Jump to content

Problem med å få Askeladden 475 med 60 hk i plan med passasjer


Askeladden free

Recommended Posts

Kjenner ikke båten i detalj, men høres ikke riktig ut. I alle fall ikke dersom motoren er tiltet hel ned. Er den det?

 

Jeg ville sjekket om det er vann i dobbeltbunn, hvis det er en slik på den. 

 

Er alle andre tyngre ting bak, slik som bensinkanner, anker og evt andre tunge ting? I tilfelle se om du kan flytte noe frem.

 

Er motoren originalt levert med båten, eller kan det være du har for stor propell på? Hvis det er for stor propell Så kan det være nok til at motoren ikke klarer å skyve båten ut av vannet ved for mye tyngde bak. Men 60 hk burde jo dytte en del...

 

Hvis det er et problem med båttypen så ville jeg nok montert slike selvjusterende trimplan (ikke elektriske). Smart tabs mener jeg de heter. 

 

Men her må kjennere av ditt skrog og båttype komme på banen. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er en 60 hk 4t. Båten er levert med denne båten. Er ikke noe annen vekt bak enn motor. Bensin er under førerplass, har lagt alt med litt vekt foran i båten. Vet ikke om det er byttet propell på den, kan det være noe feil her? Evt hva skal man bytte til, større, mindre, materiale. Det er dobbeltbunn på denne. Legger ved bilde av båten. Skal vel ikke være nødvendig med trim plan for å få den i plan med kun en passasjer? Tilt helt ned med en passasjer, så går den ikke i plan. Syns dette er merkelig.

received_10213750510809705.jpeg

Link to post

Virker rart at den ikke drar i plan med en person. Nå var jo Askeladden + Mercury en ganske vanlig båtpakke på 90-tallet og utover en tid, så det skulle sikkert være mulig å finne noen tester/kjørefakta hvor propelldim er oppgitt. Jeg hadde selv en 16-fots Hansvik skjærgårdsjeep med 60hk totakt i min ungdom, og den dro fint i plan. Rekorden var 10 stk (ikke fullvoksne da) ombord. Selv da klarte den å plane selv om det nok ikke var hverken lurt eller forsvarlig å laste så mye - man var ung og alt var litt mindre farlig før i tiden...

 

Anyway: Jeg tror jeg ville fått sjekket motoren også. Om den går på alle sylindrene eller om det er noe annet gæernt.

Link to post

Hadde samme båt og samme motor, bare en 50 hk i stedet for din 60 hk. Fikk nesten ikke båten i plan, hvis det satt en person bak . Hvis vedkommende derimot tok plass foran i baugen, plante båten greit, så det har nok mye med vektfordeling å gjøre.. Er jo en forholdsvis tung båt i forhold til størrelsen.

Link to post

for best utnyttelse av motorkraft + aks så bør det være opp mot 6000 rpm.  Om du har feks 5500 eller mindre så må motoren jobbe hardere for å få båten opp i plan 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis det viser seg at det er vann i dobbeltbunn, kan man se det på vannlinjen eller må den opp på land. Noen tips til å få ut dette vannet da? Og hvor kan det komme fra? Står mye inne på forum men kommer ikke noen enkle svar, ikke sikkert det er noen enkle svar heller:) Slik jeg har forstått det så kan det være to ting, turtall og vann i dobbeltbunn. Kan vel være en coil hvis det er turtallet?

Link to post

vann kan finne veien inn flere plasser.  feks rundt fenderlist.  Eller lenseplugg som ikke er 100% tett. 

Hvordan få det ut varierer fra båt til båt. Mange båter har lenseplugg nederst på akterspeilet.  Vet ikke hva 475 evt har. 


Vanligste årsaken til lavt turtall er nok propell med litt for høy stigning. Propellen må mange ganger tas av for å få lest av dimensjon. står gjerne preget inn i bosset. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg hadde en 475 med 50 hk. Tung å få i plan. Sleit med 3 stk. Ifølge en kompis var den mye bedre med 60. Er jo 20% mer. Planet helt greit med to om jeg ikke husker feil så det høres rart ut..

 

bak i båten innafor bordet du slår opp tror jeg du ser rett i dobbeltbunnen. Åpne der og legg båten i halvplan. Da burde du se evt vann. Husk å følg med framover også? er det ikke vann ville jeg sjekka propell. Mange som bytter propell og tror farten øker. De oppnår ofte bare dårlig akselerasjon...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 5 år senere...

ASKELADDEN 475 har skum i dobbeltskroget, det er kun åpent ned til kjølen i rommet bakerst, så vann i dobbeltskroget er nok ikke problemet her. Har selv en Askeladden 475 Freestyle med 60Hk Mercury som den på bildet lenger opp her. Og oppnår 32-33 knop med to personer under ideelle forhold og ved å trimme baugen opp og få luft under skroget. Men å få den i plan med 4 voksne er umulig uten å flytte folk rundt samt eksperimentere med trim i nesten et minutt før den er "oppå". Har da litt ekstra vekt å drasse på, typisk 25 liter bensin på kanner fordelt i siderommet til babord og under sittebenken. Dette for å få den i vater med to på sittebenken. Min konklusjon etter 4 sesonger er at båten er undermotorisert. Joda, 60 hk var maks, men burde nok vært 70-80 hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...