Brigg
Etter min mening er representerer landskapet mellom Herøy og Vega det ypperste av hva norskekysten kan fremvise av skjærgård. Og jeg har vært med egen båt i alle fylker som har kystlinje, så jeg har sett det meste av kysten. Samtidig kan det hevdes at jeg er en smule inhabil i og med at jeg har vokst opp på Helgeland, det får så være.
Landskapet her er preget av lave øyer og holmer, grønne og stort sett uten skog. I Herøy er det helårs bosetting på Brasøy, Husvær og Sandvær (i tillegg til mer sentrale deler av øykommunen). Ellers er de gamle, nå fraflyttede, bosettingene på øyene for en stor del godt tatt vare på som fritidsboliger.
Midt i dette øyriket ligger Skogsholmen som rager hele 27 metet over havet og er en av de høyeste øyene. På Skogsholmen finnes en ganske sliten gjestehavn på østsiden av øyen.
Men det sies at havna et under opprustning blant annet fordi arbeidsbåten for lakseoppdrettet som har base her skal byttes ut med en helektrisk utgave. Og da må strøm og sånnt være på stell.
I tillegg finnes Skogsholmen gjestehus som holder til i en tidligere internatskole for barna i området her, fem minutters spasertur fra havna.
Her, langt utenfor allfarvei, kan man få servert spennende mat av høy klasse basert på lokale råvarer. Jeg spiste en treretter som de har som standardmeny bestående av kamskjell til forrett, lammekoteletter til hovedrett og tiramisu til dessert. Alt smakte utmerket, også vinen som ble anbefalt. Lammekoteletter behøver ikke være veldig spennende, men slik det var tilberedt og med det tilbehøret klarte de å lage en spennende rett ut av det. Og når lammet har levd hele sitt liv på Skogsholmen snakker vi ikke om korteist men om ureist mat.
Jeg egner meg dårlig som matblogger, kom bare på å ta bilde av forretten.
Drøye ni hundre kroner for treretter med vin, absolutt verdt pengene etter mitt syn. Det er flott at det finnes noen slike steder langs kysten her, det et alt for mange andre som baserer seg på pizza og burger med pommfri dynket med grillkrydder (hvem i all verden fant på dette med grillkrydder på pommfri? Vedkommende skulle hatt grisebank).
Det som er synd er at veldig mange, kanskje de fleste, som ferierer langs helgelandskysten i egen båt går glipp av både landskapet her og Skogsholmen gjestehus fordi de følger hurtigruteleia og ikke aner hva de går glipp av.
Skogsholmen har forøvrig hurtigbåtanløp slik at det er mulig å komme hit uten egen båt. Og kjøkkenet tilbyr også pizza og andre rettet slik at det er et tilbud også for de som ikke ønsker en treretter.