Goddis77 Startet 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2019 (redigert) Starter en tråd her jeg for å samle litt historikk om båten både for turer og småoppgraderinger. Som seg hør og bør, får en starte med begynnelsen: I fjor sommer ble det enighet om at vi skulle prøve båtlivet for å se om dette var noe for oss. Jeg har selv hatt båter før, men madammen hadde ikke det. Kriteriene for båten var som følger: Cabincruiser for turer og overnattinger Helst fast aksling for mindre vedlikehold men ikke et absolutt krav Fart ca 18-20 knop Senger for 3 personer + Uteareal for lagring av dykkerutstyr etc, slik at båten kunne brukes til flere ting Alt burde virke, sånn at en kunne fokusere på vedlikehold og bruk i stedet for oppgraderinger Budsjett ca 300k Etter flere runder på nett, spørsmål her og titting på båter lokalt i Bergen, endte vi opp på ferietur med hurtigruten med destinasjon Ålesund. Planen var å titte på en båt vi hadde sett lokalt også, bare med litt annen design på sengeløsningene. De vi hadde sett på lokalt var Norline 8500 serien, mens denne var en Norline 29 Combi 1991 modell med en VP41B motor med ca 2500 timer på baken. Det som fenget oss med denne kontra 8500 serien, var sengeløsningen de hadde laget, samt at det ikke var dører inn til kabinen. Tok mye plass av arealet syntes vi. Selger var en hyggelig kar som hadde tatt vare på båten. Ingen lekkasjer på motor, god lukt i båt, alt var tørt og fint, og alt virket som det skulle. Var også masse dokumentasjon som fulgte med, og han fortalte villig om hva som hadde vært gjort, hva som måtte holdes øye med videre etc. Vi hadde en god magefølelse begge to etter visningen, så det endte med at vi kjøpte denne båten her, og fikk den transportert ned til Bergen. Båten ble tross alt laget inne i Øystese i sin tid, så bare på sin plass at denne havner på "rett" sted på vestlandet igjen :) Redigert 30.Juni.2019 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) Siden fokuset med denne båten her var å teste båtlivet igjen, gjorde vi ikke noe med båten i starten og heller bare fokuserte på å bruke den. Bilder fra noen turer: Jomfru tur til Hjellestad: Marmorøyene Nordåsvannet: Måtte jo se hvor Kygo har flyttet inn ;) Lamøyna på Herdla: Redigert 30.Juni.2019 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Grattis med ny båt! Ja i Hardanger har det blitt produsert mange fritidsbåter opp gjennom tidende. Har blitt ganske stille på den fronten nå. De store produsentene nå er vel de som produserer livbåter. Ellers kjekt du har handlet hos en kyndig person som har tatt god vare på båten. Regner med du får svar på det meste hos han hvis du lurer på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Absolutt :) Planen var å oppdatere mer her, men har fått en feilmelding på BP at jeg har nådd maks grensen på antall bilder å opplaste. Så da blir det vanskelig å legge ut noe fornuftig :S Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Goddis77 skrev for 9 timer siden: Planen var å oppdatere mer her, men har fått en feilmelding på BP at jeg har nådd maks grensen på antall bilder å opplaste. Denne her var helt og alene min egen tabbe. Prøvde å laste opp en video i stedet for bilde Da forsetter vi tråden her for å komme opp til dagens dato :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Når første sesong var over, bar det på land med båten for å se hvordan denne så ut under. Ingen overraskelser der heldigvis, verken på båt eller drev, så da ble det bare vanlig vinterkonservering Noen småting som er utført den sesongen og vinteren foruten vanlig service: Byttet lensepumpe som var på høy tid. Smuldret når jeg demonterte den gamle. Fikk sydd inn kalesjen litt av Hauge produkter. Godt fornøyd med resultat og service. Byttet propeller til samme type som var på fra før. Ble Solas 19". Da visste jeg hvilken fart jeg hadde, og hva en får. Har vært noen A5 propeller før dette. Byttet til ny DAB radio med en FM splitter for signal fra eksisterende antenne. Byttet dynamo pga trøbbel med turtelleren. Var ikke dynamo som gjorde dette, men det var godt å få den byttet uansett. Reimhjulet var bare festet til akslingen på dynamoen med ren friksjon, så godt å få en skikkelig dynamo på plass. Ventilristene til motorrommet byttet Fikk tips her på BP om å kontakte Agder Boat, og de hadde ventilrister som passet Ellers ble også hengslene til noen av Moonlight lukene som vi har i båten også byttet. Disse fant jeg på flere nettsider, men endte opp med å bestille de her - Maritimus - www.maritimusboote.de . Dyre greier for litt metall og plastikk. Oppsummert gikk vinterkonserveringen og småprosjektene greit denne vinteren. Så lenge en bruker tiden til hjelp og tar det litt og litt, går det oftest bra Hadde en målsetning om bare å bruke denne båten og ikke gjøre noe spesielt med den, men en må jo holde ting ved like også. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Når båten igjen var kommet seg på sjøen denne sesongen her, så ble det litt endring i planene. I dag er det 3 av oss, og en 4dje er på vei med termin for Juli måned ... Det betyr at båtturer denne sesongen blir mangelvare, men vi fikk oss noen få fine turer nå i starten likevel Liten tur til Smivågen på Tyssøy Lysevågen på Lysøyna Øyen er absolutt verdt et besøk hvis en ikke har vært der Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Siden det nærmet seg med termin og vi ikke ville ta en alt for lang tur, endte vi opp på vår siste tur for en stund på stedet Buarøyna. En nydelig øy med fine forhold for ankring, turer og overnatting. Stedet var brukt av forsvaret tidligere, så her myldrer det med bunkerser og annet. Vi var så heldige å ha en fantastisk fin helg her i midten av Juni Bunkring på Lie Ferdig ankret i bukten Morgenstund med soloppgang og total stillhet Nydelig utstikt vestover mot Austevoll og Korsfjorden Småprinsessen liker båtlivet. La oss håpe nestemann gjør likeså Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Når siste tur var unnagjort og en innså at det ikke blir flere turer på en stund, så begynner tankene å flyge. Skal en beholde båten videre, skal en selge båten og heller skaffe en ny senere, skal en se etter nye prosjekter som en kan bygge på videre... Vi har begynt å like denne båten her, så vi bestemte oss til slutt for å fortsette med å ha båt, og beholde denne videre Hvis en skal lage en kort liste over fordeler/ulemper, så blir den sånn ca dette her: Fordeler: Alt fungerer ombord og vi kan bruke båten over en lengre periode hvis vi vil Det er nok plass til oss, samt en ekstra som er på vei. Både sitte og ikke minst sengeplasser Båten fungerer fint i sjøen og tar bølger godt Farten er akseptabel og fungerer fint for distansene vi benytter båten til Vi har fått båten tørr, noe som øker komforten bra Ulemper: Båten er gammel og motoren likeså. Alt fungerer i dag, men faren for at noe kan havarere er mulig. Sofagruppen er litt liten for oss med tynne seter. Her ser vi på mulighetene for å justere ryggputene for å lage bedre plass. Båten vandrer litt ved lavere hastigheter. Noen en blir vant til, men kan være litt "irriterende". Nå har vi nærmet oss dagens dato, og dermed kan en si at tråden er "up to date". Fordelen for tiden (hvis en kan kalle det det), er at når en nå ikke benytter båten så mye, så kan en begynne å se på prosjekter med båten som en har tenkt på at kunne vært gjort. Har begynt på en slik liste og gjøremål for nå og til vinteren, så får oppdatere tråden videre med oppdateringer på veien videre. Uansett er det godt å se at en kan ha båt med litt størrelse og alder uten at det ruinerer en skikkelig! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Kan jo oppdatere denne her litt mens en venter på at bilen er ferdig på verksted. TV- prosjekt: Siden vi for det meste er i uthavn når vi er på turer, så ville jeg gjøre noe med TV løsningen ombord. Det stod en Samsung TV med 220v opplegg og antenneforsterker til dette. Lurte på en inverter for å kunne benytte dette videre, men fant ut at vi ikke bruker inverter til annet enn mobil lading og da også TV'en. Hvorfor ikke heller putte de samme pengene i en ny TV på 12v tenkte jeg. Slike tanker ender ofte i at dette blir utført. Gammel TV 19" Nytt TV 24" I samme runden tenkte jeg jo at da kan vi jo rydde litt i kabler og slikt også, samt oppgradere antenne systemene for å kutte ut gammalt opplegg. Ble derfor innkjøpt Glomex antenne for TV og DAB. Når slike ting gjøres, så baller det fort på seg, og båten så i neste øyeblikk ut som dette Madammen var ikke fornøyd med at jeg hadde "ødelagt" båten, og jeg var ikke happy med at det ikke var "bare" å dra noen kabler. Når en begynner å ta ting fra hverandre, ser en gjerne mye en gjerne ønsker å gjøre noe med. Aller helst rive ut alle kablene, strekke skikkelige rør og begynne på nytt, bytte treverk og legge ny skai, bytte skruer etc.... I denne omgang blir det til at jeg strakk kablene og antenneforsterkeren slik jeg skulle og lukket igjen. Alt virker nå, men har lyst å gjøre operasjonen på nytt og gjøre det som er nevnt over. Får heller vente til vinteren tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Goddis77 skrev for 15 timer siden: entilristene til motorrommet byttet Fikk tips her på BP om å kontakte Agder Boat, og de hadde ventilrister som passet Hei Grattis med ny båt! Har du mer info om bytte av ventilrister? Var det samme type? Og hva kostet de? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Goddis77 Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Viksund Bravo skrev 2 minutter siden: Har du mer info om bytte av ventilrister? Var det samme type? Og hva kostet de? 2 stk Ventilrist 455mm x 140mm hvit for 4 slanger 8 klaffer kostet 1486kr. Passet rett på der de gamle var. Måtte borre nye hull for skruene, men det gikk helt fint. Dette var bare for den ytterste risten. Boksen innenfor ble brukt videre. Tok ikke bilder i den prosessen der dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Ok. Takk for svar ? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Goddis77 Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Neste prosjekt som ble avsluttet i dag var å bytte toalettet ombord. Fikk ikke tak i pakninger lengre til det vi hadde, så da ble det å bytte det. Ble et litt større et når vi først var i gang. Gammelt toalett og det nye Stoor forskjell i bruken her, så det var på tide med et nytt ja. Stinkende arbeid, men godt å få det gjort Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 (redigert) Når jeg først var i båten, så hadde jeg et prosjekt til jeg ville ha utført. Montering av en batterimonitor av typen NASA BM-1. Plasserte det i sofagruppen, da det var greiest der med tanke på plassering og kabelføring. Ble å borre ut nye spor i karmen for å skjule kablingen, med hodet stikkende inn alle plasser. Ble bra til slutt Monteringen av kablingen gikk greit. Alt av jording på forbruk siden til ene delen av shunten, og andre delen til batteripolen. Det jeg ikke helt har gjort enda er å montere orange kabel til start batteriet. Hadde ikke en sikring liggende, så tenkte å montere denne litt senere. Hva er egentlig meningen med den kabelen? Er jo forbruksbatteriene som måles... Redigert 1.Juli.2019 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Tenker jeg må stoppe med prosjektene nå. Madammen har termin om få uker, så fokuset blir nok dreid den veien kjapt nå. Men det som vi lurer på / har planer om å gjøre på sikt er som følger: Sofagruppen Denne er som nevnt tidligere litt smal, så vi lurer på om det er mulig å gjøre noe med dette. Hvis vi fjerner ryggputene så er det god plass. Vi lurte på om det er mulig å sprette disse opp, fjerne deler av skummet i madrassen, og sy dette på nytt. Noe som vi klarer å gjøre selv, eller må det fagfolk til? Innerveggene Der som det er skai på plate ønsker vi å bytte dette på sikt for å få en fin farge igjen. Men der som det i dag er slett vegg i tre(?) ønsker vi å sparkle og male etterhvert. Det er stygt der i dag, og litt maling ville frisket opp båten en del. Hvilken maling kan en bruke her? Tips mottas med takk! Gardiner Her er madammen i full gang med å bytte hengsler og sy nye gardiner. Blir bra når det er ferdig. De gamle gardinene bar tydelig preg av sollys over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.