Jump to content

Edit History

trondler

trondler

Tenkte å høre om noen motorkyndige har erfaring med denne feilkoden og hva som bør være neste feilsøk og evt utbedring. 

Motor starter og fungerer/går fint opp til 1500rpm. 

Det er en kad44 pc, med kontrollpanelet med de små knappene med diode over. 

Her blinker det altså 7, så 2 ganger. 

I manualen henviser dette til følgende feil:

Code 7.2 Injection timing B/C B/C

Reason: Injection timing outside permissible value. Fault in injection timing setting device in injection pump or faulty installation of flywheel. Reaction: Engine power is reduced.
Action:
• • • •
Check flywheel installation and position.
Erase fault code.
Start the engine.
If the fault remains: Check injection timing setting device function.

Motor har vært delvis under vann, men jeg vet ikke 100% om det er relatert til feilen (har ikke historikk før dette) Motor har fått ny olje, filtre og tanken er tømt og renset. Det er renset og gått over kontakter ol for å utelukke følgefeil. 

Alle verdier på dieselpumpen er målt og er normale. Har også byttet dyse 1, uten noe endring, samt testet med ny giver på svinghjulet. 

Giveren som stod der hadde litt brun guffe på seg, men det jeg ser av svinghjulet er ikke brunt el.  Forsøkte å vri motor på starteren for å se om det kom noe mer guffe på den nye sensoren, men ikke noe spesielt synlig.  

Det virker på de verkstedene jeg har spurt som at jeg må av med svinghjulet for å sjekke timing hull og rengjøre. Da må motoren ut, evt snus for å demontere kåpe. 

Det er selvsagt ingen som har tid til å se på dette nå på sommeren, så jeg tenkte å prøve meg selv, men må få hjelp med en kran et sted.

Kan man sette en skralle el på veiva for å få rotert svinghjulet og se etter tilstanden på merkene på svinghjulet? Lastet opp bilde tatt i sensorhullet. 

Er det noe annet jeg bør sjekke/gjøre før jeg starter på denne jobben...? 

Har lest at dersom strømmen tas mer enn 3min, så vil feilkoder slettes og evt sendes på nytt ved neste oppstart. Dette er testet så klart, men det finnes kanskje andre måter å tvinge frem sletting av feilkoder for å være sikker på at det ikke henger igjen noe etter bytte av sensor?

Takknemmelig for tilbakemeldinger!

217E4B38-50E8-4BF5-B5D9-390605AA8BE6.jpeg

trondler

trondler

Tenkte å høre om noen motorkyndige har erfaring med denne feilkoden og hva som bør være neste feilsøk og evt utbedring. 

Motor starter og fungerer/går fint opp til 1500rpm. 

Det er en kad44 pc, med kontrollpanelet med de små knappene med diode over. 

Her blinker det altså 7, så 2 ganger. 

I manualen henviser dette til følgende feil:

Code 7.2 Injection timing B/C B/C

Reason: Injection timing outside permissible value. Fault in injection timing setting device in injection pump or faulty installation of flywheel. Reaction: Engine power is reduced.
Action:
• • • •
Check flywheel installation and position.
Erase fault code.
Start the engine.
If the fault remains: Check injection timing setting device function.

Motor har vært delvis under vann, men jeg vet ikke 100% om det er relatert til feilen (har ikke historikk før dette) Motor har fått ny olje, filtre og tanken er tømt og renset. Det er renset og gått over kontakter ol for å utelukke følgefeil. 

Alle verdier på dieselpumpen er målt og er normale. Har også byttet dyse 1, uten noe endring, samt testet med ny giver på svinghjulet. 

Det virker på de verkstedene jeg har spurt som at jeg må av med svinghjulet for å sjekke timing hull og rengjøre. Da må motoren ut, evt snus for å demontere kåpe. 

Det er selvsagt ingen som har tid til å se på dette nå på sommeren, så jeg tenkte å prøve meg selv, men må få hjelp med en kran et sted.

Er det noe annet jeg bør sjekke/gjøre før jeg starter på denne jobben...? 

Har lest at dersom strømmen tas mer enn 3min, så vil feilkoder slettes og evt sendes på nytt ved neste oppstart. Dette er testet så klart, men det finnes kanskje andre måter å tvinge frem sletting av feilkoder for å være sikker på at det ikke henger igjen noe etter bytte av sensor?

Kan man sette en skralle el på veiva for å få rotert svinghjulet og se etter tilstanden på merkene på svinghjulet?

Takknemmelig for tilbakemeldinger!

• Create New...