Walter_S Startet 4.September.2005 Del på Facebook Startet 4.September.2005 For ordens skyld: Sabb G-modell er en én-sylindret dieselmotor, som, av sarkastikerne blir betegnet som "...hakket etter dampmaskinen" når det gjelder utviklingskurven. G-modellen har ikke innvendig oljepumpe som fordeler oljen til lagrene, ventil-stellet, o.s.v. - men en simpel plaskesmøring. Oljeforbruket er egentlig ikke så mystisk når det kommer til stykket - ser jo av den blå-gråe røyken at oljen forbrennes, men HVORFOR? Sabben min har ikke hatt det så godt, stakkar'n. Han har nok hatt et tøfft liv (før min tid...)! Har i lengre tid (før min tid...) pest med en nedslitt ventilløfterstang på innsugs-siden med for trang åpning på ventilen og masse svart røyk og dårlig med krefter som følge. Dette ble rettet på i fjor høst. Siden har jeg (Vi - JIBB og jeg) funnet ut at ihvertfall 2 av de 10 hestene den skal gi, har "vært på beite" - se innlegg: Sabb G-mod. 10hk - bygge om til ferskvannskjøling p.g.a. et altfor langt og trangt vått eksosanlegg. Etter ombygging til ferskvannskjøling, med nytt og kort eksosrør (tørr eksos) og merkbar NYE KREFTER, sliter motoren med forbrenning av olje. Før motoren er varm, ryker det ved belastning og brå økning av turtallet. Oljerester (små dråper) samler seg ved "nebbet" til eksosutgangen. Dette har nok vært der det siste halve året, men med våt eksos blir det ikke så synlig. Det som er så merkelig er at røyken (forbrenning av olje) blir gradvis borte når motoren er blitt gjennomvarm. Etter ca 1 times kjøring blir eksosen ren og det kommer ikke noe oljedrypp fra eksosrøret - kun litt sot. Vi har testkjørt motoren - på full fart i mer enn 4 timer!!! - og eksosen holdt seg ren og tørr. Men etter nytt oppstart (kaldt motor) kommer røyken og oljen tilbake. Oljeskraperingen (den nederste av ialt 4 stempelringene) er sansynligvis årsaken. Helt naturlig konklusjon, ikke sant???? MEN, hvorfor er olje i forbrenningen ikke konstant hvis denne ringen er slitt? Dessuten, hvis denne oljeskraperingen er slitt, så skulle vel de andre 3 stempelringene på det ene stempelet være like slitte, med tap av kompresjon og startvansker som følge? Jeg har aldri hatt en mere lettstartet motor enn denne Sabben, det tenner etter bare én kinning. Nå sist, da sjarken lå på slipp i 9 dager uten at motoren var i aktivitet, brukte starteren kun 2 omdreininger før motoren startet. Har, for å teste kompresjonen, utallige ganger prøvd og "dra motoren over" med sveiv - det er nesten umulig! Så både ventilene og stempelringene skulle være i topp stand. I Sabb-manualen står det at man skal kontrollere "pusteventilen" (veivhusluftingen) ved stort oljeforbruk. Et lite hull i toppen av veivhuset slipper ut oljedamp som deretter suges tilbake til motoren og forbrennes. I bildets venstre underkant ser man denne pusteventilen (sort tallerken), som "flyr" opp og ned i takt med overtrykk / vakuum i veivhuset. Den åpner / lukker som det skal. Har til-og-med skiftet denne for sikkerhets skyld, uten at det hjalp. Noen som har en idé om dette? Hadde jeg med sikkerhet visst at det er oljeskraperingen som er slitt hadde jeg selvfølgelig tatt den jobben - men vil nødig ta en stempelsjau hvis det viser seg at det er andre momenter som kan forårsake olje i forbrenningen. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Allan E Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 (redigert) Hei du, er du sikker på at oljeforbruket går ned når du har kjørt en time. Da er motor og eksosanlegg så varmt at du får en fullstendig forbrenning. Oljen blir da brent til sot. Jeg tror det er forskjellen, vi hadde tørr eksos på en 2 sylingret marna og dette eksosanlegget blir ganske så varmt. Redigert 4.September.2005 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 4.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2005 .... er du sikker på at oljeforbruket går ned når du har kjørt en time.Øhhh... - nei, det er jeg ikke........... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 en kompresjonstest, bør kunne si NOE om den generelle tilstanden på motoren / ringene. Dette ville jeg startet med. Selfølgelig KAN oljeskrapefjæren(e) være mye dårligere enn kompresjonsringene, men en indikasjon kan man gjerne skaffe seg. Dette er faktisk noe du kan gjøre selv, om du får lånt et manometer.. At motoren er lettstartet, behøver ikke bety at stempelfjærene er bra. En motor kan gjerne bli mer lettstartet ( ned til et visst punkt ), selv om slitasjen er stor. Husk at mange gamle motorer ( f.eks VP MD 1/2/3 osv ) gjerne SVEIVES i gang, da med nedtrykkede ventiler ( åpne, for å slippe ut kompressjon ) De starter allikvel svært lett. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
McNeill Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 en kompresjonstest, bør kunne si NOE om den generelle tilstanden på motoren / ringene. Dette ville jeg startet med. Selfølgelig KAN oljeskrapefjæren(e) være mye dårligere enn kompresjonsringene, men en indikasjon kan man gjerne skaffe seg. Dette er faktisk noe du kan gjøre selv, om du får lånt et manometer.. At motoren er lettstartet, behøver ikke bety at stempelfjærene er bra. En motor kan gjerne bli mer lettstartet ( ned til et visst punkt ), selv om slitasjen er stor. Husk at mange gamle motorer ( f.eks VP MD 1/2/3 osv ) gjerne SVEIVES i gang, da med nedtrykkede ventiler ( åpne, for å slippe ut kompressjon ) De starter allikvel svært lett. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Dette forstår jeg ikke! Om fjærne er slitte vil motoren ha vanskeligere med å bygge opp kompresjon og dermed være vanskeligere å starte. Etter det jeg forstår av dieselmotorer (kanskje ikke mye å skryte av ) så er det pga kompresjon at dieselen antenner. Hva er det jeg ikke tenker på for å få teorien din til å stemme? Mvh Jibb Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Om fjærne er slitte vil motoren ha vanskeligere med å bygge opp kompresjon og dermed være vanskeligere å starte. Etter det jeg forstår av dieselmotorer (kanskje ikke mye å skryte av ) så er det pga kompresjon at dieselen antenner. Hva er det jeg ikke tenker på for å få teorien din til å stemme? Din beskrivelse, er helt korrekt. Det mange ikke tenker på, er rotasjonshastighet. Ettersom den kraften starteren kan levere til svinghjulet er konstant, vil lavere kompresjon føre til raskere omdreinig. Og dermed lettere start. Men - dette er da selvfølgelig avhengig av at motoren har NOK kompresjon. Det er altså et brytningspunkt, mellom der kompresjonen blir for lav, og turtallet starteren drar motoren opp i, ikke lengre oppveier dette. Hvor dette skæringspunktet er ? Hakke peiling. Men med gamle dårlige startere, gjerne startgeneratorer, er det ofte kjekt å få ned kompresjonen / opp startturtallet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
McNeill Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Ok, slik som jeg forstår så er det slik at dersom man har nok turtall på svinhjulet så vil dette føre til at svinghjulet har nok vekt til drar rundt motoren, med noe slitte fjærer, pga turtallet. Ja, ok, det kan jeg forstå ut fra enkel fyskikk. Det som gjør at jeg tviler på at dette er tilfelle her er at den starter veldig kjapt uten dekompresjon først. Det dreier seg om 1 - 2 tørn på starteren. Mao svinhjulet har ikke stor hastighet. Det er heller ikke noe problem å starte om vinteren. Et annet spørsmål som reiser seg om dette er tilfelle, vil man ikke merke at motoren ikke har samme skyvekraft? Siden motoren bruker mye av den reduserte energien sin på å dra rundt svinhjulet, som på sin side bruker sin energi på å hjelpe motoren. Jibb Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 ...Før motoren er varm, ryker det ved belastning og brå økning av turtallet. Oljerester (små dråper) samler seg ved "nebbet" til eksosutgangen. Dette har nok vært der det siste halve året, men med våt eksos blir det ikke så synlig. Det som er så merkelig er at røyken (forbrenning av olje) blir gradvis borte når motoren er blitt gjennomvarm. Etter ca 1 times kjøring blir eksosen ren og det kommer ikke noe oljedrypp fra eksosrøret - kun litt sot. Vi har testkjørt motoren - på full fart i mer enn 4 timer!!! - og eksosen holdt seg ren og tørr. Men etter nytt oppstart (kaldt motor) kommer røyken og oljen tilbake. Oljeskraperingen (den nederste av ialt 4 stempelringene) er sansynligvis årsaken. Helt naturlig konklusjon, ikke sant???? MEN, hvorfor er olje i forbrenningen ikke konstant hvis denne ringen er slitt? Dessuten, hvis denne oljeskraperingen er slitt, så skulle vel de andre 3 stempelringene på det ene stempelet være like slitte, med tap av kompresjon og startvansker som følge? .... <{POST_SNAPBACK}> Kan det være noe slikt: (?) Litt dårlige stempelringer/annen slitasje gir dårlig tetning v/kald motor -> blåser gjennom olje ved oppstart og før motor er varm -> olja ligger i eksosanlegget og ryker den første timen -> når motoren er varm er tetningene OK pga. ekspansjon, og den blir derfor røykfri når olja i eksosanlegget er forbrent. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 4.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2005 .....Litt dårlige stempelringer/annen slitasje gir dårlig tetning v/kald motor -> blåser gjennom olje ved oppstart og før motor er varm -> olja ligger i eksosanlegget og ryker den første timen -> når motoren er varm er tetningene OK pga. ekspansjon, og den blir derfor røykfri når olja i eksosanlegget er forbrent. Hei Fantino!Joda, et meget godt poeng! Det kunne stemme på måten den oppfører seg den 1. timen, ja. Da har jeg bare én innvending. Jeg har flere ganger prøvd å og "dra motoren over" for hånd med sveiv. Det gir en god indikasjon for kompresjon. Er det i utgangspunktet "slitte" stempelringer, da skulle kompresjonen sive forbi de slitte ringene. Dét er IKKE tilfelle hos meg. Det er meget god tetning, ettersom jeg kan bedømme. Klarer ikke å dra motoren over for hånd, uten å åpne på dekompresjons-hendelen. Det er jo dette som får meg til å tvile på at ringen(e) kan være slitt........... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Fantino Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Har ikke erfaring med slike motorer, bortsett fra at jeg husker at når vi som drittunger lurte oss til å starte motorene hos naboen (som bygde trebåter) så var det ikke sjans uten at en slo over dekomp-hendelen. Dog var armene (og vomma) noe slankere den gang... Det trenger kanskje ikke lekke så mye for at det skal ligge litt oljefilm igjen som blir kastet ut? Så lenge du kun har plaskesmurning så er det vel ikke så mange andre veier olja kan ta fra bunnpanna til eksosen?? Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Er det stort oljeforbruk? En tanke er at ventilstyringene kan være slitte. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Oljeforbruket er vanligvis via stempel og ned med ventilstyringene. Moderne motorer har mye olje på toppen, SABB har det ikke (kun piperensere) der er heller ikke ventiltetninger som kan bli utette. Ventilstyringene kan være slitt,men er neppe årsaken til oljeforbruket. Tror nok at du Walter bør ta den omtalte stempelsjauen og samtidig overhale toppen med nye styringer om nødvendig samt ventilsliping.Med din grundighet og utmerkede dokumentasjon vil dette bli en meget populær tråd her på Baatplassen. Husk å tappe av kjølevannet før du løsner toppen. Husk også at veivlageroverfallet må merkes slik at det ikke snues feil vei ved montering. Få ikke fremmedlegmer i veivhuset da rullelager er ømfintlig mot denslags. Lykke til med jobben og du får selvsagt full oppfølging underveis. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Du kan utmerket godt ha dårlig skrapering selv om kompresjonen er bra! Skraperingen er litt mer følsom for slitasje enn kompresjonsringene er, da den jo har kanter som er utformet for å skrape olje kun nedover, ikke oppover. Jeg overhalte en bilmotor (riktignok bensin) for noen år siden, og der var skraperingene fullstendig nedslitt, det var ikke engang oljespor igjen i midten på flere av dem! Men kompresjonsringene var forsåvidt greie nok, og kompresjonen på motoren virket helt OK før overhaling. Du må nesten vurdere hvor stort oljeforbruket er, og hvor plagsom røyken er i forhold til den jobben som må gjøres. Motoren tar ikke noe videre skade av for stort oljeforbruk, men det er jo kjekt å ha alt i orden da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Walter_S Svart 5.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2005 (redigert) Takk for alle velmente råd og innspill! Er nå "rimelig overbevist" på at oljeskraperingen må skiftes - ihvertfall hvis jeg skal ha noe glede av båten og ro og fred i sinnet til vintertorskefisket tar til om en 5-6 uker! Har idag bestillt nye stempelringer (sett) og pakningssett, så får vi se hvordan dette går....... Skulle det vise seg at "synderen" IKKE er denne ringen, ja, da blir det en rimelig sjark (med blå-hvit røkfane etter seg...) til salgs om litt................ Redigert 5.September.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Et lite tips er og få et verksted til og sette på ringene! Jeg fikk gjort dette sjøl, da jeg ikke hadde verktøy for dette. Veeeldig lett og knekke ringer Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Det går nok helt fint skal du se! Men du bør vel hone sylinderen litt med det samme, samt slipe ventilene siden toppen likevel er av. Og så ville jeg ha hakket ut så mye rust som mulig av kjølekanalene i toppen, samt i kanalene mellom sylinder og topp. Disse har lett for å gro igjen med rust... Men dette er bare småting som man gjør fordi muligheten er til stede, for å unngå problemer senere... Lykke til Walter, dette fikser du! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.