tola Startet 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2019 Årets "ekspedisjon" går til Nordhordland med avgang 20. Juli. Med marsjfart på 6-7knop blir det et par overnattinger før jeg er på høyde med Bergen. 4 uker er avsatt til båtferie og følgende steder er på blokka: - Strusshamn - Stanghelle/Vaksdal - Bolstadøyri - Modalen Bryggje - Litlebergen/Håøya - Lindås - Kilstraumen - Byrknesøy/Skjerjehamn - Sauøyna/Krossøy/Kårøy - Fedje - Herdla - Møvik - Telavåg Har noen av dere lokalkjente tips angående disse stedene? Andre steder som bør besøkes når jeg først er i området? Kommer til å ha med kajakk og har studert BOFs padleguide, andre tips? Tursko og sykkel er også med, turforslag? Angående Stanghelle/Vaksdal, er det gjesteplasser hos båtforeningene der, eller skal jeg gå for Follavika? Bolstadøyri, det er en gammel steinkai der, ref. Den Norske Los, kan den fritt brukes? Masfjorden/Matre: Burde jeg stikke innom der? Vet noen om festivaler og kulturarrangementer i området på den tiden? Har egentlig ikke funnet så mye på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) Havnen til Askøy kystlag i Strusshamn er stengt 19 til 21 juli pga Tall Ship Race... Redigert 6.Juli.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Takk for tipset, hadde helt oversett at Tall Ships er i Bergen på den tiden. Stella kan tidligst ankomme Strusshamn den 22/7 og da har vel alle Tall Ships flyttet inn til Bergen? Etter Strusshamn er planen å fortsette videre innover mot Bolstadøyri og Modalen. Er det noen andre på forumet som har vært gjennom Bolstadstraumane? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 tola skrev for 1 time siden: Etter Strusshamn er planen å fortsette videre innover mot Bolstadøyri og Modalen. Er det noen andre på forumet som har vært gjennom Bolstadstraumane? Er vist en heftig strøm der..elven Vosso renner ut der...tror det er ganske trangt...det er ikke Mostraumen du tenker på.? Inntil Modalen...? Lindås.. tenker du igjennom slusene til Lindås brygge..? I Møvik er jeg usikker på om der er gjeste havn...men rett vest av der ligger Hisøy...flytebrygge uten strøm...idyllisk øy...godt skjermet havn... Herdla er bare en damskipskai, men tilgang på strøm og vann... Fedje er flott...husk å kjøpe hvalkjøtt når du er der.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Er også mulig å ligge på Flatøy, tvers over Litlebergen. Meget fin plass, men ikke strøm eller vann. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Ville vurdert å legge inn Glesvær på planen også siden du likevel har tent deg på vestsiden av Sotra/Øygarden. Koselig sted, og et flott utgangspunkt for kajakkturer Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Når du først er inne til Lindås, så kan du gå videre helt innerst gjennom Haukåsstrømmen til Vågseidet. Rongevær i Austrheim er også veldig fint. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
tola Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Ida Marie III skrev On 9.7.2019 at 18.48: Er vist en heftig strøm der..elven Vosso renner ut der...tror det er ganske trangt...det er ikke Mostraumen du tenker på.? Inntil Modalen...? Jo, Modalen er også på blokka men jeg vil også inn til Bolstadfjorden og Bolstadøyri. Hadde et håp om at lokalkjente kunne komme med tips om når det er best å gå gjennom Straumane i forhold til flo og fjære. Ida Marie III skrev On 9.7.2019 at 18.48: Lindås.. tenker du igjennom slusene til Lindås brygge..? Ja, jeg vil inn til Lindås, gjennom slusene. Ida Marie III skrev On 9.7.2019 at 18.48: I Møvik er jeg usikker på om der er gjeste havn...men rett vest av der ligger Hisøy...flytebrygge uten strøm...idyllisk øy...godt skjermet havn... Det er en stor og forholdsvis ny båthavn i Møvik ser jeg. Link og Link. Tenkte meg innom for å besøke Fjell Festning. Det er ofte bare å spørre pent så får en ligge noen timer eller en natt. Hissøy er notert, ser ut til å være et meget bra tips. Ida Marie III skrev On 9.7.2019 at 18.48: Herdla er bare en damskipskai, men tilgang på strøm og vann... Ja, Skarvøyna er vel også et alternativ i dette området? Ida Marie III skrev On 9.7.2019 at 18.48: Fedje er flott...husk å kjøpe hvalkjøtt når du er der.... Det er notert, har med portabel kompressorfryseboks. Er forøvrig veldig glad i mat produsert av lokale småprodusenter, så dersom noen vet om noen... Bergen skrev for 22 timer siden: Ville vurdert å legge inn Glesvær på planen også siden du likevel har tent deg på vestsiden av Sotra/Øygarden. Koselig sted, og et flott utgangspunkt for kajakkturer Var innom der ifjor, dog uten kajakk. Kan trygt skrive under på koseligheten. Har Glesvær på blokka i år også. Goodspeed skrev for 13 timer siden: Når du først er inne til Lindås, så kan du gå videre helt innerst gjennom Haukåsstrømmen til Vågseidet. Tenker å fortøye moderskipet enten på Lindås Brygge eller Vågseidet. Det blir uansett padling i området. Goodspeed skrev for 13 timer siden: Rongevær i Austrheim er også veldig fint. Sauøyna rett sørvest for Rongevær er inne i planen, men er det mulig å ligge til kai i Rongevær? Ellers får jeg vel nevne at jeg måtte en kjapp tur til Stavanger Universitetssykehus og få blokket ut en kransarterie mandag morgen. Det gikk fort og greit men det er nå 7 nye medikamenter i skipsapoteket og er litt usikker på hvor pigg jeg kommer til å være når bivirkningene setter inn. Ekspedisjon blir det uansett. /Tola Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Sjøholken skrev for 23 timer siden: Er også mulig å ligge på Flatøy, tvers over Litlebergen. Meget fin plass, men ikke strøm eller vann. Er det friluftsområdet på Håøyna du tenker på da? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 tola skrev for 11 timer siden: Sauøyna rett sørvest for Rongevær er inne i planen, men er det mulig å ligge til kai i Rongevær? Det er en fastkai der, men noe begrenset med plasser. Noen år siden jeg selv var der, så litt usikker på hvorvidt det kan være en idé å ringe dit og spørre om det er ledig før ankomst og evt. booke, om de kjører booking av kaiplass. Det har tidvis vært populært å booke stedet til private arrangement. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Sjøholken Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 tola skrev On 10.7.2019 at 21.38: Er det friluftsområdet på Håøyna du tenker på da? Ja, stemmer det. Utrolig fint! Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Søk her på Bolstadstraumen. Virker litt spennende med båt opp/ned den... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.