...