Jump to content

Edit History

Jens_P

Jens_P

Dieselmotor koster vesentlig mer i innkjøp enn bensinmotor. Du skal kjøre mye med diesel for å spare inn differansen. Men det svir litt mindre i lommeboka å fylle full tank med diesel enn med bensin.

Vedlikehold på mitt Mercruiser drev handler årlig om å bytte olje og bytte anoder hvis nødvendig. Anodene varer normalt 2-3 sesonger. Olje på gear må byttes også på utenbords. Tipper at gjennomsnittelig årlig kostnad på mitt drev over 10 år er ca. 500 kroner.

Belger byttes hvert 5. år. Er litt jobb på Mercruiser, vet ikke hvordan det er på VP.
Dieselmotor skal ha ny olje og nytt filter hvert år, det skal vel også en bensinmotor ha.

Drivstoff-filter på diesel byttes etter behov, normalt kan det gå 2-3 sesonger, selvfølgelig avhengig av hvor mye motor går.

Brannfare med bensin er sterkt redusert med utenbordsmotor, tror ikke jeg har hørt om motorrelatert brann i båt med utenbordsmotor.

Hvis det oppstår problemer med motor og arbeid må settes bort er mitt inntrykk at dieselmotor og drev er vesentlig dyrere å reparere enn utenbords.

Jens_P

Jens_P

Dieselmotor koster vesentlig mer i innkjøp enn bensinmotor. Du skal kjøre mye med diesel for å spare inn differansen. Men det svir litt mindre i lommeboka å fylle full tank med diesel enn med bensin.

Vedlikehold på mitt Mercruiser drev handler årlig om å bytte olje og bytte anoder hvis nødvendig. Anodene varer normalt 2-3 sesonger. Olje på gear må byttes også på utenbords.

Belger byttes hvert 5. år. Er litt jobb på Mercruiser, vet iik hvordan det er på VP.
Dieselmotor skal ha ny olje og nytt filter hvert år, det skal vel også en bensinmotor ha.

Drivstoff-filter på diesel byttes etter behov, normalt kan det gå 2-3 sesonger, selvfølgelig avhengig av hvor mye motor går.

Brannfare med bensin er sterkt redusert med utenbordsmotor, har vel nesten ikke hørt om motorrelatert brann i båt med utenbordsmotor.

Hvis det oppstår problemer med motor og arbeid må settes bort er mitt inntrykk at dieselmotor og drev er vesentlig dyrere å reparere enn utenbords.

• Create New...