
Arne2
2 hours ago, Code0 said:La nå ikke dette være det viktigste parameteret for å velge båt....
Man bør vel ha en samlet oversikt over hvordan båten fungerer som helhet, hvordan ulike typer belastninger og krefter blir tatt opp i skroget, stabilitet, hvordan ulike detaljer i teknisk design vil fungere rent driftsmessig, og med krav til vedlikehold, osv.
Har jobbet med disse tingene tidligere i forbindelse med overhaul og utarbeidelse av vedlikeholdsprogrammer for fly og helikoptre, og forsøker vel egentlig bare å "oversette og ta i bruk" noen av de samme prinsippene for seilbåt.
Inntil for litt over et år siden så viste jeg så godt som ingen ting om seilbåter, og da kjøpte jeg inn "Gamla Ada" (Ada 32) for å få lært meg noe av det grunnleggende i forhold til seilbåt, og det var da ganske vellykket, i hvert fall i forhold til antallet feil å praktisere på.
Mitt inntrykk det er vel ellers at utviklingen til dels har gått bakover, og at man etter hvert har fokusert mer på "de som brukerne vil ha", dvs "komfort og boforhold" enn "best mulig teknisk design".
Ser bort i fra alt dette som går på "håndverk og komfort" og fokuserer bare på "teknisk design" så er det faktisk mitt inntrykk at litt forholdsvis eldre typer design, slik som for eksempel Hallberg Rassy Rasmus 35 og Najad 34 er noen av de mer "velkonstruerte" seilbåtene.
https://www.hallberg-rassy.com/yachts/previous-models/hallberg-rassy-rasmus-35/
http://www.sailinglog.net/design/details/d-najad-34
Synes også at Gambling 34 ser ut som et bra design, teknisk sett, men undrer meg nok allikevel over propelløsningen.
http://seilingogpadling.blogspot.com/2015/11/ny-seilbat.html