Burger Planet Startet 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2019 Har en Yamaha 30hk autolube. Satte båten utpå vannet forrige uke og prøvde den. Men når den bikker ca halv gass, så drar ikke motoren noe mer. Nesten som at den skal "dø ut" Dro båten opp av vannet, renset forgasserne, prøvde med ny bensin og justerte på lufteskruer uten noe hell. Båten funker helt fint og drar veldig bra når choken er 3/4 ut. Noen som har noe tips? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Bytt plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Burger Planet Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Glemte å skrive. De ble byttet forrige uke, så tror ikke det er problemet Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Prøv å pumpe på primer pumpen på bensinslangen når du drar over halv gass. Hvis det er forskjell ville jeg sjekket bensinpumpen/filter, slanger mellom bensinpumpen og tank for innvendige "bobler", sjekke bensintank og stigerør. Hvis du har mulighet, prøv med en annen bensintank og bensinslange. Hvis dette er noe som skjedde over vinteren, av seg selv, tenker jeg det er bensinrelatert. Det kan også være at forgasserne trenger en grundig rens i ultralydbad for å få åpnet kanaler som kan være vanskelig å få ren på andre måter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Hvorfor valgte du å justere "lufteskruer" ? Sitér dette innlegget Link to post
Burger Planet Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 @Mort1 Den er god, takk for tips! Har prøvd med ny bensin på en annen tank, samme problemet. Så får ta en titt på forgasserne igjen. Kan det ha noe med Dysene å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Burger Planet Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) Fordi lufteskruene stod på en halv omdreining, og for meg så virker det veldig rart. Så tenkte det kunne være problemet. Men prøvd alt fra en halv til to og en halv omdreininger nå Redigert 7.Juli.2019 av Burger Planet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Lufte skruene som du nevner, er det de som har en fjær på seg? Isåfall har de ikke med problemet ditt å gjøre, fordi de justerer hvor feit bensin/luftblandingen er på tomgang. Det kan absolutt ha noe med dysene å gjøre, men vær forsiktig når du pirker i dysene. Bruk f.eks. en tykk fiskesene til å stake med, den vil ikke skade dysene. Bruker du ståltråd kan det fort bli striper i dysene, og de kan bli ødelagt. Ultralydvasker er et godt verktøy til å rense forgassere, den renser inni kanaler du ellers ikke kommer til, f.eks en slik https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-mini-2000042405 Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Hei, i ungdomstiden hadde en kompis en slik 3 sylindret yamaha 30hk. Den fusket en del og ble ikke klok på det. Viste seg at det var dårlig jording til coilen. Så du kan jo sjekke kontaktpunkt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 (redigert) blandingsskruene har veldig lite innvirkning fra halv/trekvar gass og oppover. Men at den går bedre med choken på indikerer helt klart at den ikke får nok bensin på over halv gass. En ting det er fort å overse er emulsjonstuben som det vel kalles,#35 sitter over hoveddysa. Denne er full av små hull som har en tendens til å gro igjen. Den er ikke skrudd fast , men kan bankes ut med mindre den har irret fast. En kamerat av meg har en slik 30hk, der viste forgasserne seg å å være i så dårlig stand at det bare var å finne seg et nytt (dvs pent brukt sett) Redigert 7.Juli.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Burger Planet Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 @Mort1 Velger å ikke uttale meg på det, da det ikke er jeg som har skrudd på den hehe. Er en kompis som er mekaniker som har holdt på, jeg bare viderefører jeg har sett/hørt fra han. Blir vel å se på dysene, mulig jeg plukker opp en slik du linket til der! tusen hjertelig takk for hjelp/svar! :) Sitér dette innlegget Link to post
Burger Planet Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 @Timmeeh Åjaa riktig, kanskje jeg burde ta en titt på det også! Men den starter på første drag uten choke, og høres og funker helt fint frem til litt rundt halve gassen, da tar den liksom ikke tak og nesa bare stuper ned Sitér dette innlegget Link to post
Burger Planet Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 @ivar Takk for svar! Skal videreføre og ta en titt på "emulsjonstuben". Supert at du slang med et bilde! Tror forgasserne skal være i rimelig ok stand, da det var en båtmekaniker som tok de av og renset de! han sa de så rene nok ut til at det ikke burde vært problemet. Men renset likevel, men fikset jo ikke problemet. Så får se om jeg blir noe klokere av tipsene jeg har fått her! Igjen takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 er du sikker på at alle sylindere tenner?sjekket at ingen tennpugger er våte etter kjøring Sitér dette innlegget Link to post
Burger Planet Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Sjekket igår etter kjøring, virket helt fine da. Men kan ta en tur utpå imorgen og sjekket igjen etter det for å være helt sikker! :) Om det er noe dritt i dysa, er det en mulighet å kjøre bånn gass en liten stund og håpe på at hvis det sitter noe inni der så gir det slipp? tenkte eventuelt før jeg tar den opp av vannet og begynner å skru igjen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Den "rense forgasseren ved å kjøre bånn gass en stund" får du dårlige odds på. Lettere å vinne på Lotto. Gjør det til en god vane å tømme flotørkammer/kammere hver høst og sjekk tank og vannutskiller også så slipper du 99% av slike tullete problemer... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 enig med dieselfan Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Burger Planet Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Den er god! Første sesongen med motoren i mitt eie, så usikker på om forrige eier har gjort dette. Usikker på hva han har gjort i det hele tatt.. Men da tar jeg båten opp av vannet imorgen og ser om jeg får renset dysene osv. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Det er bare de som er heldige å ser veldig godt som kan sjekke dyser. Hold opp mot lyset og sjekk at ALLE hull er helt runde. Stake med fiskesene eller noe annet som er mykere enn messing. Irr er krevende å få bort. Vanligste måten å ødelegge en forgasser på er å skru inn lufttilskuddskruen med mer enn "lillefinger" moment, da raserer du setet fordi det som oftest er laget av samme materialet som forgasseren - en bløt aluminium legering.... denne skaden kan ikke repareres... Husk at når du har 3 forgassere så må disse synkroniseres.... det krever sin mann å få dette i orden så ikke tukkle med det om du ikke må... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.