Jump to content

VP AD41B - mulig oljelekkasje


Goddis77

Recommended Posts

Var bak i motorrommet i går og monterte batterimonitor, da jeg observerte at det var tegn til olje lekkasje på barbord side.

 

Her er bilde av området etter at jeg har tørket litt med fille:

20190703_213721.jpg.2c0b01b5e7c3e0cba3060889931aeeb2.jpg

 

image.png.5df6e843f462c4e47b2f5716e124f462.png

 

For meg ser det ut til at lekkasjen er mellom ladeluftkjøleren og starteren på motoren. Men er det noe olje som går gjennom systemet der da?

Oljen kan ha vært der en stund så jeg regner med at lekkasjen er liten. Men tenkte å fikse dette i vinter når båten er på land.

Det er kommet olje ned på slangen under, samt litt på batterikassen rett bortenfor.

 

Noen som har peiling på hvor oljen kan komme fra her?

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg demontert litt i dag for å se om oljen kom fra veivhus og luftfilteret.

 

Ser ut til at jeg har det modifiserte veivusdeselet med slange ned til luftfilteret.

20190714_125629.jpg.f39ab02d58a7b97262548032038df6f8.jpg

 

Så til min overraskelse at det ikke var noe filter i luftfilter huset. Er det ok å være foruten dette?

 

Ellers ser dekselet ut til å bære preg av tid og stund, så lurer på å bytte ut dette.

20190714_130036.jpg.a87db771bde041c1311ab030d149aac3.jpg 

Regner med at det er her oljen har kommet fra.

 

Sjekket turboen i samme slengen og den føles fast og ruller fint.

20190714_130922.jpg.026b52fb00e8b2e7bdec8ca901eeb0a1.jpg

 

Noen tanker om hva jeg bør gjøre her?

 

Kjøpe nytt deksel i plast, montere over slangenippelen og få i filter?

Link to post

Bør nok stå filter i ja. Slik det er nå er det bare de store hullene i dekselet som hindrer fremmedlegemer så jeg hadde følt meg tryggere med filter i. Men dekselet hadde jeg ikke brydd meg med å bytte. Når det originale luftfilter er på plass gjør det ikke noe med bulkene og skjevhetene i ytterkanten da dette blir på utsiden av filter. Så hvis det ikke blir noen gliper langs papirfilterets kanter når det blir montert er det ok.               Ellers er det noen som leder veivhusventilasjonen ut i friluft i skutesiden. Bare pass på at det ikke kan komme sjø eller regnvann inn. Da holder luftfilteret seg litt renere og oljesølet under ladeluftkjøler avtar. Da må du blokkere hullet i filterlokket hvor slangen er tilkoblet siden hullet er på innsiden av papirfilteret. Dette vil du se om du kjøper originalfilter.                 Vet ikke hvordan slangestussen er på innsiden av dekselet. Den bør være forlenget på innsiden slik at den går forbi papirfilter om dette blir montert. Er den ikke forlenget blir filteret raskere tilgriset av oljedamp fra innsiden. Forlengelsen må da være litt solid og selvsagt må den monteres slik at den ikke kan komme i berøring med turbo. Sikkert ikke så lett og forstå dette siden du ikke har filteret nå. Skruen i senter på lokket som holder filteret sammen må du være litt obs på. Skruer du for hardt til klemmes lokket inn i midten. Var borti en som ikke hadde original skrua her. Den var så lang at når skrua blei tiltrekt var den bare mm fra og treffe midt i turbo.

Link to post

Skjønner hva du mener i innlegget.

 

Vil oljen stå under trykk når den kommer ut fra slangen på veivhusventilasjonen?

I dag er jo slangen i en "vannlås" mellom uttaket på veivhusventilasjonen og luftfilteret. Regner med at hvis jeg velger å gjøre noe med føringen av oljen her så kan det være aktuelt med uttak i skroget ja. Men da med en "vannlås" for å hindre eventuelle farer med vann inn.

Vil ikke dette skape en del stygge flekker nedover skroget?

Link to post
Goddis77 skrev 31 minutter siden:

 

 

Vil oljen stå under trykk når den kommer ut fra slangen på veivhusventilasjonen?

I dag er jo slangen i en "vannlås" mellom uttaket på veivhusventilasjonen og luftfilteret.

Det skal ikke være noe særlig trykk nei. Under drift er det vel heller undertrykk da turbo suger til seg fra luftfilterboksen. Ikke så lett og se ut fra bilde, men tviler mye på at det kommer så mye olje i slangen at det kan dannes en oljelås. Det lille som kommer siger nok tilbake til toppdekselet eller ned mot filteret selv under drift. Men oljelås i slangen når denne skal føres ut kan bli en utfordring ja. Har aldri gjort dette selv og dermed ikke erfaring med tilgrising av skutesiden heller. Kanskje like greit og bare sette i filter og beholde det slik det er. 

Link to post
hegra skrev On 14.7.2019 at 16.10:

Vet ikke hvordan slangestussen er på innsiden av dekselet. Den bør være forlenget på innsiden slik at den går forbi papirfilter om dette blir montert. Er den ikke forlenget blir filteret raskere tilgriset av oljedamp fra innsiden. Forlengelsen må da være litt solid og selvsagt må den monteres slik at den ikke kan komme i berøring med turbo

 

Får ny pakning og filter om noen dager og tenkte å se på monteringen her.

I dag er et brukt en skroggjennomføring som denne her i 3/8"

p_VM-3208-04_default_1

Har ikke helt funnet ut hva som kan passe bedre her for å få den forlenget forbi filteret. Noen som har tips her? Ellers blir det nok en tur ut til Proflex eller noe for å finne ut av det.

 

Ellers lurer jeg på om det har noe for seg å føre slangen fra veivhusventilasjonen til filteret mer med fall enn det det er i dag.

Slik det er nå går det opp i luften før det går ned til filteret, og dermed som en vannlås egentlig. Har dette betydning?

Kan oljedampen da heller finne andre veier ut?

20190714_125629.jpg.75d1338531071cd2f8233f76db6abad6.jpg

Link to post
Ttor skrev for 1 time siden:

Har akkurat samme olje som kommer ut på mine maskiner også. Kjøpte et filter (oil Catch can) på eBay, men har ikke montert dette ennå. Settes på slangen, og filtrerer ut olje som samles opp i boksen.

https://www.ebay.com/itm/Brand-New-Durable-Universal-Aluminum-Oil-Catch-Can-Tank-300ml-Breather/132654297949?hash=item1ee2cff35d:g:SwQAAOSw46hbGXSN

 

 

Bestilt meg samme beholder selv nå, så får vi se hvordan det går  :smiley:

Link to post

Da er nytt filter montert på filterhuset som nå er modifisert  :smiley:

 

Ny pakning måtte på plass, og påminnelse til en selv er at en ikke bruker varmt vann når en skal rengjøre pakningen. Den hadde utvidet seg en god del.

 

Modifiseringen består av et messingsrør med gjenger i 3/8" som er kuttet til å passe forbi luftfilteret og ca 1 cm fra turboen. Satte også på en vinkel med slangestuss ende i stedet for bare gjenger. Festet på begge sider med mutre og pakninger fra Biltema. Messingdelene ble kjøpt på ProFlex, mens pakningen ble hentet fra Biltema.

 

Var noe drit å få luftfilterhuset på igjen, men nå er det gjort!

 

20190718_164329.jpg.bf4629339cb6dbe1af288ac9ae164b41.jpg

 

Tok en testtur etterpå og alt ser ut til å fungere som det skal.

Merker at temperaturen er litt høyere på motoren nå ved marsjfart (ca 83-85 grader med analogt instrument).

Regner med det er ok?

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...