Jump to content

Tau i propellen, rester igjen mellom propellene på DHP-drev, hvor ugunstig?

R.O

Recommended Posts

En del. Fik selv tov i propellen på mit DPH. Her blev akslen skæv og måtte skiftes - ellers var simmeringen gået sig en tur og der var kommet vand i drevet. Jeg tænker også, at det kan gå ud over vulkaniseringen i propellen hvis du har kørt med et tov gennem lidt tid. Jeg ville uanset få tjekket drevet af en mekaniker. Det er surt her lige før sommerferien, men også dyrt med et havareret drev.

edit: Jeg foreslår, at du i det mindste tager fat i dit propelværktøj og afmonterer begge propeller og fjerner hvad der er af rester.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
MajorAndy skrev 2 minutter siden:

En del. Fik selv tov i propellen på mit DPH. Her blev akslen skæv og måtte skiftes - ellers var simmeringen gået sig en tur og der var kommet vand i drevet. Jeg tænker også, at det kan gå ud over vulkaniseringen i propellen hvis du har kørt med et tov gennem lidt tid. Jeg ville uanset få tjekket drevet af en mekaniker. Det er surt her lige før sommerferien, men også dyrt med et havareret drev.

Jeg har nok kun kjørt med dette i 30-40 minutter. Båten kom på vannet i går etter to turer på land for div utbedringer tidligere i år. Må båten opp en tredje gang blir det overgang til daycruiser..... 

lurvetass skrev 6 minutter siden:

Fikk tau i propellen på dph drev og bråstopp på motor i fjor. Akslingen klarte seg, men vulkaniseringen gikk på en propell. Ble noen lapper på winrace. 

Var ganske tynt tau jeg fikk i propellen, og er usikker på om jeg merket noe, var I alle fall ikke noe stopp. Syntes den var litt tregere i plan, men det kan også ha vært nylig fylling av diesel og vann. 

Tiltet opp drevet så jeg kom til med armene fra badeplattformen, fikk dratt ut overraskende mengder mellom propellene, om jeg fikk ut alt er vel usikkert...

Hørte med RS, de hadde ikke mulighet til å ta av propellen for sjekk, kunne bare taue inn. Jeg tar av propellen for sjekk ved neste anledning, men det  blir nok noen nautiske før det skjer, så da gambler jeg på at dette går greit... Må være mange som får litt puslete tau i dph drevet uten å merke noe...?

Anbefaler å ta av propellene og få bort alt. Jeg kjenner ikke til akkurat det drevet, men gjorde det på en tidlig utgave av duoprop. Var ganske greit å gjøre. Vi la båten med bakenden mot en badestrand, tiltet opp drevet så langt det lot seg gjøre, og skrudde mens det lå i vannet. Var helt greit. Var nøye på å ikke miste noen deler ned på strandbunnen. Vi kunne bare ligge på badeplatformen.

En fiskescene som sniker seg inn mellom propell og gir på en påhengsmotor kan gjøre mye ugagn. Så små taurester kan gjøre det samme. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skjønte ikke at du ikke hadde egnet verktøy ombord.

Kjøpte selv VP originalt propellvektøy for VP DPE drev til begge båtene for tilsammen 320kr. 

Har du drev så MÅ du ha det....

Nå reddet du jo 2 lager og tannhjulsett i "lower gear unit" + verkstedregning fordi du stolte på rådene og din egen magefølelse.....

Det blir fortvekk  26000kr + løft....

Burde selvfølgelig hatt det ombord ja, kan ikke så mye om drev, så hadde vel ikke tenk at det ble nødvendig å ta av propeller når jeg var på tur, men har nå hengt på ryggen til de mekanikerens om har skrudd på båten, og med tidenes uflaks sesong med ny båt ble dette tredje løftet på kort tid. Så litt har jeg lært...?

Kommer greit til propellene fra badeplattformen, så tror demontering selv uten å bade skal gå bra. Skal kjøpe kit asap, noen tips til hvor du handler dette for 320kr...?

dieselfan skrev 16 minutter siden:

Kjøpte mine DPE drev propellverktøy sett brukt på Finn. 

Vil absolutt råde deg til å ha reserve propeller og drivanker i båten også.. 

Du kan kjøre på noe, vulkinga kan ryke ++. Da er det kjekt å ha reserve, 10 min senere kan du fortsette ferien som om ingenting har skjedd... 

Reserve propeller..! Er ikke det 30-40.000kr....?

Samme pipe på propellen  som for å åpne påfylling for drevolje. Så den sparer du fort inn ? 

kommer litt ann på hvilken forsikring du har, for det kan jo være at dekken jobben. Egenandelen spiser jo litt, men om det senere viser seg å være følgeskade av dette, så er det jo greit å få det registrert. 

Erfarte det samme med DPH og fortøyningstau. Kilte seg fast bak fremre propell og bom stopp.  Ble slept umiddelbart til verksted uten å forsøke å starte. Berget alt, bortsett fra plastdekselet mellom propell og undervannshus. 

Kenneth82 skrev for 8 timer siden:

Synes du har hatt nok utfordringer for årets sesong @R.O - håper resten av sommeren gir bedre opplevelser :wink::thumbsup:

Takk for det..?. Det holder nå ja. skal ikke komme mye mer nå før det blir retur til Daycruiser med utenbords - men krysser fingrene for at kvota med uflaks er brukt opp, og satser på en problemfri sommer...?

On 6/30/2019 at 12:30 AM, dieselfan said:

Når det gjelder å ta rotta på simringene så er det stort sett slik at jo tynnere tauet er jo større sjanse for skade, fiskesene er ille

Dette skjedde her. Vi fisket og drev i vinden. Da vi nærmet oss land tenkte jeg det var lurt å fyre opp og kjøre lengre ut mens sønnene fisket videre. Vi koordinerte oss ikke, men jeg fikk fiskeutstyret i drevet.

Da jeg spurte om dette egentlig var et problem, så var  baatplassen samstemt i at det var/er det. Fjern, fiks, og sjekk alt sammen. Jeg fikk heist opp båten og en mekaniker sjekket.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg har kjøpt propell verktøy i dag, så fort jeg får mistanke om tau så skrur jeg av ytre propell og sjekker før motoren startes. Våtdrakt og dykkemaske er også fast ombord. Tror fint jeg får av propellen fra badeplattformen, men for inspeksjon av simringen må nok hue under.. 

Var godt jeg heiste opp båten denne gangen, men at det skal koste 11 000kr å heise opp en båt å skru i snaue 2 timer er vell drøyt... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...