C2CV Startet 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2019 (redigert) Under vårpussen røyk en av støttene under min Scand Balktic mens jeg var ombord i båten. Den andre skled unna og hele båten gikk i bakken med et brak. Jeg hadde gått fra den ene siden til den andre og greide å ta meg fore, så jeg slo meg ikke. Ved sjøsetting viste det seg at all dieselen hadde rent over fra styrbord tank til babord tank, og heldigvis var begge tankene såppas tomme at babord tank ikke rant over. Den tomme tanken ble stengt og dieselen ble sugd inn til motoren ved hjelp av ei vakuumpumpe. Båten hadde slagside på grunn av vektforskjellene, men ved oppfylling av begge tankene, kom den i balanse igjen. Ut fra mine teorier har nå styrbord tank luft i slangen fra tanken og inn til syklonfilteret som sitter i veggen på motorrommet i og med at den tømte seg helt. Tilførselslangen går opp helt til rett under dørken der kranene sitter for å stenge hver av tankene.Spørsmålet mitt er: Hva skal gjøres for å få denne lufta ut av slangen fra styrbord tank og inn mot motoren? Vil den forsvinne av seg selv etter hvert eller kan denne "bobla" bare være der? Motoren får jo diesel, men da dette er slangens høyeste punkt, vil lufta med stor sannsynlighet bli i slangens høyeste områder. Er det en risiko å ha dette slik? På toppen av syklonfilteret (bildet) er det tre plugger. Hvem av disse er for lufting av filteret om det skulle bli aktuelt? Er takknemlig for svar fra dere eiere av Scand Baltic. Redigert 29.Juni.2019 av C2CV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Nå har ikke jeg Baltic, men filteret ser ut som et Racor filter og det luftes ved å åpne messingpluggen på toppen til venstre for plast skruen på midten. Skruen (uten skrutrekker spor) er toppen på en pumpe du samtidig kan få frem diesel fra tanken, trekke opp og dytte ned. Når det ikke bobler ut av lufteskruen, er det som regel tomt for luft. Mulig lufting via plastpluggen med skrutrekker spor også går. Har bare sett Racor filter (ser ut som det ) uten den plastpluggen med spor. Ellers burde du få deg et ordentlig sett med opplagsbukker som kan sikres så de ikke glir fra hverandre, men det har du sikkert tenkt på nå. Redigert 29.Juni.2019 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lazyjack Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Du må kunne lufte dieselfilter, bytte impeller og reim i blinde. Skummelt å reise på sjøen uten slike basiskunnskaper. En bil kan man parkere på veiskulderen og vente på Falck, sånn er det ikke med båt. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Jeg hadde vært mer bekymret for skader på skrog og innredning om båten min hadde veltet, men du har gjerne kontroll på dette sammen med forsikringsselskapet. Opplevde en gang å gå så godt som tom på den ene tanken. Motoren mistet effekt og jeg gav ekstra gass for å holde den i gang. Lå i båsen og skulle kjøre den varm av en eller annen grunn. Stoppet etterhvert motoren, skiftet til den andre tanken og startet igjen. Fylte senere opp den tomme tanken og brukte den da det ble aktuelt uten noen problemer. Jeg har gjerne verken samme filter eller motor, men jeg opplevde ingen problemer med dette. Redigert 29.Juni.2019 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.