Jump to content

Familiekaos på tur, en kapteins dagbok og bekjennelser


Sjøbliss

Recommended Posts

Takk @moloko, det skal vi prøve på. Nå ligger vi godt på Østre Bolærne og det er meldt en del vind til kvelden. Kom inn i går kveld i fine forhold og tenker kanskje vi drar i morgen kveld eller onsdag morgen. Bursdagskake i Tønsberg onsdag kveld er neste faste punkt i planen. Akkurat nå er planen å slappe av, mest mulig. Må få til dette med lading av batteriene...

 

Forøvrig på det temaet fungerer solcellene helt perfekt. Landstrøm er nesten unødvendig. Vi bruker den til å varme varmtvann, ellers er solcellene nok til å holde 100% på batteriene. Veldig praktisk. 

 

Screenshot_20190708_171650.jpg.7e69ad6770591d0df69b7f0def57f4d4.jpg

 

Ellers må jeg si at en tur på øya her er påkrevd. Utrolig flott natur og godt tilrettelagt. I morgen skal vi ta en guidet tur i museet slik at vi forstår bedre hva som skjedde her før, under og etter den kalde krigen. Mulighet for læring! 

 

Noen stemningsbilder:

 

IMG_20190708_141124.jpg.7976d1bd3c15461fd9cc84a05a468a7c.jpg



IMG_20190708_132639.jpg.44c5806908dc7e26ad8107b01e121d2d.jpg

 

IMG_20190708_125651.jpg.542b3c6535af9ed0c6635c838cbcdc84.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

:giggle: @BårdK Heldigvis / uheldigvis er trådens tittel låst nå, så vi får vel leve med det vi har. 

 

Vi ble liggende på Bolærne et par netter før vi sneik oss videre. Turen gikk utover mot Vrengen, Kjøpannskjær, og så innsiden av Håøya (forvirrende at denne øya også skal hete Håøya!) og så inn Byfjorden. Det var en veldig flott tur og ikke mye å melde. Ungene gjemte seg under dekk med nettbrett og mobiler. Eldstemann fikk litt migrene og ville ikke høre på sine foreldre at det kunne være lurt å legge vekk mobilen. Vi voksne hadde en flott tur og det største problemet var å identifisere om septikken faktisk var tom og tømt helt nå. Det står på agendaen å montere en skikkelig måler. Metodikken nå er bare å høre på pumpen, når du hører den gulper luft og den blir nesten stille så er det tomt. 

 

Om vi skal Vrenge hjernen litt så var det i Vrengen (!) vi møtte en seilbåt til motor som ikke hadde behov for å vike styrbord over, så da fikk vi 

og en snekke nøye oss med de 25 meterne som var igjen før skjæret vi hadde om styrbord. På D5L kurset lærte vi noe som het "Styrbord, smart og sikkert", det hadde ikke han hørt om. Jeg har jo ikke fått D5L enda så jeg skal vel være forsiktig å være for påståelig :O 

 

Ankomst Tønsberg, migrenen var ikke blitt bedre, en matros var gått i dvale og sistemann fikk vekkeoppdrag. Klokka var rett før seks så vi tenkte at nå var det gode muligheter for litt trafikk i havna pga snarlig broåpning. Matrosene var delvis ute av drift så det måtte litt omjustering til på oppgavene. Ned med fenderne ute i fjorden og en mann babord akter (som nettopp hadde våknet) og kona i baugen. Vi fant en fin plass i vestligste delen av havna og gikk rett inn. Matros akter ble stående med tauet og se på uteriggeren som lå midtskips uten å foreta seg noe. Her er det også anledning å lære noe for både voksne og barn. 

 

Vi har jo en 35 fot båt og mange ganger, egentlig de fleste ganger, er uteriggerne for korte for oss. Akterfortøyning blir da et spring som holder oss mot bryggen ikke andre veien. Derfor er det kanskje like greit å ha en matros på en tamp som ligger på kryssholtet midskips hvor han da kan passe på at fenderen kommer ned mellom uterigger og båt samt komme seg ned på uteriggeren ved tillegging og få festet oss slik at vi ikke driver i kaia. Her skal vi ha oss et lite krigsråd tror jeg. 

 

Tillegging i Tønsberg var jo i vindstille nydelig vær som ikke bød på noen dramatikk. Det er ikke nevneverdig med vann i vannutskilleren lenger heller men vi tømmer jevnlig. Nå får vi ut 100ml på det meste tenker jeg. 

 

To netter har vi hatt her i byen. De har vært preget av bursdagsfeiring til kona med nydelig middag på Kverneriet (anbefales!) og kake fra Håndverks Conditoriet. Vi har en gutt med egg og nøtteallergi og denne bakeren tok utfordringen og lagde oss en kokoskake som smakte helt fantastisk. Liker godt at noen tar imot en utfordring i faget sitt og leverer. Stilig og sporty!

 

Ungene har lyst å bade og her er det både mye rart i vannet samt et utall brennmaneter så vi setter nok baugen utover fjorden igjen i ettermiddag på jakt etter noe nytt å finne på. Destinasjon er ikke avklart men kanskje Lindholmen eller Eneboeren utenfor Hui, eller innover i Røssesund med destinasjon Havna. Det er også et par andre alternativer så vi får se hva vi ender opp med. 

 

 

 

 

IMG_20190710_234433.jpg

 

IMG_20190710_174416.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev On 7.7.2019 at 19.30:

Er ikke så lett å planlegge å legge til når man ikke vet hva man trenger. Lange tau, korte tau, høye eller lave fendere? Prøvde å prate med eldste fendergast men han skjønte ikke tegningen før vi var på plass. I mellomtiden tok han seg en Pepsi.

???

 

Dette kjenner jeg meg godt igjen i! 

Link to post

Ferien har en liten tur hjemom for å avvikle LAN party og montere en infamøs basketballkurv. Slike ting må prioriteres om man skal beholde positivt mannskap. Landlov er viktig! 

 

Men i postkassen fikk jeg denne. Så da har jeg papirer på at jeg kan mer enn jeg føler at jeg behersker. Flotte greier! ???

 

IMG_20190716_211215.jpg.731139f9d870db01dbcb81ebb0d461fc.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
joern-eo skrev 1 time siden:

Gratulerer med "lappen"...

Du hadde i alle fall stålkontroll inn og ut av Son...  Rakk dessverre ikke bortom for å hilse på, så det får bli en annen gang.

 

Takk for det, var en rolig dag med mye meninger fra mannskapet. :O 

 

omhI skrev 54 minutter siden:

TIPS:

Når du har hatt, eller har, vann i dieselen kan dieseldyra fort forplante seg....tilsettes et bakteriedrepende middel for at bakteriene ikke skal blomstre :) fortsatt god ferie :)

 

Takk for tips, jeg skal gå inn med vakuumpumpe og få ut vannet. Det skal ikke få lov å vokse noe-som-helst der nede! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Tilbake til tittelen, har endelig fått littegrann tid til å skrive så det får bli litt i retroperspektiv. Etter et par dager i Tønsberg med kake og bursdag gikk turen ut Byfjorden i retning Lindholmen med Eneboeren som plan B. Vi gikk på formiddagen ut fjorden og måtte kjøre sikksakk mellom alle de som kosta inn og ut i snekkefart, halvplan og helplan. Ganske hektisk når alle ungdommene også kjører båt, men koselig å se at alle er ute i det flotte været. En kar kom i en Sealine SC42 med 8 fendere ute i maks planefart, dro forbi oss og gjorde en 180 grader tørn og kom bankende tilbake. Jeg tenker at han sikkert skulle teste noe eller drev med en type prøvekjøring men det så latterlig ut med alle fenderne ute samt var det jo så mye båter i fjorden at han godt kunne funnet et mer egnet sted å teste en såpass stor farkost. 

 

Denne ser man ikke som AIS mål hver dag, dampskip! Kysten er akkurat nylig restaurert og kjører rundt med passasjerer på sightseeing. Nydelig skip! 

 

IMG_20190711_144528.jpg.91752094cf3c704e4148660d9afc30bb.jpg

 

IMG_20190711_144824.jpg.7f98d0cfd3de0585ff26f7898392cd1b.jpg

 

https://no.wikipedia.org/wiki/DS_«Kysten»

Flott lyd var det også i fløyta når den meldte sin ankomst. Samme lyd som de gamle dampene, kjempeflott at slike båter blir tatt vare på. 

 

Vi dro så videre mot Lindholmen. Ved ankomst der gikk akkurat siste plassen som var aktuell til en annen familie som var noen minutter før oss. Med minnene fra to år tilbake friskt i tankene droppet vi å prøve oss for langt inn på brygga. Den gangen kom vi ut fra Eneboeren og tenkte å ta en natt på Lindholmen før turen gikk videre. Når vi kom så vi en båt som bakket ut fra brygga og vi tenkte at den var jo "stor nok", den plassen tar vi. Var litt i tvil så jeg trimma drevet maks ut, + 16 mener jeg det sto på indikatoren, og gikk sakte inn. Det blåste litt nordavind som er uheldig akkurat der så selv om vi ikke fikk ankeret til å slippe så gikk vi helt til land og fortøyde oss i nabobåten nord for oss. Ankeret hadde bare kilt seg litt i rulla så da var det bare å ro det ut etterpå. Nok om det, for det som skremte oss var når mellomste hoppet ut i vannet for å bade. Han landet med beina i sanda og ble knapt våt på navlen! 

 

Betstemmer oss for å gå videre mot Eneboeren. Har ligget der før men turte ikke legge oss på fjellet den gangen og fikk ikke beste plassen. Denne gangen gikk vi helt nord i bukta og fikk plass mot fjellet på Eneboeren. Godt forarbeid av mannskapet med fendere og tau gjorde hele manøveren udramatisk selv på et ukjent sted. Vi fikk også god hjelp av en hyggelig Vestfolding men en godt vedlikeholdt snekke. Vi tar alltid imot hjelp, hyggelig å prate litt samt gjør det jo jobben enda enklere. Veldig god plass og perfekt for vinden som var meldt de neste døgnene. Se bilde over :) 

 

Det beste med uthavn er roen og tiden man får. Glemmer alltid hvor deilig det er i uthavn men etter noen dager i byen med skåling og høylytt yatzi spilling fra nabobåtene er det en befrielse å komme til uthavnene. Nå skal vi være ærlige å si at vi lot ungene få leke seg en del i jolla. Det bråker jo litt, men vi begrenset det litt slik at alle får en grei mellomting. Jeg tenker det er viktig at ungene blir vant med å bruke utstyret så jolle-lek er en smart ting.

 

IMG_20190712_095107.jpg.f7b3293d4f44efafea242b3354762748.jpg

 

IMG_20190712_215004.jpg.09faaea82975ec6b05b13a9837591c33.jpg

 

Videre er en stille uthavn en god anledning å lage noe god mat og virkelig kose seg. Vi har fått stekeovn i denne båten, og den blir mye brukt. Denne dagen ble det pizza!

 

IMG_20190712_172242.jpg.81a217ad632ed80336098f92fcdb139a.jpg

 

God drikke til kokken er viktig! 

 

IMG_20190712_181814.jpg.65c41bb1000d64d21e459c6bb6567e82.jpg

 

Bruker forøvrig også en Pizza-stein som jeg setter inn i ovnen ca en 15-20 minutter før første pizza går inn. Gassovn er litt mer jobb enn hjemme men ikke så mye. Blir veldig godt! Anbefales med Iduns nye American Classics Blue Cheese dressing, kjempekombinasjon!

 

Dessverre vare ikke ting evig så vi måtte videre etter to netter på Eneboeren. Ting var fulle og tomme så det var ikke valg. Etter litt forberedelser dro vi i gang maskinen og skulle til å kjøre. "Piiiiip" fra motoren. Pokker, hva er det nå. Fikler litt med EVCen og ser at jeg får en "CAUTION, water in fuel". Bekrefter det og stopper maskinen. Jeg erkjenner at jeg faktisk ikke hadde tømt vannutskilleren denne dagen så jeg stoppet opp og gjorde enda en tømming. Fyrer opp og ingen mer pip, men den lille trekanten vises fortsatt. Turen går så ut og rundt Lindholmen og så videre mot Verdens Ende. Vi tenkte å runde rundt og så inn til Hvasser for litt handling før vi la turen til Havna. Noen i mannskapet har litt angst for åpne hav og dønninger så vi nærmer oss dette med små skritt. Det var på nippen vi gikk tilbake til Vrengen en gang men vi gjennomførte og det ble mye mestring. Hurra! Små seiere må også feires! Det var jo blikk stille med noen slakke små dønninger på 0,2-0,3m så forholdene lå tilrette for suksess. 

 

IMG_20190713_115305.jpg.4b2e06be362c4e585da6f40c720e68ef.jpg

 

Her et bilde av Færder og her er jo det lille vi hadde av sjø litt lenger øst, helt borte. 

 

Inn til Hvasser for handling på Jokeren. Her burde de hatt mere "skal-bare" plasser for det var helt umulig å finne plass for en 35 fot båt for handletur. Endte med å legge oss på fiskebrygga og kapteinen måtte vente i båten i tilfelle vi ble jaget. Det gikk heldigvis bra! Ut fra Hvasser kom vi oss gjennom en liten regatta av seilbåter som kryssa i alle tenkelige retninger og så ut forbi Verdens Ende, igjen! Det hadde ikke skjedd for to år siden. 

 

På Havna hadde vi to dager med rebusløp, shuffelboard, minigolf og turgåing. Veldig flott område. Maten på hotellet er ikke noe å rope hurra over, men vi bestilte oss bord på Verdens Ende og gikk stien gjennom skogen ut dit. Det anbefales! Flott tur på 45 minutter rolig gange med barn og fantastisk mat på restauranten. Litt på den kostbare siden men verdt det! Vi tok bussen tilbake etterpå.

 

IMG_20190714_175800.jpg.169874546bead9ad700a2268f28eeec8.jpg

 

Mandagen når vi skulle sette litt nordlig kurs var det meldt mye vind så vi ble værende i havna litt lenger enn planlagt. Til kvelden skulle det løye helt ned til 2 m/s så da valgte vi heller å ligge stille. Bak hotellet var det fint å spille shuffelboard så hvorfor forhaste seg? 

 

IMG_20190715_135542.jpg.39b6c1416f954fec198bb8a0231250fb.jpg

 

En som ikke klarte å vente på gode forhold ville bakke inn i en bås med vinden inn fra tvers. Dette var et skikkelig vindfang også så han fikk kjenning med uteriggeren og  måtte frem med Tec7 etterpå, noen ganger lønner det seg å være tålmodig.

 

 

På kvelden var det helt magisk flott å gå ut. Vi tømte for vann igjen og gikk rolig ut Røssesundet, forbi Bolærne (dette kunne være en mulig stopp også) før vi dro opp i plan på fjorden og kosta inn til Moss. Det skyet til mot slutten oppover mot Son men det ble noen fine bilder. Himmelen var helt fantastisk! 

 

IMG_20190715_185802.jpg.f1daeafc22d7df7085bcda554dbfd399.jpg

 

IMG_20190715_200836.jpg.c9fc91dd4e0d3badb4e4003a44f21d0f.jpg

 

Så var det ankomst Son. Vi var ganske trøtte, en ulempe med å gå litt senere på dagen. Det ble litt leting etter plass i Son men alt var "Reservert" av Dockspot. Dumme greier egentlig. Tenkte at vi går til gjestebrygga innerst, der var det masse ledig. Men så kom ungene og meldte sin medbestemmelsesrett. "Kan vi ikke vær så snill å ligge mot brygga mot parken! Vær så snill!". Forundret men også glad for at de hadde noen ønsker ble det som de ville. Ut med et langt tau, veldig langt tau, for aktertampen og baugen inn mot land. Dette tok sin tid for det var ikke akkurat gjort klart for denne manøveren men det gikk så fint så. Etter vi var kommet i land fikk jeg forklaringen for hvorfor denne plassen var så veldig populær. De var nærmere internett fra gjestehavna. De mente det var bedre dekning! Jaja, så jeg trodde det var noe annet, men enkle prinsipper rår. 

 

IMG_20190715_205430.jpg.83ac9a20e3279944b1693c35b24aa8c2.jpg

 

Etter en bedre middag og en kveld med masse Big Bang Theory sammen med ungene på TV så fikk vi en god natts søvn her i Son. Plassen her innerst var faktisk ikke dum i det hele tatt. Ble ikke noe gnikking eller sjø, ikke noe støy fra nabobåter eller bryggene. Veldig fornøyd med det. Sov som en stein. Tordenværet var også flott å beskue fra båten. Er jo alltid gøy med litt være når man ligger trygt. 

 

IMG_20190715_221037.jpg.93a62446f7444c75d07d0f4aa045079c.jpg

 

Neste morgen starta jeg opp med å sjekke vannutskilleren igjen. Ikke noe vann nå. Starta opp EVCen og sjekket etter feilmeldingen, den var der fortsatt. Liten trekant med utropstegn. Dro frem manualen og leste litt. Feilmeldingen skulle bli borte om problemet ble løst. Er ingen andre måter å nullstille på. Betyr det at problemet er der fortsatt? Har ikke hatt noe fusk på motoren i det hele tatt, bare ren og god gange hele tiden. Leser litt mer og ser at Volvo Penta anbefaler å tømme vannutskilleren i fin-filteret. "Er det vannutskiller der også?", var min første tanke før jeg drop opp verktøyskassen igjen. Løsnet ut sensoren under filteret og skrudde ut hele filteret. Skrudde ut bunnen av filteret og jada, der var det også vann! Kom ut sikkert 2 desiliter før det kom diesel. Var heldigvis ikke så mye at det har kommet opp i motoren igjen men nok til at sensoren slo ut. Etter jeg søla litt med dieselen fikk jeg det hele sammen igjen og montert ned i motoren på nytt. Løsnet luftenippelen og fikk lufta motoren før vi starta opp. Ingen problemer og krysset var borte. Det kan vi like! 

 

Anbefaler side 81 i manualen for de som vil prøve dette. 

 

1739402814_Screenshot2019-07-1811_23_56.png.ecfc80357bc7e82b283fc53b751713d9.png

 

Turen hjem gikk akkurat som den skulle, tok båten opp i plan et par ganger og ikke noe mer feilmeldinger eller noe annet tull. Alt som det skal. Nå som jeg har fått kontroll på alle filter skal jeg tømme bunnen av tanken og så blir det bytting av begge filter, bare for sikkerhetsskyld. Det er ikke så veldig lenge til service uansett så like greit å gjøre det nå. Er vi litt heldige med været får vi oss også et par dager til på sjøen i helgen og neste uke, vi får se. Værgudene er litt ugreie med varselet om dagen, så vi får bare se. Fra midten av neste uke starter akt to av sommerferien i bil på vei til Danmark med masse familie. Det blir sikkert også gøy! (ikke sarkastisk!)

 

 

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
moloko skrev for 2 timer siden:

Så bra det ordnet seg med vannproblemet. Den følelsen av å gå fra "vet ikke helt" til "full kontroll" er herlig!

 

Enig i det. Følelsen av å drive rett utenfor en havn med grunner og dyre båter på alle kanter, kombinert med pålandsvind (svak heldigvis!) og småbarn som ble veldig redde er ikke bra. Følelsen av å ta kontroll og få ordnet alt slik at alle føler seg trygge er utrolig bra. En slik liten krise lærer man masse om "hva gjør vi hvis". Hadde ikke seileren vår vært rett i nærheten tror jeg vi hadde dratt i den røde snora (dvs mayday på kanal 16). Utrolig hvor fort det går fra sommer idyll til mareritt når man er litt uheldig. 

 

Tenkte også litt på om dette hadde skjedd for 3-4 år siden. Den gangen hadde jeg ikke nok peiling på drivstoffsystemet eller motoren i det hele tatt. Da hadde jeg rett og slett ikke hatt sjanse til å fikse det. Hjelp hadde vært enste mulighet. Det at jeg hadde Fuel Service nedom båten for et års tid siden var bare helt gull. Nå visste jeg nøyaktig hva jeg skulle gjøre på bare noen sekunder. Kunnskap om eget fartøy og maskineri er helt avgjørende på sjøen. Du er virkelig ganske alene og tiden tikker mye fortere enn man aner når du driver og din ene maskin har tatt et rep om nakken. Innsatsen i motorrommet siste årene var tid riktig investert, utvilsomt. På grunn av dette ble det videre ferie. Uten at jeg hadde kontroll hadde jeg ikke fått tillit og alle ville vært redde, ergo ingen ferie. 

 

I dag har jeg vært og handlet nye filter, en fin gjengestang på Biltema og lagt vakuumpumpen bak i bilen. Planen er å endelig fikse problemet med vann i tanken i morgen. Får jeg tak i kjølen på tanken skal alt vannet ut, hver eneste dråpe! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

I dag har det vært en dag i dieselens tegn. Har jobbet som en smed med hansker og poser og diverse krumspring for å unngå å få diesel i båtens kjøl eller andre steder. Diesellukt er uaktuelt! Nå er jeg endelig ferdig og resultatet ble veldig bra. Kjøpte meg en gjengestang på biltema som jeg festa sugestussen fra vakuumpumpen til. Det var lett å kjenne kjølen i tanken og jeg sugde forsiktig langs hele denne, flere ganger. Fikk opp litt vann og skitt men overraskende lite. Men nå er jeg i alle fall sikker på at det er tomt! Dro vel opp kanskje 6-7 liter diesel i prosessen. 

 

IMG_20190719_155331.jpg.4ac03313349f8020615b20c4bd2547ef.jpg

 

IMG_20190719_155318.jpg.68fc3b4275f960c67f92b6e3aaa0839b.jpg

 

IMG_20190719_142032.jpg.0aa396ddad33e46fe5f114225dc0d8a6.jpg

 

IMG_20190719_142038_1.jpg.7775c7ec24504af068ee164731688cdd.jpg

 

Etter dette var det på med forfilteret. Stengte krana til tanken og tømte hele filterbeholderen og ut med filteret. Tok en titt nedi der og det var jo ikke helt rent.

 

IMG_20190719_144703.jpg.490fc273f17196fca8c9108e8505317a.jpg

 

Her må det gjøres rent før vi går videre. Satte en ny beholder under filterholderen og tømte over litt diesel i en avklippet flaske og sendte gjennom to-tre ganger til filteret var helt rent. Tørket over med litt papir og forsikret meg om at alt var borte. Nydelig! 

 

IMG_20190719_150642.jpg.b4ea2914c9210ef071bcc5fd08e611a5.jpg

 

Da var det bare å skifte finfilter. Byttet det ut, her var det ikke mer vann heller så det er bra. Nytt filter på plass, åpnet koblingen til tanken og starta lufteprosessen. Ble en god del trykking på pumpa, masse som skal fylles, to hele filter og beholderen til forfilteret. Til slutt kom det litt bobler og så ren diesel. Fyrte opp og alt fungerer flott. Da satser vi på at denne fadesen har fått sitt siste kapittel. Skal like å se den som kan finne mer vann i tankene her de neste årene :P 

 

IMG_20190719_153204.jpg.7a997b23eca0d0ecd5c37aac3787ceab.jpg

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...