Brigg Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Dagens etappe gikk til Lovund. Ligger på hotellets gjestekai på nordsiden av bebyggelsen. Fremdeles grått og kjølig (13 grader), men rolig vind. Har meldt noe mer vind i morgen. Træna i det fjerne Bystranda Park, mangler kanskje litt vedlikehold. Båtforeningens anlegg, her er det også gjesteplasser. Museum Morsom hage Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 I dag har vi hatt en lat hviledag på Lovund. Har vært på butikken og handlet og på Emaus pub og spist. Eller har vi bare vært late. Nordavinden holder stand og i dag har han vært ganske frisk. Har hatt masse sol i dag men ikke særlig over 13 grader. Fjellet har fått skoddehatt noe som ofte skjer når det er nordavind. Denne hatten er et værtegn, da stilner ikke nordavinden til kvelds som den vanligvis gjør. Jeg fikk i kveld oppleve at sola gikk ned bak fjellene på Træna som ligger omlag 10 nm i luftlinje mot NV herfra. Solnedgangen var kl 22.15. Jeg lar bildene tale for seg selv. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
navid Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Flotte bilder! På rett plass til rett tid, vil jeg si. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 I dag har vi kjørt et maraton og ligger nå i Brønnøysund. Men vindforholdene var gunstige og vi benyttet derfor muligheten til å gå helt ute på kysten. Jeg kommer til å dele opp beskrivelsen i flere innlegg. Grovskisse over første del av dagen: Fra Lovund gikk vi gjennom Åsværet. En gang var dette et viktig fiskevær men ble som mange andre fiskevær langs kysten her fraflyttet på 60 og 70-tallet. Åsvær fyr ser ut som det er to fyr. Det til høyre på bildet er det gamle som ble tatt av havet i en storm. Det nye til venstre ble bygget på tryggere grunn. Dønnamannen i bakgrunnen. Ikke mye bebyggelse igjen nå. I velmaktsdagene var det en liten by her ute. Dette tror jeg er restene av fiskebruket. Blyanten peker der bebyggelsen ligger. Fyret oppe til høyre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Etter Åsvær krysset vi fjorden over til Skipbåtsvær. Også her var det en gang stor fiskeriaktivitet, det sies at det kunne være flere tusen mennesker i været i sesongene. I dag blir de gjenværende husene brukt som fritidshus. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) ÅSandsundvær ligger ytterst mot havet omlag 5 nm vest for Skipbåtsvær. Før fiskerne fikk motor i båtene var det avgjørende å ligge så nært fiskefeltene som mulig. Dette gjorde at det kunne befinne seg mye folk på holmene helt ute i havet. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sandsundvær I 1901 ble været rammet av et kraftig uvær som slo over de lave øyene. 34 mennesker omkom. I etterkant av dette ble det bygget molo langsetter hele været. Ulikt de fleste andre moloene fra denne tiden er denne bygget i betong. Sist vi var her var rekkverket langs moloen temmelig forfallent. Nå er dette fjernet og erstattet med et nytt av galvanisert stål som kanskje står de neste hundre årene. Flott at dette blir vedlikeholdt. Og langt der øst skimtes Dønnamannen og de syv søstre. Det er en liten kai for bruk av besøkende. Denne har forfalt siden forrige gang vi var her og har behov for vedlikehold. Det er også laget en egen sang om Sandsundvær. Redigert 8.August.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Videre gikk vi fra Sandsundvær til Innerholmem og dejretter til Ytterholmen. Da er vi på de vestligste holmene i Herøy kommune. Fra Ytterholmen og rett østover til nærmeste fastland er det 20 nm i luflinje. På vei utover krysset vi bak en sjark som var på vei vestover ut på havet. Innerholmen Ytterholmen med fyret Og hvorfor dra helt ut hit? Det er egentlig ingen grunn, annet at man har vært der og sett hvordan det ser ut. Det er dårlige havneforhold, så det eneste måtte være for å fiske. Redigert 8.August.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ivar Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Brigg skrev for 5 timer siden: ÅSandsundvær ligger ytterst mot havet omlag 5 nm vest for Skipbåtsvær. Før fiskerne fikk motor i båtene var det avgjørende å ligge så nært fiskefeltene som mulig. Dette gjorde at det kunne befinne seg mye folk på holmene helt ute i havet. fascinerende å se disse plassene og tenke seg den tilværelsen fiskerne hadde der de klorte seg fast på disse glattskurte små holmene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Brigg Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Ja, og i videoen jeg linket til er det flere bilder og inntrykk fra en svunnen tid. Ikke mye som minner om dette når man er der i dag. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Etter Ytterholmen gikk vi sør-østover og inn på leia sørover ved Ytre Flesa. Denne leia fører forbi Lånan hvor det er et aktivt dunvær. Dette vil si at de holder ea som husdyr og plukker dunene etter at de har forlatt reiret. Dunene renses og blir til dyner med en hinsides kilopris. Vi er da inne i området NV av Vega som har UNESCOs verdensarvstatus. Lånan: Kartet viser Lånan med omegn. Blyanten peker der leia starter fra nord, leia er godt merket med grønne og røde blink i tillegg til staker. Etter å ha passert Lånan dreide vi inn på Kilværfjorden og deretter sørover mellom Vega og Søla før vi gikk sør for Vega og inn til Brønnøysund. Total avstand fra Lovund til Brønnøysund ble 77 nm. Søla hadde en kledelig nordavindshatt Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jon-Kåre Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Brigg skrev On 8.8.2019 at 10.07: ÅSandsundvær ligger ytterst mot havet omlag 5 nm vest for Skipbåtsvær. Før fiskerne fikk motor i båtene var det avgjørende å ligge så nært fiskefeltene som mulig. Dette gjorde at det kunne befinne seg mye folk på holmene helt ute i havet. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sandsundvær I 1901 ble været rammet av et kraftig uvær som slo over de lave øyene. 34 mennesker omkom. I etterkant av dette ble det bygget molo langsetter hele været. Ulikt de fleste andre moloene fra denne tiden er denne bygget i betong. Sist vi var her var rekkverket langs moloen temmelig forfallent. Nå er dette fjernet og erstattet med et nytt av galvanisert stål som kanskje står de neste hundre årene. Flott at dette blir vedlikeholdt. Og langt der øst skimtes Dønnamannen og de syv søstre. Det er en liten kai for bruk av besøkende. Denne har forfalt siden forrige gang vi var her og har behov for vedlikehold. Det er også laget en egen sang om Sandsundvær. Her på øya trådde jeg mine ben sommerstid og vi bodde i den høyeste bua. Den andre var mere for et stort naust å regne. Min far fisket laks med krokgarn og nøter på yttersiden Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Brigg Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Jon-Kåre skrev On 9.8.2019 at 14.08: Her på øya trådde jeg mine ben sommerstid og vi bodde i den høyeste bua. Den andre var mere for et stort naust å regne. Min far fisket laks med krokgarn og nøter på yttersiden Artig. Krokgarn, blir det det samme som drivgarn? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jon-Kåre Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Nei krok garnet er fast til land med et landgangen som leder laksen ut til kroken som og har bunn slik en not har Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Brigg Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Vi har tilbragt noen dager i Brønnøysund med familiebesøk og litt shopping. Forholdsvis rolig i gjestehavna, det er tydelig at feriesesongen er på hell. Noen bilder: På fredagene er det mulig å få kjøpt ferske reker på kaia i Brønnøysund I helga har vi ligger på Strømøyan 5 nm nord for Brønnøysund. Her har Brønnøysund Båtforening en uthavn med to flytebrygger primært for egne medlemmer, men besøkende kan også benytte havna. Vi hadde det kjempetrivelig sammen med noen lokale båter. Tidligere har det kostet 50 kroner natta å ligge her for fremmede. I år er prisen økt til kr 200. Dette for en havn uten andre fasiliteter enn flytebrygger med benker og en grillplass oppe på land. Her håper jeg rette vedkommende tar til vettet og reduserer prisen til et nivå som står i forhold til fasilitetene som tilbys. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 I går ettermiddag satte vi kursen sørover igjen etter tre uker på Helgelandskysten. I helgen har det blåst en frisk landvind sør på Helgeland, og vi ventet så lenge som mulig utover ettermidagen før vi dro siden vinden skulle roe seg noe etterhvert. Fikk alikevel en urolig tur sørover fra Torghatten og ned mot Leka. Ferien oppsummert: Mye varme, lite nedbør, mye rolige vindforhold, ikke veldig mye trykk i gjestehavnene, trivelige båtfolk og gode opplevelser. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Nevermind Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Synes kanskje ikke 200,- kr. per natt er så ille selv om fasilitetene er slik du skriver. Hvis det er en havn som ikke benyttes av så veldig mange bør vel prisen stå i forhold til den lokale båtforeningens utgifter på bryggene, og det bør være lov å tjene noen kroner. Bryggene ligger vel der hele året, noe vedlikehold må man regne med, og de brukes i hovedsak bare noen få uker på sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 @Nevermind: Til sammenligning koster det 250 inkl strøm i gjestehavna i Brønnøysund. Da er det helt moderne betongbrygger med vann på bryggene, søppelkontainere med god kapasitet og sevicebygg med wc/dusj/vask/tørk/kjøkken, alt dette er inkludert i havneleien. Gjestehavna i Sandnessjøen koster kr 100 + 50 for strøm, der er det ikke servicebygg men vann og renovasjon. Så ja, kr 200 på Strømøyan helt uten fasiliteter er definitivt for mye. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Uten sammeligning forøvrig, i Marstrand koaster det den nette sum av Kr.665,- pr døgn...for en Viksund 340. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Det var voksent! Men det gir ikke mye mening å sammenligne Marstrand på «Bestkusten» med en uthavn på Helgelandskysten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mor Amica Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Brigg skrev for 21 timer siden: Tidligere har det kostet 50 kroner natta å ligge her for fremmede. I år er prisen økt til kr 200. Dette for en havn uten andre fasiliteter enn flytebrygger med benker og en grillplass oppe på land. Her håper jeg rette vedkommende tar til vettet og reduserer prisen til et nivå som står i forhold til fasilitetene som tilbys. Der er jeg enig med deg Brigg, synes dette var en kraftig prisøkning og litt for høyt i forhold til fasilitetene og prisnivået forøvrig i området. Neste besøk i Strømøyan blir nok for anker. Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Brigg Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 mor Amica skrev 46 minutter siden: Neste besøk i Strømøyan blir nok for anker. Jeg har hørt at det er delte meninger blant medlemmene i Brønnøysund Båtforening, og at det er mange som argumenterer for at prisen er for høy. Håper de klarer å få gjennomslag for dette synet slik at dere slipper å slite unødig på ankeret ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) Kan tilføye når det gjelder havneleie i gjestehavnene vi har besøkt i sommer: Typisk pris for vår båt på 34 fot er kr 150 per natt. Dette inkluderer vann, strøm og renovasjon. Lovund og Sleneset kostet kr 100 mens Klokkergården og Brønnøysund kostet kr 250. I de fleste havner er det servicebygg med dusj/WC/vask og tørk som man betaler for tillegg til havneleien. Typisk pris for dette er kr 30 per stk untatt WC som er gratis. I Brønnøysund inkluderer havneleien fri bruk av servicebygget. Redigert 13.August.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Nevermind Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 I Sandnessjøen og Brønnøysund vil jeg tro at gjestehavnen er finansiert og driftet av kommunen gjennom respektive havnevesen. Mulig de tenker litt annerledes enn båtforeningene, og i Sandnessjøen når jeg var der for noen uker siden kunne man også velge å legge seg på båtforeningens brygge som ligger en halv nautisk lengre ut. Det virket som få valgte å legge seg der, og det kan skyldes både avstanden inn til centrum, og det at det koster mere å ligge der. Båtforeningen har da også servicebygg med vask/tørk, og dusj mot betaling. Bryggen på Strømøyan er vel slik jeg har forstått det en brygge båtforeningen har laget for sine medlemmer, og de lar andre benytte den mot en litt høyere pris. Hva foreningen har i utgifter og inntekter på den vet jeg ikke, men for foreningens del mener jeg de som et minimum bør forsøke å få inn det bryggen faktisk koster dem. Hvis den skulle gå i solid overskudd er jeg nok enig i at fasilitene kunne vært bedre, men vi snakker vel om en døgnleie som ligger på litt i overkant av det man betaler for et par øl. Jeg har ikke sett på hva mine 4 uker på Helgelandskysten i år har kostet meg, men jeg vil tro at havneleie ikke er særlig høyt på listen over utgifter. Ikke diesel heller egentlig. Mulig det gikk med 100 liter diesel på 4 uker og 350 nautiske mil ? Det er rikelig med gode gjestehavner i området, både rimelige og ikke fullt så rimelige, og med alt fra gode til ingen fasiliteter. Sitér dette innlegget Link to post
Bakstørn Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Da er vår ferie også over for i år. Det ble vel 3 uker på Helgelandskysten og en svipptur innom trøndelag. Vi kunne vel ikke vært stort mer heldig med været enn vi har vært på denne turen. Sol fra blå himmel, varmt og blankstille er stikkordene. Foto er nok ikke min favorittaktivitet, jeg liker aller best å suge inn inntrykkene gjennom øynene, men et og annet ferieminne ble det likevel fanget, så jeg skal prøve å legge ut et par her. Det kommer et par fra Trøndelag også, men bær over med meg her. Siden jeg har snappet opp et par tips til hvor man kan dra her på forumet ser jeg nesten på det som en "plikt" å legge ut et lite reisebrev jeg også, slik at kanskje andre snapper opp et tips fra meg. Første kvelden på ferien ble tilbragt i Selsøyvik. Deilig vær, og mye båter ute å koser seg en fredagskveld. Vi kom "sist" og måtte ligge utenpå brygga, så fikk kjenne p hekksjøen til et par av de forbipasserende båtene, men ingen store problemer.Dagen etter ble det Nesna. Det var meldt godt og varmt, så ungene hadde lyst å bade. Plasseringen av gjestebryggen er rett over veien fra vannskliene til campingplassen på Nesna, og nærheten til både bading, minigolf og lekeplass er kjærkommen for ungene. Så ble det et par dager i Sandnessjøen med litt shopping for de som liker sånt, og selvfølgelig en tur på notbua :) Vi foretrekker å ligge i gjestehavnen sør for sentrum, da vi syns det passer bedre for oss med hund ombord da det er i umiddelbar nærhet til litt grøntområder. Herøyholmen er mer eller mindre "fast" stopp for oss på ferie. Her stortrives både store og små. 18 grader i vannet gjorde at det ble bading på både store og små her :) Etter å ha lest så mange flotte innlegg her fra Skålvær ble det besluttet å ta en tur å titte. Og vi må si at plassen skuffet ikke på noen måte. Svært stille og fredelig, og veldig mange og gode informasjonsskilt gjorde det til en fryd å gå rundt å titte. Her skal de ansvarlige ha all slags honnør for et fantastisk arbeid :) Fra Skålvær gikk vi innom Brønnøysund for proviantering, men det ble raskt enighet om at å være i Brønnøysund dagen etter når det var meldt 33 varmegrader var uaktuelt, så vi la oss på sig videre sørover på kvelden og la ungene underveis. Etter som kvelden kom stilnet det helt av og vi la til kai i Vennesund til slutt. Fra Vennesund gikk vi videre etter et par dager med kurs mot Leka, men etter å ha vært på land der og sett på gravhaugene til kong Herlaug, bled et konstantert at vi hadde kjøpt de siste iskremene de hadde på hele øya, så da måtte vi bare vider derfra også. Inn til Rørvik på kvelden, men en lørdagskveld i Rørvik, mens det er kanonvær bydde på plassproblemer, så vi gikk over til Ottersøy og la oss for natten. På Ottersøy våknet vi relativt tidlig og bestemte oss for å ta frokosten mens vi siger ut til Sør-Gjæslingan, også etter tips fra andre reisetråder her inne :) Glad vi har båt som er bygd for uvær :) Nydelig på Sør-Gjæslingan og så fint å se at ting blir vedlikeholdt og brukt. Interessant å lese historier her ute fra, og det gjør for vår del besøket enda bedre når vi har lest oss litt opp på forhånd. Det ble bading her også, og det ble vel kommentert at det var ikke akkurat hver helg det ble badet her ute. Fra Gjæslingan gikk vi til Abelvær, også en plass jeg aldri har vært på før. Det var mer tilfeldig av vi gikk hit, men etter å ha sett etter nærliggende gjestehavner og sett satelittbilder i google maps, fant vi ut at her var det gode muligheter for en strand i umiddelbar nærhet. Og vi ble ikke skuffet. Her var det bare å velge å vrake i hvilken strand vi hadde lyst å bade på. Vi tok den nærmeste som er rett over veien fra gjestehavna :P Kjempfin plass som vi nok kommer tilbake til. Så ble det hit. Gikk inn gjennom Gyltfjorden og Årbusstraumen. Vi er virkelig på plasser vi ikke er kjente, og det går i rolig tempo, mens vi lurer på hvor store de broene vi skal under er... Det viser seg at de er mer enn store nok for å komme under med en fritidsbåt så bekymringene var som vanlig grunnløse :) n I Namsos er det fint å være. Veldig hyggelig vertsskap i båtforeningen, og vi må jo innrømme at vi er glade i plasser der man betaler en avgift, så kan man koble i strøm, gå på land å dusje og vaske klær slik man ønsker. Det ble en tur på Klompen samt litt shopping her også. Vår færste oppgradering av båten kom også her, da den slitne CD-spilleren måtte ut til fordel for en nyere modell med bluetooth og DAB+. Splitter på FM-pisken og vi var good to go med litt radio rock på stereoen :) Det ble stopp i Rørvik på nordoverturen. En tur på kystmuseet ble det også, og det kan jeg anbefale andre også. Greie priser, masse og se på, og simulatoren ble en favoritt både blandt barn og voksne :) Etter Rørvik gikk vi til Berg på Sømna. Her fikk yngste lettmatrosen beskjed om å gå å fiske slik at vi kunne prøve oss på en aldri så liten helgevask. Det gikk nøyaktig et halvt minutt før han ropte at han hadde fisk på kroken. På Berg blir vi et par dager, de har nemlig en veldig fin lekeplass på skolen rett ved havna der ungene kunne utfolde seg litt. Fra Berg gikk vi rett over til Torghatten camping og la oss til ved bryggen deres. En tur til hullet i Torghatten akkompagnert av fortellingen av sagnet om Torghatten var gøy for både voksne og barn. Etter Torghatten ble det Brønnøysund. Bildet er tatt en stille morgen. Vi ser at det har blitt August nå, for det er merkbart færre båter i havnene rundt omkring. Så bøe det ny stopp på Nesna. Fortsatt bare deilig sommervær å spore. God plass i havna nå. Ferien begynner å nærme seg slutten så TVen vi har hatt på lur i tilfelle dårlig vær blir tatt frem likevel etter at ungene har lagt seg slik av vi "voksne" kan spillte litt super mario :) Nesna by night Nærmer oss hjemme, men det blir tid til en stopp på klokkergården. Ungene er litt for små for Rødøyløva enda, men en finfin tur til Storsanden blir det likevel. Her er det satt ut strandstoler, det er griller, søppelbokser, benker og til og med en dusj med ferskvann. Her har de jobbet godt for å lage et tilbud på en nydelig strand litt utenfor allfarvei. Siste natta ble som seg hør og bør på Bolga, før vi siger sakte hjem igjen. Ungene er storfornøyde med ferien, og er ikke helt sikker på om de virkelig vil hjem, men tror nok det blir godt for dem å få separate rom en stund fremover :) Og ikke minst, endelig få prøve optimistjolla :D Det var vår ferie for i år. Med så mye flott vær ble det mye siging i 7 knop. Vi har ikke navn på båten enda, men Sig-Fart var et av forslagene som kom i løpet av turen. Den lave gjennomsnittsfarten resulterte i et dieselforbruk på 480 liter totalt på hele turen, motoren har vært i drift i 48 timer, noe som gjør regnestykket på liter i timen rimelig enkelt. Hvor mange Nm vi gikk aner jeg rett og slett ikke, men det ble da noen etterhvert. Båten vår, en Viknes 1030 K3 2004 modell, er helt ny for oss. Første turen med båten var rett og slett denne turen, og for en start. Deilig med så mange dager med vindstille når man har ny båt man ikke har blitt helt vant til. Nå gleder vi oss bare til alle helgeturene i høst, og fremtidige "langturer" Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Bakstørn skrev for 10 timer siden: Foto er nok ikke min favorittaktivitet, jeg liker aller best å suge inn inntrykkene gjennom øynene, men et og annet ferieminne ble det likevel fanget, så jeg skal prøve å legge ut et par her. Det kommer et par fra Trøndelag også, men bær over med meg her. Du har ingen ting å skjemmes for med de bildene her. De fanger stemningen på en god måte. Og så får du frem at Namdalskysten også har mye å by på. Namdalen og Helgeland henger på en måte sammen landskapsmessig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.