Sjøbliss Startet 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2019 Jeg starter en "Sjøbliss med familie på tur tråd", selv om første posten her er ganske konkret for å få noen råd. Om noen lurer på hvorfor Sjøbliss så er det et ordspill på Sjø, Chablis og det engelske ordet bliss. Mye sjø har vi hatt men lite bliss. ? I båten er vi 5 sjeler, kaptein og kone med tre barn. Barna er 16, 12 og 9 år gamle, alle gutter. De to yngste er adoptert fra Sør Afrika, så vi syns godt der vi ferdes, men det gjør oss ingenting. Vi elsker å være en litt anderledes familie ? Vi er også på AIS så bare følg oss der: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/257012020 Loggbok innlegg #1 I går startet sommerferien og vi dro i regnværet ned til Vollen for å fylle diesel. Det pøsregnet og jeg sa til kona at vi burde sikkert ikke fylle diesel i dette været. Det skulle vi heller ikke gjort. Jeg prøvde å dekke til med papir med det resultat at jeg ledet vannet via en liten demning på dollbordet rett ned i tanken. Når jeg avsluttet tankingen trodde jeg faktisk det hadde gått bra, men tenkte samtidig at "dette gjør jeg ikke igjen". 50m ut fra brygga ved Vollen døde det grønne monsteret under dekk. Det blåste ikke og lite sjø, heldigvis! Først tenkte jeg at vi fikk noe i propellen for det var sånn det opplevdes, men ved kinning av motoren og null resultat kom jeg til at dette var vann i drivstoffet. Kona tok roret og holdt baugen opp mot innkommende sjø med baugpropellen. Eldste sønn løsnet ankersikringen for å være klar for å droppe når vi kom lenger inn (var ca 30m dypt der vi lå i starten). Minstemann gråt og mellomste fikk i oppdrag å trøste yngste med å si at dette går fint. En venn av oss i seilbåt gikk akkurat inn til drivstoffbrygga i det vi gikk utover så han var en del av redningsplanen om vi dreiv i retning noe farlig. Forholdene var nesten helt rolig så det var i alle fall 10-15 min på å diagnostisere før vi måtte ta grep. Vi har også en jolle vi kunne sjøsatt, så mange muligheter. VHF oppkall på 16 ble diskutert men siden vi hadde vår venn i seilbåten vurderte vi det som en bedre løsning. Skipperen stupte under dekk med avtappingsbeholderen til vannutskilleren. Det kom bare vann. Tømte koppen, med litt tilløp til jubel, det var i alle fall ikke tau i propellen ? viktig å se det positive i ting. Enda to desiliter med vann på neste tømming fra filteret. Vi tok ut det som føles som nesten en liter med vann før vi fikk grønn eliksir i koppen. Hurra! Forstatt grei avstand til land. Starter ikke monsteret nå så er det plan B. Et par trykk på fødepumpen (aner ikke om det var viktig eller ikke) og ordren gikk til styrmann om å kinne startmotor. Etter en del host og hark så kommer maskinen i gang. Hurra! En liten dans på dørken. Skipperen fikk tilsnakk fra mellomste: "Det er supert at du ordna motoren men dansen kunne du droppet". Fortsatt god avstand til land. Yngstemann jubler og tårene spruter igjen, men denne gangen av glede. Vår seilervenn kommer ut fra dieselbryggen og vi tenker at nå går det bra. Jeg informerer kjapt alle om at vi lett kan få en ny stopp så ikke mist motet om så skjer. Vi legger inn giret mot dypere vann. Jeg ringer til seileren og forklarer, hører hvor han skal, for vi vil gjerne ha litt følge en stund. Han skulle mot Sandspollen og vi skulle i alle fall til Oscarsborg. Perfekt, vi kjører sammen. Utover det påståelige regnet skjedde det ingenting på veien sørover. Ingen stopp så vi sjangset på å gå til kai på borgen og alt gikk bra. Etter en pizza og øl/Pepsi max runde på kafeen, som vi alle behøvde, så tok vi en ny sjekk av vannutskilleren. Kanskje 4-5dl mer vann kom ut før vi var på ren diesel igjen. Dette skal vi nok få huske på en stund. Denne skal tømmes daglig i hele ferien kjennes det ut som. Så til det som egentlig er spørsmålet. Er det en bunntappekran på dieseltanken på Nor Star 350? En bekjent sa det var det på Viknes og Saga, kanskje også på denne? Er vel bedre å tappe fra bunnen av tanken enn å dra det opp i vannutskilleren? @Knude vet du? Vi skal ha en til to uker i båten nå, alt etter mannskapets ønsker, vær og humør. Vi setter kurs mot Tønsberg i dag. Har mye vi skal se og gjøre på holmene rundt i fjorden. Ungene har en liste som skal krysses av så vi får bare starte. Kanskje vi finner noen nye kryss? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Herlig tråd, @Sjøbliss . Denne kommer jeg til å følge. Hvordan gikk det med transducerkoblingene inn mot nyplotteren? Fikk du det til? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Hei. Ikke plugg i bunnen av tanken. Derimot mannlokk så mulig å komme ned med slange. Nå er det jo grenser for hvor mye vann du har nedi tanken etter denne historien. men D6 er ikke videre glad i vann så lurt å sjekke ut om det er mer vann. Et triks er å ta å koble fra retur i motor rom og suge ut en større mengde. ( retur for å ikke få luft i diesel systemet på suge siden) alle rør går til nesten bunnen av tanken så du bør få tak i vannet der også. Lykke til. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Timmeeh Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Artig lesing, ferie er ikke alltid synonymt med bekymringsløst, avslapping osv ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Bonus skrev 26 minutter siden: Herlig tråd, @Sjøbliss . Denne kommer jeg til å følge. Hvordan gikk det med transducerkoblingene inn mot nyplotteren? Fikk du det til? Takk @Bonus, la oss håpe det blir mindre spennende i fortsettelsen. Vi har jo bare hatt båt i 4 år så mye er ulært enda så muligheten for mer action er tilstede. Ikke fått logg og temperatur giveren til å virke enda, men har ikke fått jobbet mer med det heller. Vi har i mellomtiden kjøpt et badetermometer. Skal nok prøve litt mer på å få ordnet det ila sommeren, men ikke i dag. I dag tror jeg vi spiser og går i dorgefart sørover. Mossekanalen og så over til Vestfold. Knude skrev 28 minutter siden: Hei. Ikke plugg i bunnen av tanken. Derimot mannlokk så mulig å komme ned med slange. Nå er det jo grenser for hvor mye vann du har nedi tanken etter denne historien. men D6 er ikke videre glad i vann så lurt å sjekke ut om det er mer vann. Et triks er å ta å koble fra retur i motor rom og suge ut en større mengde. ( retur for å ikke få luft i diesel systemet på suge siden) alle rør går til nesten bunnen av tanken så du bør få tak i vannet der også. Lykke til. Tusen takk @Knude. Så slipper jeg å lete etter noe som ikke er der. Jeg kan forsøke å suge med vakuumpumpe fra mannhullet når jeg ikke lenger får mer i utskilleren. Bra tips med retur, men jeg tror egentlig det blir mindre gris med pumpa. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Vet du forresten @Knude om dieseltanken er litt V formet i bunn? Jeg mener at jeg så det var slingreskott i tanken. Så om den er dypest rett under mannhullet så er jo det en fordel. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Knude Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Jo tanken har samme vinkel som bunnen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Gudrun Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Har en liten Viknes og kan bekrefte at der er det avtappingspung på tanken. Dog har jeg sett flere tilsvarende på Finn hvor den originale tanken er byttet ut med en helt flat tank uten noe form for avtapping. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Ser frem til fortsettelsen, kjenner meg igjen fra den gangen vi hadde båtferier. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Timmeeh skrev 5 minutter siden: Artig lesing, ferie er ikke alltid synonymt med bekymringsløst, avslapping osv ? #word Livet er ikke som på Facebook. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Knude skrev 1 time siden: Jo tanken har samme vinkel som bunnen. Perfekt ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Eureka Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Vacuum oljesugepumpe er fint til å få opp vann. Kan jo angripe både fra stusser og eventuell tankgiver- hull. ( bare du får det tett igjen.) Men hvordan er tilstanden på finfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 For en herlig berettning, trass problemer. Håper dere får en problemfri ferie heretter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
fluefiskeren Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Takk for at du deler med oss, denne skal følges med Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Eureka skrev 1 time siden: Vacuum oljesugepumpe er fint til å få opp vann. Kan jo angripe både fra stusser og eventuell tankgiver- hull. ( bare du får det tett igjen.) Men hvordan er tilstanden på finfilteret? Finfilteret er nyvasket så helt perfekt! ? Noen som tenker det bør byttes? Jeg har ikke finfilter men forfilter har jeg. Forfilter ser helt fint ut. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Du får tute når du passerer oss. Jeg sitter på benken på brygga med kaffekoppen Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Dere får kose dere videre, @Sjøbliss - skal følge med videre og håper det blir mindre dramatisk etter hvert... Selv drar jeg ikke på ferie før i slutten av juli/begynnelsen av august, men får en improvisert utvidet langhelg fra førstkommende tirsdag ettermiddag til søndag - og den skal gå med yngstejenta (19) som førstefender.... Skal se hvor langt vi kommer og hvor det er plass, men hun har veldig lyst på en tur til Sverige, så det blir nok i den retningen. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Det ble lite tut @Bonus men hyggelig lunsj selskap. Knapt en desiliter vann nå så ser ut som vi har fått ut det meste nå. Så går turen videre. God tur @Pequod ? tror vi holder oss på vestsiden i år. Men man vet jo aldri! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
nomen Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Huff vann i diesel og injektorer..dyyyrt. Håper ikke jeg kjøper en båt med slik historikk. God tur videre! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bonus Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Sjøbliss skrev 20 minutter siden: Det ble lite tut @Bonus men hyggelig lunsj selskap. Hyggelig å treffe dere igjen ja. Riktig god tur over fjorden, kos dere alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 nomen skrev for 2 timer siden: Huff vann i diesel og injektorer..dyyyrt. Om du ha noen tips eller råd ifm preventive tiltak kom gjerne med de. Vi skal passe på maskinen på beste vis. Jeg tar en telefon til LaSa i morgen bare for å være helt sikker. Turen er gått videre uten uhell og ikke mer vann i dieselen. Da er nok det meste under kontroll. Ingen ulyder eller problemer av noe slag. Bare purr purr. Regnet kom det @Bonus, i bøtter. Men ikke lenge etterpå lå sletta slak og fin. Majestetisk passering over fjorden i nydelig vær. Vi passerte gjennom sundet sør for midtre Bolærne og vurderte å legge oss der. Ungene var veldig motivert for fotballbanen på Østre så vi gikk videre. Det var ganske fullt men vi fant en plass innerst i den nordligste delen av havna. Vi gled forsiktig innover, passerte Trudelutt på styrbord side før det åpenbarte seg en plass innerst bak en seilbåt. Vi prøvde så godt vi kunne med fendring men det ble en smule hektisk før vi kom helt inn i båsen. Er ikke så lett å planlegge å legge til når man ikke vet hva man trenger. Lange tau, korte tau, høye eller lave fendere? Prøvde å prate med eldste fendergast men han skjønte ikke tegningen før vi var på plass. I mellomtiden tok han seg en Pepsi. Vi burde kanskje slått bakk ut igjen og laget en tydeligere plan for mannskapet. Det blir neste gang. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
nomen Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 He,he første bud er jo å ikke lede vannet ned i tanken, men der har du nok allerede kontroll nå tenker jeg??. Ellers har du jo vannutskiller, og således er det ikke så mye mer å gjøre. Annet en å være kritisk til fyllesteder, og å foreta en årlig kontroll av innholdet i tanken. Er vel ikke så mye LaSa kan bidra med "skaden" har jo allerede skjedd, og er rettet opp i etter hva du beskriver. Er bare å nyte ferien, og holde ett ekstra øye med vannutskilleren. Hell nå ihvertfall ikke på noe lurium som skal "fjerne" vannet fra dieselen. Selv blander jeg inn en skvett 2 takts olje i diesrlen, men jeg har en gammel motor som er bygd for diesel som er mer smørende enn dagens.(har jeg blitt fortalt) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 ? siste gang jeg gjør denne feilen. Helt klart. Takk for input! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Brigg Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Hell i uhell er at vannet kom inn i tanken på starten av ferien. Nå blir båten mye brukt og det går massevis av diesel gjennom systemet. Dette vil nok etterhvert dra med seg eventuelt vann som har kommet forbi filterene. Det hadde vært værre om dette hadde skjedd på senhøsten og at båten hadde gått i opplag like etterpå slik at vannet hadde stått i systemet over vinteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Kjenner skuldrene senket seg litt nå. Takk for den @Brigg ? Takk for hyggelig prat på brygga med @Lars H. som gikk tur med hunden (?). God tur videre i morgen! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.