Jump to content

Ford sabb 180hk, propellen går rundt når den står i fri.

Knut Terje

Recommended Posts

Det samme gjorde min forrige båt, med Ford 2728 og hydraulisk gir. Roterer bare sakte med, er ikke innkoblet, det er bare seigheten i olja som gjør at det går rundt. Tror ikke det er noe å gjøre med det, men kanskje noen andre her har en løsning?

Samme fenomenet har jeg sett på utenbordsmotorer som kjøres når båten står på henger. Og for så vidt på biler som står på bukk, i fri, og med motoren i gang. Hjulene kan begynne å rotere. 

Om propellakslingen går så hardt når spaken står i fri at det er vanskelig å legge til må det nesten være noe annet enn litt seig olje. 

Jeg kjenner ikke dette giret. Men jeg ville startet med å kontrolere at gearspaken er korrekt justert slik at nøytral på spaken samsvarer med nøytral på giret. Om dette ikke hjelper kan det være noe på gang inne i giret. Jeg opplevde lignende symptomer på ZF80 giret (dette er hydraulisk), og der var det cluthlameller som hadde sprukket og dro med seg utgående aksel selv om giret sto i fri. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Giret på bildet er et Borg Warner / Velvet Drive 71c eller 72c med reduksjonsgir.

Skilt mex typebetegnelse skal være plassert til venstre for peilepinnen når en ser på det øverste bildet.

Hydraulisk gir som skal ha ATF olje (rød), tror det det er Dexron II som er kravet.

Her er link til servicemanual: https://www.boatdesign.net/attachments/velvet-drive-manual-pdf.81273/

Hadde samme type gir på min forrige båt, der roterte også propellaksel rund mens gir stod i fri. Men det gikk sakte rundt i forhold til når gir var innkoblet. Var også mulig å holde igjen aksel slik at den ikke roterte. 

Sjekk først om girhendlene på gir står i midtstilling. Gjør den det, så kan det være skade på clutchpakke som gjør at det ikke frir helt ut. Da er det i tilfelle en større operasjon å få fikset, da giret må demonteres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...