Jump to content

Scand Baltic veltet på land.


C2CV

Recommended Posts

Under vårpussen røyk en av støttene under min Scand Balktic mens jeg var ombord i båten. Den andre skled unna og hele båten gikk i bakken med et brak. Jeg hadde gått fra den ene siden til den andre og greide å ta meg fore, så jeg slo meg ikke. Ved sjøsetting viste det seg at all dieselen hadde rent over fra styrbord tank til babord tank, og heldigvis var begge tankene såppas tomme at babord tank ikke rant over. Den tomme tanken ble stengt og dieselen ble sugd inn til motoren ved hjelp av ei vakuumpumpe. Båten hadde slagside på grunn av vektforskjellene, men ved oppfylling av begge tankene, kom den i balanse igjen.  

Ut fra mine teorier har nå styrbord tank luft i slangen fra tanken og inn til syklonfilteret som sitter i veggen på motorrommet i og med at den tømte seg helt. Tilførselslangen går opp helt til rett under dørken der kranene sitter for å stenge hver av tankene.Spørsmålet mitt er: Hva skal gjøres for å få denne lufta ut av slangen fra styrbord tank og inn mot motoren? Vil den forsvinne av seg selv etter hvert eller kan denne "bobla" bare være der? Motoren får jo diesel, men da dette er slangens høyeste punkt, vil lufta med stor sannsynlighet bli i slangens høyeste områder. Er det en risiko å ha dette slik? På toppen av syklonfilteret (bildet) er det tre plugger. Hvem av disse er for lufting av filteret om det skulle bli aktuelt? Er takknemlig for svar fra dere eiere av Scand Baltic.

2019-05-20_18_37_18.jpg

2019-05-21_12_20_24.jpg

Redigert av C2CV (see edit history)
Link to post

Nå har ikke jeg Baltic, men filteret ser ut som et Racor filter og det luftes ved å åpne messingpluggen på toppen til venstre for plast skruen på midten. Skruen (uten skrutrekker spor) er toppen på en pumpe du samtidig kan få frem diesel fra tanken, trekke opp og dytte ned. 

Når det ikke bobler ut av lufteskruen, er det som regel tomt for luft.

Mulig lufting via plastpluggen med skrutrekker spor også går.

Har bare sett Racor filter (ser ut som det ) uten den plastpluggen med spor.

 

Ellers burde du få deg et ordentlig sett med opplagsbukker som kan sikres så de ikke glir fra hverandre, men det

har du sikkert tenkt på nå.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Jeg hadde vært mer bekymret for skader på skrog og innredning om båten min hadde veltet, men du har gjerne kontroll på dette sammen med forsikringsselskapet. 

 

Opplevde en gang å gå så godt som tom på den ene tanken. Motoren mistet effekt og jeg gav ekstra gass for å holde den i gang. Lå i båsen og skulle kjøre den varm av en eller annen grunn. Stoppet etterhvert motoren, skiftet til den andre tanken og startet igjen. Fylte senere opp den tomme tanken og brukte den da det ble aktuelt uten noen problemer. Jeg har gjerne verken samme filter eller motor, men jeg opplevde ingen problemer med dette.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...