MortenWJ Startet 29.Juni.2019 Del på Facebook Startet 29.Juni.2019 (redigert) Har akkurat innstalert en whale gulper septik membran-pumpe (uten kvern) fordi den forrige pumpa ikke ville suge opp fra septik-tanken. Samme problem nå. Har gått over alt. Det suges ikke falsk luft, alt er montert riktig vei, løftehøyden er ikke noe å snakke om. Pumpa jobber, men man hører jo raskt på lyden og ser på slangene at den ikke suger opp ting fra tanken. Det eneste jeg kan komme på nå, er at pumpa er montert skjevt, med fall, innsuget sitter høyere en utblåset. Dette pga plassmangel. Så pumpa er ikke montert vannrett. Kan det være årsaken? Åpner jeg og lesker den litt med vann, funker den en gang. Så er det samme igjen, vil ikke ta. Kan det være slik at pumpa må stå med litt fukt i seg, og dette renner ut når den ikke er montert horisontalt? Redigert 29.Juni.2019 av MortenWJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Jeg har tilsvarende pumpe for tømming av gråvannstank. Pumpen montert på vertikalt skott. Sugehøyde >1 meter. Suger utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Her er min. Kan problemet være at den ikke er vannrett montert? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 (redigert) Det er mulig at inn/utløpsventil ikke ligger skikkelig an mot ventilsete siden utløpet er lavere enn innløpet. Dette betyr at pumpen kan suge inn luft fra utløpsrøret i stedet for væske fra tanken når slanger og pumpe er tom. Når du primer pumpen så fyller du opp også opp utløpsrøret slik at utløpsventilen tetter tilstrekkelig til at pumpen fungerer Redigert 29.Juni.2019 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 (redigert) Kan være. Første forsøk må bli å få montert den horisontalt, og se om det fungerer. Har snakket med to båtbyggere som mener at det ikke skal ha noe å si, men jeg er ikke helt sikker på det. Har ikke andre løsninger. Er tom for ideer. Redigert 29.Juni.2019 av MortenWJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Beklager, tok feil, har ikke samme pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 To pumper som ikke vil suge, kan årsaken ligge et annet sted? F.eks at det er tett mellom tank og pumpe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Faxen Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Fyll den med vann, for å hjelpe til. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
MortenWJ Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 (redigert) Det er ikke tett. Og pumpa virker 1 gang om jeg skur opp og fyller vann i den. Alt er sjekket. Den suger ikke falsk luft, det er ikke tett. Men jeg kan ikke skru opp hver gang jeg skal tømme. Det blir jo mye styr. Så alle de normale problemene, som luft og tetting, er eliminert. Redigert 29.Juni.2019 av MortenWJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Har du sjekket at de 4 ventilene sitter riktig og i riktig retning. Se Fig. 2 her: https://www.whalepumps.com/marine/siteFiles/resources/docs/resource-library/180.62_v4_0219_db.pdf Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 (redigert) Ja. Har hatt den opp flere ganger. Alt er sjekket. Som sagt fungerer og suger den første gang etter åpning/lesking. Så er det bare tomgang etter det. Var det tett eller feil i joker-ventiler, hadde den ikke fungert første gangen heller. Redigert 29.Juni.2019 av MortenWJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Høres rart ut, min står montert vertikalt, men ikke vinklet. Har fungert i 15 år nå uten problemer. Beste septikkpumpe jeg har hatt, og jeg har vært borti endel annet ræl. Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 (redigert) Det er det jeg lurer på om er problemet. Monteringen. Er tom for andre ideer. Redigert 29.Juni.2019 av MortenWJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Juni.2019 Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 En enkel test du kan prøve er å vri motoren 180 grader rundt og stille den opp så vertikalt du klarer mot klemlisten din, kanskje membranen liker dårlig å stå med hellning nedover. Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2019 Yes. Skal prøve å sette pumpa som anbefalt og se om det hjelper. Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Jeg har akkurat det samme problemet. Pumpen min er montert vertikalt og det er ofte problemer med utpumping. Håper du finner en løsning melder det inn på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Sjekket alt mulig. Endte med at jeg laget nye bend ogmonterte pumpa horisontalt oppå septiktanken. Nå funker den. Har ikke peiling på hvorfor den ikke ville suge opp av tanken tidligere. Skal jo være kraftig nok i massevis. Nå funker den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.