Askeladden free Startet 28.Juni.2019 Del på Facebook Startet 28.Juni.2019 Noen som kan hjelpe litt her. Har en Askeladden 475 freestyle med 60 hk Mercury. Får den ikke opp i plan hvis jeg har en voksen på sitteplass bak i båten. Dette skal vel ikke være noe problem? Noen som har noe tips på hva som gjør dette. Takknemlig for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 (redigert) Kjenner ikke båten i detalj, men høres ikke riktig ut. I alle fall ikke dersom motoren er tiltet hel ned. Er den det? Jeg ville sjekket om det er vann i dobbeltbunn, hvis det er en slik på den. Er alle andre tyngre ting bak, slik som bensinkanner, anker og evt andre tunge ting? I tilfelle se om du kan flytte noe frem. Er motoren originalt levert med båten, eller kan det være du har for stor propell på? Hvis det er for stor propell Så kan det være nok til at motoren ikke klarer å skyve båten ut av vannet ved for mye tyngde bak. Men 60 hk burde jo dytte en del... Hvis det er et problem med båttypen så ville jeg nok montert slike selvjusterende trimplan (ikke elektriske). Smart tabs mener jeg de heter. Men her må kjennere av ditt skrog og båttype komme på banen. Redigert 28.Juni.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 2takt eller 4takt? Hva slags toppturtall får du og bruker du powertrimmen aktivt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Askeladden free Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Det er en 60 hk 4t. Båten er levert med denne båten. Er ikke noe annen vekt bak enn motor. Bensin er under førerplass, har lagt alt med litt vekt foran i båten. Vet ikke om det er byttet propell på den, kan det være noe feil her? Evt hva skal man bytte til, større, mindre, materiale. Det er dobbeltbunn på denne. Legger ved bilde av båten. Skal vel ikke være nødvendig med trim plan for å få den i plan med kun en passasjer? Tilt helt ned med en passasjer, så går den ikke i plan. Syns dette er merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 - Sjekk dobbelbunnen din.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 hva slags turtall får du på topp? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Virker rart at den ikke drar i plan med en person. Nå var jo Askeladden + Mercury en ganske vanlig båtpakke på 90-tallet og utover en tid, så det skulle sikkert være mulig å finne noen tester/kjørefakta hvor propelldim er oppgitt. Jeg hadde selv en 16-fots Hansvik skjærgårdsjeep med 60hk totakt i min ungdom, og den dro fint i plan. Rekorden var 10 stk (ikke fullvoksne da) ombord. Selv da klarte den å plane selv om det nok ikke var hverken lurt eller forsvarlig å laste så mye - man var ung og alt var litt mindre farlig før i tiden... Anyway: Jeg tror jeg ville fått sjekket motoren også. Om den går på alle sylindrene eller om det er noe annet gæernt. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Som flere har nevnt, det kan ligge hundrevis av liter vann i bunnen, noe som vil trekke bakover under akselerasjon og bli blytungt bak. Så let etter vann. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Vann i dobbeltbunn kan nok være en faktor her ja, særlig om du oppnår maks turtall på motoren når du først har kommet i plan. Har selv båt på samme størrelse og med 60 HK og denne drar lett i plan med tre voksne på bakerste benk. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hadde samme båt og samme motor, bare en 50 hk i stedet for din 60 hk. Fikk nesten ikke båten i plan, hvis det satt en person bak . Hvis vedkommende derimot tok plass foran i baugen, plante båten greit, så det har nok mye med vektfordeling å gjøre.. Er jo en forholdsvis tung båt i forhold til størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden free Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Takk for svar, må nok begynne å undersøke litt å se om det er ett problem med vann i dobbeltbunn. Har ikke sjekket maks turtallet, noen som vet hva det skal være? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 for best utnyttelse av motorkraft + aks så bør det være opp mot 6000 rpm. Om du har feks 5500 eller mindre så må motoren jobbe hardere for å få båten opp i plan Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Askeladden free Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Hvis det viser seg at det er vann i dobbeltbunn, kan man se det på vannlinjen eller må den opp på land. Noen tips til å få ut dette vannet da? Og hvor kan det komme fra? Står mye inne på forum men kommer ikke noen enkle svar, ikke sikkert det er noen enkle svar heller:) Slik jeg har forstått det så kan det være to ting, turtall og vann i dobbeltbunn. Kan vel være en coil hvis det er turtallet? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Nå kan jeg ikke huske helt i fra min 475, men båten har jo ikke noen "tett" dobbelbunn. Kan vel se helt akter nede i kjølen om der er vann. Er jo samme opplegg på 525 og 605. 605 hadde jo fast lensepumpe helt akter i bunn,og 525 hadde vel et hull hvor man kunne innspisere bunnen for vann. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 vann kan finne veien inn flere plasser. feks rundt fenderlist. Eller lenseplugg som ikke er 100% tett. Hvordan få det ut varierer fra båt til båt. Mange båter har lenseplugg nederst på akterspeilet. Vet ikke hva 475 evt har. Vanligste årsaken til lavt turtall er nok propell med litt for høy stigning. Propellen må mange ganger tas av for å få lest av dimensjon. står gjerne preget inn i bosset. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 2.Juli.2019 Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Jeg hadde en 475 med 50 hk. Tung å få i plan. Sleit med 3 stk. Ifølge en kompis var den mye bedre med 60. Er jo 20% mer. Planet helt greit med to om jeg ikke husker feil så det høres rart ut.. bak i båten innafor bordet du slår opp tror jeg du ser rett i dobbeltbunnen. Åpne der og legg båten i halvplan. Da burde du se evt vann. Husk å følg med framover også? er det ikke vann ville jeg sjekka propell. Mange som bytter propell og tror farten øker. De oppnår ofte bare dårlig akselerasjon... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Saga 7000 turbo Svart 21.Juli Del på Facebook Svart 21.Juli ASKELADDEN 475 har skum i dobbeltskroget, det er kun åpent ned til kjølen i rommet bakerst, så vann i dobbeltskroget er nok ikke problemet her. Har selv en Askeladden 475 Freestyle med 60Hk Mercury som den på bildet lenger opp her. Og oppnår 32-33 knop med to personer under ideelle forhold og ved å trimme baugen opp og få luft under skroget. Men å få den i plan med 4 voksne er umulig uten å flytte folk rundt samt eksperimentere med trim i nesten et minutt før den er "oppå". Har da litt ekstra vekt å drasse på, typisk 25 liter bensin på kanner fordelt i siderommet til babord og under sittebenken. Dette for å få den i vater med to på sittebenken. Min konklusjon etter 4 sesonger er at båten er undermotorisert. Joda, 60 hk var maks, men burde nok vært 70-80 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.