Torfinn62 Startet 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2019 (redigert) Overtatt og hentet i Florø 5. juli 2019. "Fraktet" fra Florø til Høyheimsvik sjøveien. Distanse: 120 nm Hastighet: 20 kn Tid brukt: 6,5 time inkl. nødvendige stopp. NB 840 FLY Lengde: 8,4 meter. LOA: 9,75 meter. Bredde: 3,3 meter. Motor: Mercruiser 4,2 D-tronic 250 - 225 hk rekkesekser diesel. Gangtid: 1340 timer. Marsjfart: 20 kn. Toppfart: 26 kn. Utstyr: Kartplotter, radar, VHF Redigert 6.Juli.2019 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Arne Henriksen Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Gratulerer med ny flott båt! Er det drev på denne? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Torfinn62 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) Takk for det. Ja, det er drev. Bravo 2. (Opprinnelig Bravo 3. Byttet p.g.a. problemer for en del år siden.) Redigert 6.Juli.2019 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) Noen bilder fra ferden fra Florø til Høyheimsvik: Alden (Den norske hesten) Vangsnes - Sognefjorden (Fritjof den frøkne) Sognefjorden Framme på Høyheimsvik Vel fortøyd i båthamna. Redigert 6.Juli.2019 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Litt tv-titting og studering av bruksanvisninger. (Jeg er ikke den beste til å lese sånt ;) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 (redigert) Fra denne ukas 3-dagers lokale båttur i indre Sognefjorden: MF Fanaraaken i Kaupangerbukta. I «ensom majones» på Årdalstangen. I «ensom majones» på Årdalstangen. Meierihopen gjestehavn. Redigert 21.Juli.2019 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 6.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 (redigert) Redigert 6.September.2019 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 (redigert) Siste klargjøring til "vinteropplag". Tømming av vannanlegg, dass og septikktank. Stenging av bunnventiler. (Ikke vanninntaket på motor. Den må jo kunne brukes ;) Med frostvakter i styrehus, sovelugar og maskinrom ligger den trygt i vinter. Ren og fin motor ;) Drenering av vannanlegg og vannpumpa. Greit at alle bruksanvisninger er tilgjengelig. Og her blir den liggende i vinter. Havna er isfri. Redigert 3.November.2019 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
salming Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Snygg båt Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Gratulerer med kjekk og praktisk båt. Men sjekk forsikringsvilkårene hvis båten ligger på sjøen i vinter. Tror nok at alle bunnventilene må være lukket. Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 4.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Takk. Ja det er riktig. Men jeg har kjølevannsventilen åpen så lenge det ikke er tosifra minusgrader. Det fryser nesten aldri til i denne havna. Fort gjort å starte motoren og glemme å åpne ventilen ? Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 31.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 (redigert) En varm dag på sensommeren 2019, filmet fra flybridgen. Redigert 31.Desember.2019 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Chiefengineer Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Torfinn62 skrev On 4.11.2019 at 11.32: Takk. Ja det er riktig. Men jeg har kjølevannsventilen åpen så lenge det ikke er tosifra minusgrader. Det fryser nesten aldri til i denne havna. Fort gjort å starte motoren og glemme å åpne ventilen ? Det er sant men da ville jeg heller laget en liten sjekkliste og hengt på tenningslåsen så har du mulighet for å flushe systemet med ferskvann og tilsette glykol for preservering og vinteropplag. Det er nok bedre for motoren i det lange løp om du ikke bruker båten vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 1.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Den tar jeg med meg. Takk for tipset Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 5.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Trøbler litt med VHF’en om bord. Den har ikke GPS-signal inn, så da har man ingen posisjon og den er dermed en smule ubrukelig. Har kjøpt ny VHF. Og hva er vel bedre enn å sette den opp på arbeidsbenken hjemme før man monterer den i båten ? Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Worry II Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Det kan være lurt å koble på antenne når du setter den opp. Har du gjort det ? Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Ja. Etter å ha lett leeenge etter en 3 meters VHF-kabel jeg kjøpte en gang. Fant deen til slutt ? Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 15.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 (redigert) Da er ny VHF montert. Greit å sette den i siktelinjen. Den gamle sto til venstre og nederst ved rattet. Upraktisk. Redigert 15.Mars.2020 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Standard Horizon GX1800GPS/E Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 21.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 (redigert) Da har jeg funnet den første feilen på denne båten. Ingen stor greie, men her har altså 60 mm aluminiumslange røket tvert av. Og er blitt tapet sammen med - av alle ting - gaffatape (!) Det seig selvfølgelig frahverandre over tid. (Slangen og bruddet lå bak den hvite plata). Nå skal jeg legge den i hjørnet og stripse den fast. Så regner jeg med frontrutene blir duggfrie ? Reparasjon ferdig. Ikke vet jeg om slangen var røket eller bare skjøtt under montering eller av andre årsaker. Ene enden var kuttet opp og stukket inni den andre. Flott det hvis man hadde brukt noe annet enn gaffa. Nå er den surret godt sammen med aluminiumstape. Det er nok bedre. Redigert 21.April.2020 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Da tok trimplanbryteren i styrehuset kvelden. Ny bryter fra Maritim og flytting av 9 ledninger. Fort gjort. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 (redigert) Utskifting av lysarmaturer. Downligts i tak på dekk byttes fra halogen tilLED, og inne i styrehussalongen blir det nye dim-bare LED taklys over pentry og salongbord. Redigert 23.Juli.2020 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Torfinn62 Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Landsetting. Reparasjon på baugspyd (forsikringssak) og litt ettersyn og smårep. på drev. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Lady Bay Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 (redigert) Hallo Torfinn , har også hvert heldig å kjøpt en NB 840 med KAD 42 og DP290 , vi kjørte den hjem fra Stord og Høvåg i Lillesand.....i Jula og gjett om vi fikk testet båt i 5 meter bølger.....so jeg håper vi kan dele litt info osv.....kjempe fine bilder du har lagt ut her :-) Redigert 23.Januar.2021 av Lady Bay (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Hei, Lady Bay. Takk for innlegg. Klart vi kan dele litt info. Skulle bare mangle :) Jeg bor i Luster, innerst i Sognefjorden og hentet båten i Florø. Jeg var ute etter denne båttypen. Tenkte å finne en standardversjon, men at den hadde flybridge var jo bare en bonus. Allerede på hjemturen fikk jeg prøve den i litt sjø, og konstanterte at dette var sjøbåt. Sognefjorden er ikke spesiellt utfordrende, men i sommer var vi på tur på kysten og da fikk jeg prøvd den i tildels grov sjø. Og det svarte til forventningene. Så også jeg er fornøyd. Den står fremdeles på land etter service og rep. men den skal ut om ikke så lenge. Foruten motor og drev så er nok det meste likt på båtene, så spør hvis dere lurer på noe så får jeg se om jeg kan svare :) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.