Jump to content

Yamaha 30hk autolube drar ikke på full gass

Burger Planet

Recommended Posts

Har en Yamaha 30hk autolube. Satte båten utpå vannet forrige uke og prøvde den. Men når den bikker ca halv gass, så drar ikke motoren noe mer. Nesten som at den skal "dø ut" Dro båten opp av vannet, renset forgasserne, prøvde med ny bensin og justerte på lufteskruer uten noe hell. Båten funker helt fint og drar veldig bra når choken er 3/4 ut. 

Noen som har noe tips?

Prøv å pumpe på primer pumpen på bensinslangen når du drar over halv gass. Hvis det er forskjell ville jeg sjekket bensinpumpen/filter, slanger mellom bensinpumpen og tank for innvendige "bobler", sjekke bensintank og stigerør. 

Hvis du har mulighet, prøv med en annen bensintank og bensinslange. 

Hvis dette er noe som skjedde over vinteren, av seg selv, tenker jeg det er bensinrelatert.

Det kan også være at forgasserne trenger en grundig rens i ultralydbad for å få åpnet kanaler som kan være vanskelig å få ren på andre måter.

Lufte skruene som du nevner, er det de som har en fjær på seg? Isåfall har de ikke med problemet ditt å gjøre, fordi de justerer hvor feit bensin/luftblandingen er på tomgang.

Det kan absolutt ha noe med dysene å gjøre, men vær forsiktig når du pirker i dysene. Bruk f.eks. en tykk fiskesene til å stake med, den vil ikke skade dysene. Bruker du ståltråd kan det fort bli striper i dysene, og de kan bli ødelagt.

Ultralydvasker er et godt verktøy til å rense forgassere, den renser inni kanaler du ellers ikke kommer til, f.eks en slik

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-mini-2000042405

blandingsskruene har veldig lite innvirkning fra halv/trekvar gass og oppover.   

Men at den går bedre med choken på indikerer helt klart at den ikke får nok bensin på over halv gass.

En ting det er fort å overse er emulsjonstuben som det vel kalles,#35 sitter over hoveddysa.  Denne er full av små hull som har en tendens til å gro igjen.  Den er ikke skrudd fast , men kan bankes ut med mindre den har irret fast.  

En kamerat av meg har en slik 30hk, der viste forgasserne seg å å være i så dårlig stand at det bare var å finne seg et nytt (dvs pent brukt sett) 

MjI5MjMw-fbeffed3.png

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar Takk for svar! Skal videreføre og ta en titt på "emulsjonstuben". Supert at du slang med et bilde! Tror forgasserne skal være i rimelig ok stand, da det var en båtmekaniker som tok de av og renset de! han sa de så rene nok ut til at det ikke burde vært problemet. Men renset likevel, men fikset jo ikke problemet. Så får se om jeg blir noe klokere av tipsene jeg har fått her! 

Igjen takk for svar

Sjekket igår etter kjøring, virket helt fine da. Men kan ta en tur utpå imorgen og sjekket igjen etter det for å være helt sikker! :) 

Om det er noe dritt i dysa, er det en mulighet å kjøre bånn gass en liten stund og håpe på at hvis det sitter noe inni der så gir det slipp? tenkte eventuelt før jeg tar den opp av vannet og begynner å skru igjen

Det er bare de som er heldige å ser veldig godt som kan sjekke dyser. Hold opp mot lyset og sjekk at ALLE hull er helt runde. Stake med fiskesene eller noe annet som er mykere enn messing. Irr er krevende å få bort.

Vanligste måten å ødelegge en forgasser på er å skru inn lufttilskuddskruen med mer enn "lillefinger" moment, da raserer du setet fordi det som oftest er laget av samme materialet som forgasseren - en bløt aluminium legering....  denne skaden kan ikke repareres... 

Husk at når du har 3 forgassere så må disse synkroniseres....  det krever sin mann å få dette i orden så ikke tukkle med det om du ikke må...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...