olgaman Startet 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2019 Forstår på flere innlegg her inne at gummislanger ikke funker, så vil gå for en Gullsweep etc. Hvordan fester menigheten her en slik sak på en bowrider? Hvor man gjerne er av og på med kalesjen før og etter bruk, og man ikke har en enkel stang til en brakett. Noen med erfaringer fra sandsekk-festet? https://www.maritim.no/stopgull-sandsekk-for-flyttbar-montering Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 (redigert) Godt spørsmål! Jeg funderte lenge på hvordan jeg skulle feste en "daddi long legs" (stål pisker på en roterende fot) på kalesjen uten å lage hull. Kom fram til følgende som har fungert ok. Jeg kjøpte en rund gummibelagt magnetfot som er bergenet for bilantenner. https://www.magnetexpert.com/search/88mm Den skrudde og limte jeg fast i foten til måkejageren. Under kalesjen har jeg da en litt større rund stålplate som ble grundig malt for at den ikke skal ruste. Erfaring så langt er at magneten sitter veldig godt fast og det er ingen fare for at den skal blåse ned. Og det tar 5 sekunder å demontere/montere, så det er veldig bra. Men jeg ser den legger seg litt bak når det blåser mye pga kalesjen ikke er helt stram. Hadde jeg brukt en gullsweep som må gå rundt for at den skal virke, måtte jeg nok enten laget en støtte under stålplaten, brukt sandsekk eller funnet på noe annet lurt. Forøvrig er erfaringen med "long legs'n" at den holder 100 % av vanlige måker vekke, men det finnes noen eksemplarer av arten Krykkje som drister seg til å lande i mellom stålpiskene for kortere opphold. Og forresten, jeg kan også bekrefte at gummislanger ikke virket her heller. Redigert 5.Juli.2019 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Jeg bare laget meg en stang med feste til pullert på ene siden bak, ikke så vakkert men funker greit Sitér dette innlegget Link to post
olgaman Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Takker. Tror, og håper, en sånn sandsekk vil holde seg på plass og gjøre susen. Ser for meg den er en enkel sak å ta av/på hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.