Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Mange takk for tilbakemeldinger !

 

Nå er det to for skjellige typer "rett aksling". På den ene typen, den som jeg har nå, så er skroget bygd nærmest som en motorbåt, slik at det bare er kanskje bare en 4-5 cm av akslingen som "går i vann". Man har så vidt jeg forstår det bare ett lager som tetter og støtter.

 

På den andre typen "rett aksling" så ligger en forholdsvis større del av akselen for eksempel 1 meter eller noe slikt utenfor skroget, og så er det et "tette og støttelager" i skroget og et rent "støttelager" helt ute ved propellen.

 

Det var i grunnen forskjellen mellom disse to alternative måtene å utforme skroget og en rett aksling på som jeg var ute etter.

 

Har "tenkt så det knaker" uten egentlig å komme til noen konklusjon. Det ekstra lageret som følger av at en forholdsvis større del av akslingen er lagt ut i sjøen, vil jo nødvendigvis medføre et ekstra lager og et vedlikeholdspunkt som løsningen med "kort aksling i sjøen" ikke vil medføre, men jeg forstår det slik, av innleggene over, at dette ikke vil by på større utfordringer.

 

På for eksempel en "Gambling 34" så bruker man løsningen med at deler av akslingen ligger åpent i sjøen, og så har man ett lager ved utløpet i skroget pluss ett ute ved propellen. På for eksempel en Laurin Koster så bruker man, slik som jeg forstår det, bare ett lager, som på en motorbåt.

 

Noe som jeg kunne tenke meg, uten at jeg aner om det stemmer, det er at løsningen med "propellaksling som løper i sjøen og ekstra støttelager" kanskje også kan by på en fordel ved at det bidrar til noe støydemping, ved at det ekstra lagret er opphengt slik at det medfører en viss form for fleksibilitet. (Type Gambling 34.) 

 

kort.jpg

Arne2

Arne2

Mange takk for tilbakemeldinger !

 

Nå er det to for skjellige typer "rett aksling". På den ene typen, den som jeg har nå, så er skroget bygd nærmest som en motorbåt, slik at det bare er kanskje bare en 4-5 cm av akslingen som "går i vann". Man har så vidt jeg forstår det bare ett lager som tetter og støtter.

 

På den andre typen "rett aksling" så ligger en forholdsvis større del av akselen for eksempel 1 meter eller noe slikt utenfor skroget, og så er det et "tette og støttelager" i skroget og et rent "støttelager" helt ute ved propellen.

 

Det var i grunnen forskjellen mellom disse to alternative måtene å utforme skroget og en rett aksling på som jeg var ute etter.

 

Har "tenkt så det knaker" uten egentlig å komme til noen konklusjon. Det ekstra lageret som følger av at en forholdsvis større del av akslingen er lagt ut i sjøen, vil jo nødvendigvis medføre et ekstra lager og et vedlikeholdspunkt som løsningen med "kort aksling i sjøen" ikke vil medføre, men jeg forstår det slik, av innleggene over, at dette ikke vil by på større utfordringer.

 

På for eksempel en "Gambling 34" så bruker man løsningen med at deler av akslingen ligger åpent i sjøen, og så har man ett lager ved utløpet i skroget pluss ett ute ved propellen. På for eksempel en Laurin Koster så bruker man, slik som jeg forstår det, bare ett lager, som på en motorbåt.

 

Noe som jeg kunne tenke meg, uten at jeg aner om det stemmer, det er at løsningen med "propellaksling som løper i sjøen og ekstra støttelager" kanskje også kan by på en fordel ved at det bidrar til noe støydemping, ved at det ekstra lagret er opphengt slik at det medfører en viss form for fleksibilitet. (Type Gambling 34.) 

kort.jpg

Arne2

Arne2

Mange takk for tilbakemeldinger !

 

Nå er det to for skjellige typer "rett aksling". På den ene typen, den som jeg har nå, så er skroget bygd nærmest som en motorbåt, slik at det bare er kanskje bare en 4-5 cm av akslingen som "går i vann". Man har så vidt jeg forstår det bare ett lager som tetter og støtter.

 

På den andre typen "rett aksling" så ligger en forholdsvis større del av akselen for eksempel 1 meter eller noe slikt utenfor skroget, og så er det et "tette og støttelager" i skroget og et rent "støttelager" helt ute ved propellen.

 

Det var i grunnen forskjellen mellom disse to alternative måtene å utforme skroget og en rett aksling på som jeg var ute etter.

 

Har "tenkt så det knaker" uten egentlig å komme til noen konklusjon. Det ekstra lageret som følger av at en forholdsvis større del av akslingen er lagt ut i sjøen, vil jo nødvendigvis medføre et ekstra lager og et vedlikeholdspunkt som løsningen med "kort aksling i sjøen" ikke vil medføre, men jeg forstår det slik at dette ikke vil by på større utfordringer.

 

På for eksempel en "Gambling 34" så bruker man løsningen med at deler av akslingen ligger åpent i sjøen, og så har man ett lager ved utløpet i skroget pluss ett ute ved propellen. På for eksempel en Laurin Koster så bruker man, slik som jeg forstår det, bare ett lager, som på en motorbåt.

 

Noe som jeg kunne tenke meg, uten at jeg aner om det stemmer, det er at løsningen med "propellaksling som løper i sjøen og ekstra støttelager" kanskje også kan by på en fordel ved at det bidrar til noe støydemping, ved at det ekstra lagret er opphengt slik at det medfører en viss form for fleksibilitet. (Type Gambling 34.) 

kort.jpg



×
×
  • Create New...