JPB Startet 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2019 Jeg har fått meg en Scand Baltic 29, 1988 mod. Veldig fornøyd med båten ? Har litt trøbbel med styringen, må jobbe mot babord nesten hele tiden, som om roret glir mot styrbord av seg selv. Har prøvd å etterfylle hydraulikk olje, åpnet pumpa å sjekket begge tilbakeslagsventiler. Det kommer en tikkelyd når jeg svinger styrbord, og autopiloten beveger også litt på rattet når den går. Den ene slangen til sylinderen bak ved roret hadde noen dråper med olje i en overgang, ikke en stor lekkasje men kunne se noe oljedrypp i dørken. Spørsmålet er om jeg bør bytte ut hele styringen, eller prøve å reparere det.. Setter pris på alle innspill. ? Og eventuelt om noen her har erfaring med å trekke nye rør fra rattpumpa og helt bak. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Fant du ut av dette? Jeg har litt samme greia i vår, har byttet alt av pakninger samt har ny rattpumpe, men kan det være luft? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Eg hadde litt samme issue, bytta olje og lufta men vart ikkje merkbart betre, så bytta eg styrepumpe og sylinder. Det var absolutt verdt pengane, fekk "ny båt". Tidligere måtte eg korrigere med få sekunders mellomrom, og stadig jevlig mot styrbord. Nå kan eg rulle røyk og fylle kaffi utan å røre rattet. Det var overaskande mykje grå gørr som rann ut av den gamle styrepumpa ... Godt mulig du kan finne overhalingsdeler til din pumpe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Whiskey Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Jeg har ny pumpe og byttet pakninger i sylinder, men fortsatt ikke 100%, kan jo kjøpe ny sylinder og se, evt nye slanger, men kan ikke se noe lekkasje heller... Problemet her er ikke enormt, bare irriterende, virker som det er litt mer dødgang til babord enn styrbord, så når det er sjø, og man sitter og korrigerer ned små bevegelser, vrir jeg typisk 10% mer til babord enn styrbord hver gang. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Lufta etter boka? Kanskje (sjelden) eit stempel eller ein ventil i pumpa "sitter" litt etter evt lagring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Whiskey Svart 24.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2020 Har bytta pumpa. Lufta både på sylinder og ved å vri ratt frem og tilbake x ganger, jeg lurer på om det er lekkasje i stempelet på et vis, men nesten enklere å kjøpe nytt enn å bruke masse tid på å feilsøke, i og med at jeg har hatt det oppe og byttet alle pakninger vha service kit fra Sleipner allerede... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.