.thumb.jpg.078ff6a010553552a825e7534987a895.jpg)
Goddis77
Starter en tråd her jeg for å samle litt historikk om båten både for turer og småoppgraderinger.
Som seg hør og bør, får en starte med begynnelsen:
I fjor sommer ble det enighet om at vi skulle prøve båtlivet for å se om dette var noe for oss. Jeg har selv hatt båter før, men madammen hadde ikke det.
Kriteriene for båten var som følger:
- Cabincruiser for turer og overnattinger
- Helst fast aksling for mindre vedlikehold men ikke et absolutt krav
- Fart ca 18-20 knop
- Senger for 3 personer +
- Uteareal for lagring av dykkerutstyr etc, slik at båten kunne brukes til flere ting
- Alt burde virke, sånn at en kunne fokusere på vedlikehold og bruk i stedet for oppgraderinger
- Budsjett ca 300k
Etter flere runder på nett, spørsmål her og titting på båter lokalt i Bergen, endte vi opp på ferietur med hurtigruten med destinasjon Ålesund. Planen var å titte på en båt vi hadde sett lokalt også, bare med litt annen design på sengeløsningene. De vi hadde sett på lokalt var Norline 8500 serien, mens denne var en Norline 29 Combi 1991 modell med en VP41B motor med ca 2500 timer på baken.
Det som fenget oss med denne kontra 8500 serien, var sengeløsningen de hadde laget, samt at det ikke var dører inn til kabinen. Tok mye plass av arealet syntes vi.
Selger var en hyggelig kar som hadde tatt vare på båten. Ingen lekkasjer på motor, god lukt i båt, alt var tørt og fint, og alt virket som det skulle. Var også masse dokumentasjon som fulgte med, og han fortalte villig om hva som hadde vært gjort, hva som måtte holdes øye med videre etc.
Vi hadde en god magefølelse begge to etter visningen, så det endte med at vi kjøpte denne båten her, og fikk den transportert ned til Bergen.
Båten ble tross alt laget inne i Øystese i sin tid, så bare på sin plass at denne havner på "rett" sted på vestlandet igjen :)