ezach Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Lørdag ble det utflukt til Ylvingen, et lite sommerparadis som fremdeles trekker veksler på dramaserien Himmelblå. For en søring som meg er det en spektakulær opplevelse å føre egen skute ut på kanten av landet. Ylvingen ligger øst for Vega og innbyr til vandringer på smale veier, bad og et måltid på restauranten. Her finner du også kunstutstilling, glampingtelt og lekeplass. Og selvsagt kan du sjekke ut tråkke løypa der rollefigurene fra tv-serien bodde. Her er flere forslag: Gjestehavnen har fått merkbart bedre kapasitet og standard siden forrige besøk for x antall år siden. Flytebrygga er L-formet og har longside-plasser. Rimelige priser. Forøvrig overvekt av trøndere blant gjestene denne dagen. ? De innerste båsene er private plasser. Her har de satt opp en flott sløyebod med stålbenk, vann og store skyvedører. Ylvingen er absolutt verdt et besøk. ? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Takker for info ezach! Notert på lista over reisemål. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Morsomt å kunne inspirere ⚓️? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Det ble sommer på Helgeland. Jeg har tilbragt våren og forsommeren i Trøndelag, men været der har vel vært like så ille som på Helgeland. Så ille så at om andre steder i landet hadde hatt like jævlig til vær ville det vært kontinuerlig ekstrasending på dagsrevyen. Men så kom sommeren. Og så til de grader. Har hatt sommervarme og null nedbør i flere dager på rad. Og værmeldingene lover mer av det samme fremover. Velfortjent, vil jeg påstå. Ligger på Tjøtta og rir av ekstremværet. Har klokket 30+ grader i skyggen idag, og det var på nippet til tropenatt sist natt. Vanligvis fortøyer jeg med hekken mot sør for å ha livd for nordavinden på akterdekket og dermed kunne få det behagelig selv om utetemperaturen bare er 12-13 grader. Men en ting jeg observerte da jeg var nedover sør-og østlandet i 2017 var at der fortøyde mange med baug mot sør for å få skygge på akterdekket. Så nå har jeg prøvd det samme, hekken mot nord og soltrekk over frontrutene. Da har jeg det behagelig i en kjølende nordavind på akterdekket og får puslet med ulikt vedlikehold. Glimrende. Hadde et hyggelig møte med Rederiet Amica på Berg for noen dager siden. Takk for en hyggelig stund @mor Amica og @Amica Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mor Amica Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Takk selv @Brigg for en hyggelig kveld på Berg. Amica ligger i Herøysundet i kveld og her det ikke behov for å finne skygge. Vi tok Skålværleia nordover fra Møyhavna på Torget i dag og da var det faktisk behov for jakke i nordavinden på taket. I morgen skal vi finne oss ei havn litt lenger inn for å få nyte litt av sommervarmen vi også. God tur videre. Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Brigg Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Mye båt på Herøy ser det ut for. Kom inn en båt her på Tjøtta tidligere i dag som ikke fant plass der. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Etter å ha legget værfast på Tjøtta pga varmen har jeg forflyttet meg til Samdnessjøen, ligger i havna til båtforeningen. Et bilde fra webkameraet: Fremdeles varmt, deilig sommer. Men her tar nordavinden litt mer så temperaturen reguleres ut fra hvor mye nordavind som slippes inn i båten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mor Amica Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Var en tur bortom havna, det så ut som Beta var hjemme alene. Tror egentlig jeg så deg nede ved byhavna også, men oppdaget deg ikke før du var for langt unna til at jeg kunne rope. Rederiet Amica har ligget i Sandnessjøen i to dager nå og var ute på byen og inntok middagen i kveld. Vi rusler nok sakte sørover i morgen. Blir godt å få nordavinden i ryggen på sørtur. Mulig det blir Tjøtta eller Tro i morgen. Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Brigg Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Brigg hadde landlov og var ute og spiste med bror og svigerinne 🙂 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ezach Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Brigg skrev for 5 timer siden: værfast på Tjøtta pga varmen 😅 Dét er et spesielt og sjeldent fenomen... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Har i dag flyttet meg ut på vestsiden av Dønna og ligger på Solfjellsjøen. Er noen år siden jeg var her sist, og kaianlegget er betydelig utvidet siden den gang. Gjesteplasser utenpå bølgebryteren ytterst. Fortsatt varmt, selv nordavinden strekker ikke til for å holde det kjølig. Hvilket er svært uvanlig. Og nordover ligger Lovund, akkurat som den pleier. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Signis Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Har dere mye klegg fra Herøy og sørover? Invasjonen har startet fra Tomma og nordover . .. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Jeg har ikke lagt merke til verken klegg eller blinding. Men det pleier heller ikke være mye av disse ute på kysten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Solnedgangen her på Solfjellsjøen kl 23.20 i kveld: Har vært en varm dag, men noe kjøligere nå på kvelden noe som kjøler godt ned en oppvarmet kropp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Har i dag flyttet meg nordover på vestsiden av Dønna, over Åsværfjorden, forbi Kvitvær og Onøy og ligger nå i Lurøy Havn på vestsiden av Lurøya. Fremdeles god sommer og varmt, langt utover det som er normalt heromkring. Tomma i bakgrunden. Lovund, og Træna skimtes i det fjerne. Hestmannen til venstre, Lurøya til høyre. Bak ferga ligger Nessøya. Røssøysundet, om man skulle ha hytte må dette være et godt valg. Lurøy Havn. Skjermet av flytebrygger/bølgedempere. Funker bra på en dag som denne, men kan nok være utfordrende når værgudene viser mindre velvilje. Og NV ute i havet ligger Træna. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Arejane Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Flotte bilder. Å farvannet du er i særdeles fint, og med det været som er må. Alltid kjekt å følge deg på tur Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Brigg Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Takk for det @Arejane Hyggelig om skibleriene mine er til interesse. Båker er det ikke veldig mange av langs Helgelandskysten. Men her er en rett over sundet for der jeg ligger. Og sola gikk ned i kveld også. Dvs den skulle gått ned bak Nessøya, men en tåkebanke kom i vegen før den kom så langt. Bildet tatt kl 23.10 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli Så kom havskodda. Ofte kommer den når det har vært et par-tre dager med sommervarme. Denne gangen kom den først etter over en uke med varme. Så er det alltid spennende å se om sola klarer å bryte gjennom, noe den gjorde både i går og i dag. På tur nordover fra Lurøy Havn i går formiddag: Har hatt en natt på Tonnes med besøk hos venner som har «et sted» der. Fortsatte i dag til Selsøyvik. Ved avgang Tonnes var det sol fra klar himmel. I vest raget Hestmannen majestetisk over skodda. Etter et par-tre nm, før jeg kom til Vikingen med polarsirkelstøtta var skodda tykk som grøt. Brukte radaren, men sikten var sånn omlag en kabellengde slik at det gikk greit å navigere. Etter ankomst Selsøyvik gikk det ikke lenge før sola fikk overtaket. En del båt, men langt fra fullt i havna i kveld. Selsøyvik er base for et av de mindre, familieeide opptrettselskapene. Skal si de begynner å bli voksne enkelte av oppdrettsservice-fartøyene: Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli Til tross for ledig plass i gjestehavna, denne valgte å gå forbi. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Har i dag ruslet hele 6 nm videre nordover og ligger på Klokkergården på Rødøy. Havskodda er borte, og dagen har vært varm. Rett og slett. Men i øst ligger Svartisen, skal være varmt lenge før denne er smeltet. Og Løva ligger og vokter over Rødøya. Kveldsstemning, fremdeles 25 grader kl 22.30. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ivar Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli her ble det padletur til kvelds, med hestmannen i bakgrunnen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjølsøkk Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Hei, flotte bilder og hyggelig lesning. Er selv i området med Rivern, små utflukter og bryt inn på strendene. Legger ved bilde fra Åmnes, til og med æ måtte bade idag. Vurderte å kjøre til Rødøy fra Jektvik, men etter dagens tur med familien i båten konkluderte vi med at den lille 9.9 ikke akkurat dro skinnet av pølsa med sine 5,5 knop på full pedal. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli Har i dag beveget meg SV over og ligger på Lovund. Nok en dag med varme og rolig vind. Slik forholdene er på Helgeland akkurat nå kan man kjøre båt akkurat hvor man vil. Vanligvis et det å finne et værvindu om man feks ønsker å dra til Træna, for deretter vente på et nytt værvindu for å komme seg derifra igjen. Noen bilder fra dagens etappe: Lovund indet fjerne. Ferga på tur til Nessøya med Hestmannen i bakgrunnen. Træna med Dørvær til høyre. Ferga på tur fra Lovund. Dette er den eneste fergeruta på Helgeland som går hele døgnet. Noe som er nødvendig for å kunne klare å transportere all laksen som slaktes på Lovund ut til Europa. Lovund fra NE. Jeg trives best i havna til hotellet på nordsiden av bebyggelsen. Men der var det kul på havna når jeg kom, selv om jeg kom forholdsvis tidlig. Gikk da til havna til båtforeningen på sørsiden av bebyggelsen. Greit med plass når jeg kom, men godt belegg nå. Dette er en mindre idyllisk havn enn den andre i og med at den ligger tett på lakseslakteriet, som for øvrig er gjenstand for en betydelig utvidelse nå. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli Og da gikk sola ned, allerede kl 22.20 her på «feil» side av øya. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tom Rør Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli For et eldorado det er der oppe. Skulle tatt en tur til, men med de fraktratene som er nå for tiden blir det for kostbart. Unner dere alt godværet dere har Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.