Jump to content

Mariner 4M 2 takter 1986 vil ikke starte.

Risasjøen

Recommended Posts

1986, og manglende gnist, da er det som regel enkle årsaker.

Pluggen

Kabel/ ledning

Kontaktpunkt

Coil 

Stator

Jeg har ennå ikke opplevd at defekt plugg ikke gir noe gnist. Men prøv gjerne å bytte plugg.hisk å holde pluggen inntil metallgods når du prøver å sjekke gnist.

Pluggledning er forbruksvare. Sjekk om du kan måle ohm og hva den er.

Kontaktpunkter må ikke ha irr.  Manuell inspeksjon og rensing.

Coil kan gå. Den lager den høye spenningen som genererer gnisten. Jeg vet ikke hvordan coil kan testes egentlig. Jeg har bare byttet ved sterk mistanke om defekt (eliminert andre årsaker), og har da hatt rett.

Stator sitter oppe i svinghjulet som regel. Det er siste tingen jeg kommer på som kan være defekt. Den består av to deler. En magnet eller flere som sitter på selve svinghjulet og en spole som sitter på motoren. Hver gang magneten passerer spolen genereres strøm. Jeg har opplevd spole som har blitt defekt, og andre har opplevd at magneten har løsnet. Du må nok ta av svinghjulet for å sjekke. Lav over-ett merke på svinghjul/ aksling (sprittusj) før du demonterer. Bare så du er sikker på å få svinghjulet på plass i riktig dimensjon. 

Stator kan også måles om er intakt. Gjøres med multimeter som da skal gi indikasjon på at strøm/ spenning genereres så og så ofte per omdreining av svinghjul. 

Håper dette setter deg på sporet. Det er andre her inne som er mye bedre på påhenger enn jeg, så de kommer nok innom etterhvert. 

Post gjerne bilder av motoren 4 sider, og evt svinghjul. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Når en ikke har sett motoren så er det ikke så lett å få et godt inntrykk men har den vert under vann (du sier ikke om det er ferskvann eller sjøvann) så er korrosjon (rust) på innsiden av svinghjulet en gjenganger. Det skal være riktig avstand mellom magnetene i svinghjulet og og motstående på spolen/spolene.

Er det korrosjon her så blir avstanden feil og du får ujevn eller ingen gnist. Sjekk med tynt slipepapir.

• 9 måneder senere...

Beklager, jeg har hatt hjelp til å gå over motoren. Ettersom den starter ved bruk av startgass, og ved føding av bensin i luftinntaket (?) antar jeg at tenningsystem er ok. Mulig det kan være feil med bensin gjennomstrømming fra forgasser ? Er selv ikke spesielt kyndig, og har heller ikke brukt tid på reparasjon siden i fjor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...