C2CV
Under vårpussen røyk en av støttene under min Scand Balktic mens jeg var ombord i båten. Den andre skled unna og hele båten gikk i bakken med et brak. Jeg hadde gått fra den ene siden til den andre og greide å ta meg fore, så jeg slo meg ikke. Ved sjøsetting viste det seg at all dieselen hadde rent over fra styrbord tank til babord tank, og heldigvis var begge tankene såppas tomme at babord tank ikke rant over. Den tomme tanken ble stengt og dieselen ble sugd inn til motoren ved hjelp av ei vakuumpumpe. Båten hadde slagside på grunn av vektforskjellene, men ved oppfylling av begge tankene, kom den i balanse igjen.
Ut fra mine teorier har nå styrbord tank luft i slangen fra tanken og inn til syklonfilteret som sitter i veggen på motorrommet i og med at den tømte seg helt. Tilførselslangen går opp helt til rett under dørken der kranene sitter for å stenge hver av tankene.Spørsmålet mitt er: Hva skal gjøres for å få denne lufta ut av slangen fra styrbord tank og inn mot motoren? Vil den forsvinne av seg selv etter hvert eller kan denne "bobla" bare være der? Motoren får jo diesel, men da dette er slangens høyeste punkt, vil lufta med stor sannsynlighet bli i slangens høyeste områder. Er det en risiko å ha dette slik? På toppen av syklonfilteret (bildet) er det tre plugger. Hvem av disse er for lufting av filteret om det skulle bli aktuelt? Er takknemlig for svar fra dere eiere av Scand Baltic.