Jump to content

QL CT600 thruster. Rele klikker, motor går ikke.

tilplan

Recommended Posts

Har en QL CT600 baugthruster der jeg hører et klikk både når jeg beveger joystick mot styrbord og babord, men det er ellers ingen respons fra thruster. Motoren går ikke rundt. Opplevde i fjor at jeg måtte prøve et par ganger før thrusteren responderte, men nå skjer det ingenting. Startbatteri er byttet i tillegg til at det installert eget batteri ved thruster, så det bør være strøm nok tilgjengelig. 

Hva kan være galt her? Prøver å planlegge litt før jeg ser på det i kveld. Antar at styringen av releene er i orden siden det kommer en klikkelyd, og at det må være feil ved releer eller motor. Ser for meg å begynne med å måle spenning på motor. Om det er spenning der, vil det vel være motoren som er problemet. Er det da børstene som er sannsynlig feilkilde? Hvis det ikke er spenning er det vel releene som har gitt seg.

Målte mellom pluss og minus på den ene siden, så på den andre siden. Målte så på kryss. Tok joystick både til styrbord og babord. I alle tilfellene måler jeg drøye 12V. Multimeteret viser først ca 24V før det faller ned. Anlegget er 12V. 

Hadde ikke ventet spenning i alle kombinasjoner og synes dette virker rart. Hva kan det skyldes?

BC320B4F-C205-44FB-835B-BF50E8CC8973.jpeg

Siden jeg har QL bak også, så får jeg svare meg selv. Den bak virker, så det ble ikke testet mer enn to kombinasjoner. Målte mellom pluss og minus på begge sidene. Spaken ble dyttet til samme side begge gangene. Prøvde kort tid, men rakk å se drøye 13V. Tolker det som om releet fungerer likt, og da er det vel motoren det står på. Får demontere batteri og kasse for å komme ned til motoren. Vet ikke hva jeg skal se etter der, så nå bør det være mulig å lære noe:giggle:.

• 2 år senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...