Fogg
@Seilars har et meget godt poeng. Gitt hvor mye hodebry, bekymringer og tid båteiere kaster bort på Ohms lov og lunefulle blybatterier, burde monitor vært standard. Etter 20 år på sjøen kastet jeg ut mitt 110 Ah blybatteri, puttet et 100Wp solcellepanel inn i en plastlomme på kalesjetaket og installerte 2 x 100Ah litium jernfosfatbatterier.
Sommeren 2019 har vært en drøm. For første gang har vi kunnet ligge i dagesvis uten å skjenke batteriene en tanke. Litiumbatteriene har ikke på noe tidspunkt vært under 50%.
Ja, litium koster, men gud vet hvor mange kroner jeg har brukt på å erstatte sarte blybatterier som tar kvelden etter at kjøleskapet har jafset i seg 90 av de oppgitte 100 Ah. Som egentlig burde vært spesifisert til 50 Ah all den stund bly ikke skal utlades under 50%.
De STORE fordelene med litium er velkjente:
- Tar ladestrøm - opp mot 1 C, dvs 100 A på et 100 Ah batteri. Kabler med røslig tverrsnitt er et must! Med 180 A generator og solceller er batteriene på topp selv etter en liten svipptur.
- Kan lades langt ned
- Har elektronisk overvåkning (BMS)
- Holder mye jevnere spenning gjennom brukssyklusen
Anbefales varmt!
Neste prosjekt er et Simarine Pico overvåkingssystem. Mest fordi det er moro å se hva som går inn og ut av panel, kjøleskap, batterier og annet elektromikkmakk.