Tor Angeltveit Startet 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2019 (redigert) Hei, har et spørsmål, har nettopp kjøpt en båt med denne motoren, alt funker greit, men la merke til at kjølevæsken forsvant fra tanken, ringte seff han jeg kjøpte av han sa at jeg måtte etterfylle ettersom de hadde hatt alt kjølesystem av for vedlikehold og det kunne være luft i systemet, jeg gjorde som han sa og fylte opp igjen tanken med kjølevæske, men så at nå var den på minimum igjen, og det er ingen lekasje, ivertall ikke eksternt, ingen væske som ligger i bunn av båten, noen som vet hva dette kan skyldes? Redigert 3.Juli.2019 av Tor Angeltveit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Det kan være luft. Bare fyll på til det stabiliserer seg. Dersom det ikke stabiliserer seg så er det nok en lekkasje. Enten i en varmeveksler eller i en toppakning (eller en sprekk i blokk) der det lekker over i eksos eller sjøvanns-sløyfen. Men ikke krisemaksimer. Prøv det selger sier først. Burde stabilisere seg greit. Fyll på mer kjølevæske, men bare litt om gangen så det holder seg greit over minimumsgrensen. Ikke kjør motoren hardt, og ikke fyll mye iskald kjølevæske i en veldig varm motor, da er det bedre å vente til den er kaldere. Men heller du i ekspansjonstanken og det er over minimum der så går det greit. PS: Jeg kjenner ikke den motoren spesifikt, og vet ikke om den får veldig trykk i kjøesløyfen. Hvis den gjør det så vær forsiktig når du åpner for å fylle kjølevæske. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Windy 32 Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 (redigert) Jeg har hatt samme motor og der måtte jeg passe på å ikke fylle mer enn at det akurat dekket bunnen i ekspansjonstanken når motoren var kald. kjølevæsken utvider seg ved varm motor og ved å fylle til mellom max og min hiver disse motorene bare ut kjølevæsken pga liten ekspansjonstank.sansynligheten for at det er noe luft i systemet etter det har vært helt tomt er nok riktig. så det er nok ikke sikkert det er noe galt hos deg. bare å prøve seg frem med å begynne å bare la det dekke bunnen og deretter se hvor høyt det blir ved varm motor osv... Redigert 4.Juli.2019 av Windy 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Angeltveit Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Hei etter mye testing å fylling, ser jeg nå at det ligger blå kjøleveske.. dvs dråper spredd rundt i motor rommet, og at tanken er nesten helt tom når jeg kommer frem til destinasjon og stenger båten. Det er fortsatt fullt i vann tanken, men ekspansjonstanken er neten tom. og det jeg fyller på ser ut til å bli spredd rundt i motor rommet, noen som vet hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Renner vannet ut av sladrehullet på vannpumpe som betyr at vannpumpe er slitt eller kan det være sprekk i ekspansjonstanken din? Ta gjerne ett bilde av den ekspansjonstanken. Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Den jeg hadde kastet den ut alt over min nivå. Etter at jeg slutta å toppe opp holdt den seg på min nivå sesong etter sesong Redigert 18.Juli.2019 av fleggis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 for det første skal ikke denne motoren ha blå kjøleveske, for det andre så skal ikke ekspansjonstanken fylles til mere en min ved kald motor, blir det fullt for mye på beholder vil den hive av seg kjøleveske, og har det først kommet kjøleveske i lokket, så bør lokket også byttes, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.