Jump to content

KAD 43 eller KAD300?

anders1234

Recommended Posts

Begge motorene er gode motorer. 

Det er tilfeldigheter og tidligere eiers valg som styrer 90% av det som vil oppstå. 

Sjekk:

- hva er motortemp etter 1t på 3500 omdr. (over 90, dra til neste...) 

- er ventiljustering fulgt opp? 

- er Frostveska byttet regelmessig? 

- hvor mange liter olje får eier ut ved service? (det går ca 10.5 på motor) 

- du kan sjekke ladeluftkjøler innmat, den er lett og komme til og koster 15000kr...

Disse motorene tåler 10-15000 timer brukt på rett måte så glem (åååå 890 timer høres mye ut...) 

Da har du en mening uten filter

Ruffen - jeg må prøve å svare på en slik måte at vi ikke kupper Anders1234 sin tråd.

VP kjølevannstemperatur måler er påvirket av spenningen på anlegget. Det er også en produksjonstoleranse på instrumentet.

Har ikke sett en eneste KAD300 som passerer 90grC de to første årene.

KAD motorene får mer avleiringer i primærkretsen med gammel frostveske enn med ny frostveske.

KAD motorene får mer avleiringer i sekundærkjølekretsen uten skylling og preservering en om en gir blanke.

En rein motorblokkoverflate eller varmeveksler røroverflate, leder bedre varme enn en møkkete.

I min omgang er det enighet om at en motor med omsorg og pleie ikke statistisk går inn på 90 tallet til vanlig.

Er gjennomløpet til eksosen trangt, sjøvannstemperaturen høy, kjølevannsnivået lavt, lufttemperaturen høy, trangt motorrom med minimal tilluft, varm diesel, høy volt, rur i vanninntaket på drevet og en halv manet i sjøvannsfilteret.... da blir nok alle varme

Det er min ufiltrerte mening at noe særlig over 90grC vil ikke jeg ha, og da gir jeg Anders1234 det rådet. (selv om andre mener noe annet)

Det blir litt som med oljeskift: noen syntes det er greit å suge ut 6 av 11 liter og kaller det "oljeservice" jeg er ikke enig....

Holder på og samle inn motordata fra KAD300 og KAD44 for å prøve å få mer fakta så jeg håper å lage en tråd om det senere.

Har selv en KAD44 som står dønn på 86grC uansett men den er rein innvendig. Har en til som er mer variabel men den får nytt el opplegg så jeg er spent på om det hjelper.

På KAD44 og KAD300 kan en lese ut max temperaturen motoren har vært oppe i med VODA. En kan også lese ut hvor mange sekunder motoren har vært igang.... det kan jo være greit å vite. Hadde for egen del ikke spart på kronene ifm en enkel VODA utskrift om jeg skulle kjøpe en båt til 1 mill....

Da jeg for mange år siden skulle kjøpe min første båt med Volvo 40 motor i fikk jeg et råd for å teste motoren. Den skulle klare max turtall og kunne kjøre på det i 10 min uten at den kokte. Vel jeg prøvde det på noen båter og de kokte over alle sammen. Til slutt kjøpte jeg nå en av disse en Coronet 31 dep see. Med to AQAD 40b. Etter ful rengjøring av begge motorene både på ferskvanns og saltvannssiden samt ladeluftkjøler. Klarte de 10 min på full fart uten å koke. Men det varte kun et halvt år så falt de til bake til sitt gamle jeg. Men dette er jo en kjent svakhet på 40 motorene. Fra 41 og oppover skal motorene fint klare 10 min på full fart uten noe problem. Om ikke selger vil la deg teste dette så bare glem hele båten da er det noe muffens. I dag har jeg 13 år gammel D6 350 og den ligger dønn stabil på 86°C uansett hvordan jeg kjører. Avslutter som oftest vær tur med 5-10 min på full fart for å se at jeg oppnår 3500 RPM og at ikke temperaturen stiger. Får jeg ikke fult turtall eller tempen stiger er det et forvarsel om at noe er galt. Kan jo være noe så enkelt som tett dieselfilter som hindrer max ytelse. Men om en ikke tester vet en ikke det før en ligger og reker med motorstopp. Lykke til med båt handelen både 44 og 300 er greie motorer.

anders1234 - det er viktig at du kjenn max turtallsområde får både VP D6 og VP KAD for å forstå Bårdp sitt innlegg.

Volvo Penta D4 og D6 har 3500 omdr som maks

KAD 43, 44 og 300 har 3900 omdr som maks

Så når Bårdp "blåser ut av" sin motor ved 3500 omdr, tilsvarer det 3900 på KAD 44/300.

Dersom du har en motor fra den er ny/nesten ny har jeg ikke motforestillinger, men ville ikke overtatt en motor som har passert 1000 timer og kanskje i perioder gått på dårlig olje og gitt den slik behandling fordi disse motorene har relativt tunge stempler og det gjør at rådene strekkes litt mer enn for mange andre motorer og dermed kan det når det etter hvert etableres slitekanter så "skaller" stempelfjærene i disse og slår av små skall. Disse skallene er harde og lager små riper og fjærene får runde kanter og tetter dårligere (kompresjonen synker) og stopper olje mindre effektivt på returen og vi ser blå-røyk. Først på kald motor... så senere også på varm motor....

Derfor unngår jeg 3900 omdr på mine.

Om ikke en motor tåler å gå på full fart er det etter min mening på tide å bytte den. Kjørte alltid 41 motorene jeg hadde på max 3900 RPM i 10 min som avslutning på en vær tur og de var passert 3200t uten et feilpekk. Hvor mye ed er gått etter at jeg solgte den båten vet jeg ikke men det er nå snart 10 år siden og de går fremdeles det vet jeg. En annen ting en oppnår med å max belaste motorene i 10 min etter en rur på noen timer er at en får blåst turboene rene for sot.

Windy37GM skrev for 15 timer siden:

På min ECU til KADene i kjelleren står det 3800 som maks rpm. og begge "stopper" der med nye turboer og nyrensede intercoolere

mvh

Windy37GM

Mine KAD300 stopper på 3950rpm.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

En VP dieselmaskin skal tåle full gass vesentlig lenger enn 1-10 min! dette er ikke motorer der mye effekt er hentet ut, ei heller mye turtall.
Klarer de ikke det, og ikke lav temp er det tegn på dårlig vedlikehold. 

VP uttalte på ny d6-350 i sin tid ref innkjøring at du fint kunne ha fullt turtall flere timer, før du dro litt ned en stund, og så jaget videre på max. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...