Jump to content

QL CT600 thruster. Rele klikker, motor går ikke.

tilplan

Recommended Posts

Har en QL CT600 baugthruster der jeg hører et klikk både når jeg beveger joystick mot styrbord og babord, men det er ellers ingen respons fra thruster. Motoren går ikke rundt. Opplevde i fjor at jeg måtte prøve et par ganger før thrusteren responderte, men nå skjer det ingenting. Startbatteri er byttet i tillegg til at det installert eget batteri ved thruster, så det bør være strøm nok tilgjengelig. 

Hva kan være galt her? Prøver å planlegge litt før jeg ser på det i kveld. Antar at styringen av releene er i orden siden det kommer en klikkelyd, og at det må være feil ved releer eller motor. Ser for meg å begynne med å måle spenning på motor. Om det er spenning der, vil det vel være motoren som er problemet. Er det da børstene som er sannsynlig feilkilde? Hvis det ikke er spenning er det vel releene som har gitt seg.

Målte mellom pluss og minus på den ene siden, så på den andre siden. Målte så på kryss. Tok joystick både til styrbord og babord. I alle tilfellene måler jeg drøye 12V. Multimeteret viser først ca 24V før det faller ned. Anlegget er 12V. 

Hadde ikke ventet spenning i alle kombinasjoner og synes dette virker rart. Hva kan det skyldes?

BC320B4F-C205-44FB-835B-BF50E8CC8973.jpeg

Faxen skrev for 5 timer siden:

Ta og kortslutt over relepolene, så vet du om det skaper god kontakt.

Du må kortslutte over vendepolene for releet.

Ofte blir det dårlig kontakt her.

Skjønte ikke helt dette. Skal vel ikke kortslutte på denne siden? Mener du innvendig i boksen?

image.jpg

Siden jeg har QL bak også, så får jeg svare meg selv. Den bak virker, så det ble ikke testet mer enn to kombinasjoner. Målte mellom pluss og minus på begge sidene. Spaken ble dyttet til samme side begge gangene. Prøvde kort tid, men rakk å se drøye 13V. Tolker det som om releet fungerer likt, og da er det vel motoren det står på. Får demontere batteri og kasse for å komme ned til motoren. Vet ikke hva jeg skal se etter der, så nå bør det være mulig å lære noe:giggle:.

NilsPils skrev Just now:

Hva med å starte med å demonter det sorte dekselet øverst på motoren . . . ?

Det har jeg gjort. Var noe støv bak der, men i mangel av trykkluft prøvde jeg med elektrorens. Gjorde ingen forskjell. 

• 2 år senere...

Tar opp denne igjen selv om det er et par år siden. Har en QL baugpropell, ukjent årgang. Testet før sjøsetting, og den virket fint begge veier. I dag etter at båten er i vannet klikker det bare som beskrevet av trådstarter. Noen forslag? 

Er bildene opp/ned? Merkelig og montere den oljebeholderen på hode? Bilde 2 er vel på hodet.

ser at den kabelen med rød tape er dårlig/feil klemt til, og irr svart kabel så mulig ingen kontakt der. Se over den andre også +på motor. Hva er den hvite som henger løst til?

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
  • 1 måned senere...

463775285_Screenshot_20220615-095106_Chrome2.png.109f90f5b74c72815b6606ad5d81e8a2.png

Skal det kobles gul grønn eller rød? 

Har samme problemet som andre her med at releet klikker. Åpnet releet og det er ikke irr på koblinger. Alt ser bra ut. Det klikker fint, men motor går ikke. Har fjernkontroll med av/på og vippebryter i retningene. 

Målte 12.7v mellom rød og svart 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...