Knut Terje Startet 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2019 Jeg har en wiking 28 med Ford sabb 180hk. Er det noen som vet hvorfor propellen går rundt, selv om den står i fri? Litt vanskelig å legge til når båten alltid siger framover. Takknemlig for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Det samme gjorde min forrige båt, med Ford 2728 og hydraulisk gir. Roterer bare sakte med, er ikke innkoblet, det er bare seigheten i olja som gjør at det går rundt. Tror ikke det er noe å gjøre med det, men kanskje noen andre her har en løsning? Samme fenomenet har jeg sett på utenbordsmotorer som kjøres når båten står på henger. Og for så vidt på biler som står på bukk, i fri, og med motoren i gang. Hjulene kan begynne å rotere. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Hva med litt tynnere olje? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gudrun Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Hmmmm. Her var det ikke mye å forholde seg til for å kunne hjelpe deg. Du bør oppgi typegear… Eller ta bilder. Ellers så helt generelt mens vi venter: Rett gearolje ihht. spec? Lukter oljen brent? Lenge siden oljeskift? Koblet fra overføringen på gearet for å sjekke om det står i nøytral når hendelen gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Peilepinne ut. Lukt på oljen. Lukter brent? Defekte clutchpakker. Ellers som Gudrun. Ikke begynn å fikle med oljetyper og viskositeter før du vet hva du driver med. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Terje Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Tusen takk for tilbakemelding. Har lasta opp bilder, og tror det står: W.G-DIV neste er ikke så tydelig. Så et nr 10-05-085-901. Jeg er ikke sikker på hvilken olje jeg skal ha på. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Om propellakslingen går så hardt når spaken står i fri at det er vanskelig å legge til må det nesten være noe annet enn litt seig olje. Jeg kjenner ikke dette giret. Men jeg ville startet med å kontrolere at gearspaken er korrekt justert slik at nøytral på spaken samsvarer med nøytral på giret. Om dette ikke hjelper kan det være noe på gang inne i giret. Jeg opplevde lignende symptomer på ZF80 giret (dette er hydraulisk), og der var det cluthlameller som hadde sprukket og dro med seg utgående aksel selv om giret sto i fri. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
to-vid Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Giret på bildet er et Borg Warner / Velvet Drive 71c eller 72c med reduksjonsgir. Skilt mex typebetegnelse skal være plassert til venstre for peilepinnen når en ser på det øverste bildet. Hydraulisk gir som skal ha ATF olje (rød), tror det det er Dexron II som er kravet. Her er link til servicemanual: https://www.boatdesign.net/attachments/velvet-drive-manual-pdf.81273/ Hadde samme type gir på min forrige båt, der roterte også propellaksel rund mens gir stod i fri. Men det gikk sakte rundt i forhold til når gir var innkoblet. Var også mulig å holde igjen aksel slik at den ikke roterte. Sjekk først om girhendlene på gir står i midtstilling. Gjør den det, så kan det være skade på clutchpakke som gjør at det ikke frir helt ut. Da er det i tilfelle en større operasjon å få fikset, da giret må demonteres. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Terje Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Tusen takk for tips. Jeg skal sjekke girhendelen, og skifte olje. Takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.