ne.andersson Startet 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2019 (redigert) Hei, Jeg har nylig montert en D1-30F men sitter da dessverre igjen med det kjedelige originale displayet som viser i prinsipp ingenting utover RPM. Ref. bilde. Jeg vet jo at denne motoren kommer ferdigmontert med sensorer for vanntemp, oljetrykk, ladnings-status etc. som varsler via displayet sitt alarm om det er noe feil på dem. Så til spørsmålet, er det noen som vet om jeg kan få opp data fra disse sensorene via et NMEA 2000 nettverk om jeg kjøper denne adapteren LINK TIL ADAPTER og enten en plotter som viser motor status eller rett å slett bare NMEA 2000 instrumenter som noen av disse LINK TIL INSTRUMENTER? Ville vært helt supert om noen som har førstehånds erfaring av dette på denne motoren eller veldig lignende kunne kommet med innspill før man går til innkjøp av en adapter og instrumenter til flere tusen kroner. Redigert 2.Juli.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
doctordre Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 i don't know how much the engine is different besides 10 HP and the one cyclinder. But found this on a forum In general, with the use of a NMEA 2000 gateway you will be able to place on your vessel CAN bus, and see on a compatible plotter, all the data that is flowing on the engine CAN bus. In the case of the D2-40 this means: RPM Engine Hours Coolant temp. System voltage Fuel level ( if you have a fuel sender hooked up to the MDI box) Engine alarms ( oil pressure, water temp, charging failure) You will not see an oil pressure reading because the MDI system doesn't support oil pressure. Also you will not see anything related to fuel flow because the D2 series engines are strictly mechanical engines....no electronic fuel control system. Link to source Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 OK thank you - from what I understand, then all im getting out of this that is of interest would be coolant temp. So 3k+ for coolant temp is kind of to much... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.