Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

trampeklapp skrev for 8 timer siden:

Flere bilder av min båt kommer så snart jeg har anledning til å reise i båten igjen. Først må barnevakt til 3 ordnes, fri fra jobb må til, og 2 timers togtur. Så det blir nok ikke med det første, er jeg redd...

Da skjønner jeg jo litt mer hvorfor flere bilder sitter litt langt inne :yesnod: 

Men for å si noe sikrere om hva som er enkleste vei til en god reparasjon må man vurdere innsiden også. Ut fra de to bildene jeg siterte på forrige side ser man at det er støpefeil og dårlig (feil?) konstruksjon den delen av kjølen med sprekker. På det ene bildet ser du at de har brukt alt for mye polyester. Glassfiber er nærmest fraværende i bruddet. Det er å be om trøbbel. Dernest er hjørnene alt for skarpe. For meg ser dette hjemmemekket ut. Hvis dette er støpt i en form kan det være ok dersom hjørnene er sparklet opp med radier før glassfiberen er laminert. Hvis ikke er det ikke ok, det gir svekkelse i hjørnet, og uforholdsmessig store spenningsopphopninger. Og det er jo nettopp her du har fått sprekker. Av den grunn er det rett og slett ikke sikkert at skaden kan utbedres på en tilfredsstillende måte fra utsiden. Man må vite mer. Det som imidlertid er sikkert er at det er lettere å oppnå fullverdig styrke ved å laminere på både ut- og innsiden. Men det blir jo en vurderingssak. 

Komodo

Komodo

trampeklapp skrev for 8 timer siden:

Flere bilder av min båt kommer så snart jeg har anledning til å reise i båten igjen. Først må barnevakt til 3 ordnes, fri fra jobb må til, og 2 timers togtur. Så det blir nok ikke med det første, er jeg redd...

Da skjønner jeg jo litt mer hvorfor flere bilder sitter litt langt inne :yesnod: 

Men for å si noe sikrere om hva som er enkleste vei til en god reparasjon må man vurdere innsiden også. Ut fra de to bildene jeg siterte på forrige side ser man at det er støpefeil og dårlig (feil?) konstruksjon den delen av kjølen du sprekker. På det ene bildet ser du at de har brukt alt for mye polyester. Glassfiber er nærmest fraværende i bruddet. Det er å be om trøbbel. Dernest er hjørnene alt for skarpe. For meg ser dette hjemmemekket ut. Hvis dette er støpt i en form kan det være ok dersom hjørnene er sparklet opp med radier før glassfiberen er laminert. Hvis ikke er det ikke ok, det gir svekkelse i hjørnet, og uforholdsmessig store spenningsopphopninger. Og det er jo nettopp her du har fått sprekker. Av den grunn er det rett og slett ikke sikkert at skaden kan utbedres på en tilfredsstillende måte fra utsiden. Man må vite mer. Det som imidlertid er sikkert er at det er lettere å oppnå fullverdig styrke ved å laminere på både ut- og innsiden. Men det blir jo en vurderingssak. 

• Create New...