Kenneth82 Startet 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2019 Når jeg skulle sjekke båten på MarineTraffic, stusset jeg over at ikonet for båten var blitt veldig stort... Når jeg nå sjekker "Vessel Details" kommer målene 56 x 49 meter (!) opp på båten.. Ved installering av AIS (Raymarine AIS 650) la jeg inn korrekte data i vinter. Jeg har ikke korrigert noe på AIS eller MarineTraffic for den saks skyld siden.. Noen som har opplevd det samme eller kan forklare? Må jeg evnt. logge inn på AIS'en på nytt for å endre data, eller kan dette gjøres andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Har du lagt inn størrelsene med desimaler tror jeg kanskje ikke AIS'en skjønner det. Jeg har kun brukt hele meter. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Kenneth82 Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 @Arne Henriksen; Jeg mener jeg la inn korrekte mål, uten desimaler. Og har ikke tidligere reagert på at seilbåten ser ut som en oljetanker på MarineTraffic sitt bilde når jeg har sjekket før.. Så jeg mistenker at noe har skjedd som fører til feilmålene siste månedene, uten å klare å forklare hva det kan være. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Har du fått sjekket om det vises korrekt på en «ordentlig» ais mottaker? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Du får ta deg en tur langs kaikanten og høre med noen av de som ligger rundt deg hva de ser? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Trond123 Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Endringer må gjøres i innstillingene for din AIS enhet. Marinetraffic endrer ingenting. De fanger bare opp signaler fartøyene sender ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Takk for innspill - har faktisk ikke sjekket hvordan vi ser ut for de andre båtene. Tok det bare for gitt at det var likt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 3 hours ago, Trond123 said: Endringer må gjøres i innstillingene for din AIS enhet. Marinetraffic endrer ingenting. De fanger bare opp signaler fartøyene sender ut. Er ikke 100% trygg på at dette ikke er litt Marinetraffic-relatert, det finnes jo flere slike sider som viser AIS-info og de andre jeg fant MMSI 257833380 på (Vesseltracker, Fleetmon) viste at båten var 11 x 4 meter som jeg regner med er mer forventede tall.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Trond123 Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Det var nytt for meg at marinetraffic endrer mottatte data. Men ville uansett sjekket innstillingene for din egen AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 15 minutes ago, Trond123 said: Det var nytt for meg at marinetraffic endrer mottatte data. Men ville uansett sjekket innstillingene for din egen AIS. Jeg sier ikke at MT endrer dataene, MEN de mottar dem gjennom private mottakere rundt omkring, og om en eller flere av disse har en bug som kan korrumpere data før de videresendes vil mye rart kunne skje. Eksempelvis finnes det addons til SignalK som enkelt kan aktiveres og brukes av "alle og enhver" til å rapportere mot Marinetraffic, hele løsningen avhenger av at man stoler på de som videresender grunnlagsdata inn i systemet. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
SamH Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Du har en destination verdi, det skulle du ikke hatt med en klasse B sender. Gjetter jeg riktig om at du har brukt OnCourse eller en eller annen app og rapportert tidligere? Sjekk evt settingene der. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 OnCourse tenkte jeg ikke på, det er sant, der kan du jo legge inn litt av hvert... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Kenneth82 Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 @SamH - det var et godt poeng. Hadde jeg aldri tenkt på selv... Jeg brukte Boat Beacon noen ganger i fjor før jeg installerte AIS, og da seilte jeg et par ganger nordover Boknafjorden. Det kan være noe henger igjen derfra Siden den gang har jeg byttet både telefon og operativsystem, men kan prøve å laste ned BoatBeacon på iPad'en hjemme og se om det er noe i innstillingene der. Takk for usedvanlig godt tips og tenking utafor boksen @Arne Henriksen - 11x4 meter er helt korrekt, godt du fant det på et annet system. Får ikke sjekket hva andre båter i havna får opp av info fra meg før til helgen, da starter sommerferien på sørlandet.. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Vi hadde en lignende sak. Ny båt og byttet navn i AIS, men det gikk vinter og vår (egentlig ikke mer enn en stund) før MT viste korrekt navn. Dette henger nok sammen med hvordan MT lagrer og oppdaterer data om fartøy. ‘Vill’ gjetning fra min side - men det koster EDB-kraft dersom alle fartøydata skal oppdateres i database hver gang en posisjon registreres - så kanskje alle data oppdateres bare av og til... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.