Brigg Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Det Racor forfilteret må fylles opp med diesel før lokket settes på. For det første forenkler dette lufteprosedyren. For det andre sikrer dette at hele filterelementet kommer i kontakt med dieselen. Om filteret ikke fylles opp med diesel vil bare omlag halvparten av filterelementet være i kontakt med dieselen. Øverst vil det ligge luft som ikke er mulig å få ut ved lufting på finfilteret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøbliss Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Jeg skal dobbeltsjekke, tenkte siden luftenippel er høyere enn filteret at den skulle fylle opp. Men skal sjekke, takk for tips! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 7.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 For å følge opp @Brigg kan jeg nevne at filteret var nesten fullt av diesel, men ble helt fullt med litt "topping" med ny diesel. Takk for tipset. Ellers har høsten vært uten særlige begivenheter, slik båtlivet er ment å være :) Deilig. Temperaturen har falt tydelig siste ukene og badingen stoppet jeg med når vannet gikk under 17 grader. Startet jo på 9 grader i påsken så har ikke mer som må bevises ovenfor de små. Har man gutter er det mye "gutsing" som det heter. For omtrent to måneder siden var det en nydelig søndag hvor vi bestemte oss for at i dag skal vi ta turen ut for å bade, kose oss litt i solen. Svigermor ble invitert sammen med en nevø og våre egne tre barn. Full båt! Gikk til Borøya for å legge oss til på "fast plass" i Labukta men til forskjell fra vanlig skulle vi legge oss på svai. Droppet dreggen (vi har ikke anker i baugen), kona står vakt på utslippet. Først det vanlig klunket hvor dreggen slipper rulla, brummingen av blytauet som går ut, og så helt stille. Ber om litt sekundering fra utkikken og får beskjed om at jeg kan slippe ut mer. Det skjer ikke. Drar inn og slipper igjen. Samme spetakkel. Det er ikke dypt i Labukta der vi var men det var kanskje 7-8 meter under kjølen og det var ikke mer tau som kom ut heller. Dreggen vil jo ikke da feste i noe men bare stå rett opp og ned om den i det hele tatt nådde bunnen. Utkikken gjør inspeksjon og ser at det er knute på tauet nede i dreggkassa. Dette klarer hun å se gjennom vinsjen med radarsynet som bare kvinner har. Hun lurer på om jeg kan fikse det, og ja, det kan jeg jo. Men det er slik at i denne båten må man klatre ned over motoren og gå ned i motorrommet. Det er ganske trangt der, ikke noe problem når motoren er av, men med reimer og løpehjul som snurrer er ikke det aktuelt. Plan B. Vi må finne et grunnere sted om denne dagen skal bli noe hyggelig. Eventuelt en brygge som er trivelig å ligge på. Kjapt sjøråd men litt polariserende meninger så ender vi på et forslag om å legge oss på innsiden av Vendelholmene ved Brønnøya. Der er det så grunt at sivet nesten vokser opp i dagen. Er vel ikke mye mer enn 1,5-2m dypt. Kjørte så den 10 minutter turen bort og slipper dreggen igjen. Nå er tauet langt nok og vi får feste. Dagen blir flott. Vi varmer noen pølser i ovnen og bader i det deilige vannet. Solen kom frem og vi lå på den flotteste plassen i le for alt av sjø og vind. Nydelig. Eneste klagene var ungene som synes sivet som var "overalt" var litt irriterende. Så moralen er at det kan fortsatt bli en fin dag selv med litt utfordringer :) Blytauet ble viklet opp og ordnet helgen etter trygt på plass i båthavna, med motoren av. :) Tror kanskje jeg skal ta en runde med vask av det tauet slik at det ikke blir så stivt, men det får bli når vi kommer på land. Nå har det blitt noen flere turer siden denne. Blant annet en flott tur til Oscarsborg hvor vi møtte @Lars H. og kona. Pizzaen på kroen er ikke noe å rope hurra for men det veies opp av nydelig natur og godt selskap. Museet som er oppgradert med ny videoprosjektor og 3d fremstilling av hendelsene som skjedde under krigen ble godt mottatt av både voksne og barn. Har du ikke vært i museet på et par år kan det kanskje være på tide? Og selvsagt måtte denne prøves, mye latter :) Men nå er dessverre tiden kommet for å forberede seg mot vinter. Det skiftes olje og filter, kjølevæske og mye mer. Vasker overalt og rydder ting hjem. Det er ikke alle som liker denne jobben, og det gjør kanskje ikke jeg alltid heller men jeg tenker at man må gå på med godt humør og kose seg med det man har. Nå har motoren fått litt TLC, gulv, skuffer, skap og kjøleskap har fått seg en vask. Snart går vinterkalesjen på og vi løftes på land i Son. Blir sikkert fint det også, så får vi håpe at drevet har blank olje i år også. Alltid spennende! Fant frem litt skinn-rens som jeg kjøpte her for snart et år siden. Har tenkt på at hud-sofaen i båten må få litt rens og vask. Og det skal sies, dette har jeg utsatt for lenge! Duverden for et flott resultat det blir! Jeg har bare tatt en pute enda men her skal det vaskes til Jul! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Sjøbliss skrev for 5 timer siden: Det er ikke alle som liker denne jobben, og det gjør kanskje ikke jeg alltid heller men jeg tenker at man må gå på med godt humør og kose seg med det man har. Men du og du hvor godt det føles når jobben er gjort! Takk for praten på Borgen forresten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2019 Godt å se at arbeidsgleden skinner igjennom på bildet!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøbliss Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Lars H. skrev On 7.10.2019 at 16.40: Men du og du hvor godt det føles når jobben er gjort! Takk for praten på Borgen forresten. Takk det samme, og ja. Deilig når det er gjort. Nå er alt som jeg kan gjøre på sjøen gjort og i morgen går turen til Son om alt går som planlagt. Og det tror jeg det gjør. Tenkte kanskje fylle diesel på Vollen på vei sørover, men kanskje jeg gjør det i Son. Får se. Erikda skrev On 7.10.2019 at 17.08: Godt å se at arbeidsgleden skinner igjennom på bildet!!! Hehe. Var veldig søt hun som tok bildet. Det hjalp kanskje? ? I dag er det et nytt prosjekt. Forgasseren på påhengsmotoren spyttet litt bensin og den sloknet litt sporadisk, selvsagt når barna var ute alene midtfjords. Fikk beskjed om at forgasseren burde renses. Kjørte den med litt gammel og dårlig bensin i fjor så det kan være en sammenheng. Så da har YouTube og jeg startet på jobben. Så langt ingen umulig oppgave ? Nå bare rengjøring og så få spetakkelet tilbake på motoren.... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Fiks ferdig og klar for ny sesong. Vinterkonsservering så skal den får kjørt seg på nye tokt med barna. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 10.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 God påske godtfolk! Vi er på sjøen igjen og kaoset er igjen i opptrapping. Sjøsetting ble torsdag før påske, altså fredag 3. april. Vinteren har gått med til diverse småjobber og standard vedlikehold. Propeller som har fått ny vulk hos WinRace, montering av 3-i-1 svinger fra Simrad og mye mer. Båten ble løftet på sjøen under meget kontrollerte former fra dyktige karer i Son. Det er jo alltid litt spennende første gangen du vrir om nøkkelen på våren, men det gikk som det skulle, denne gangen også. Ikke noe vått i noen rom, og ikke noe tung start eller noe annet å bemerke. Etter jeg husket på at vi var på båt igjen, f.eks. det at man må ha fortøyninger før man "parkerer", så satte jeg baugen nordover mot Leangbukta. Fremsynt som jeg var tok jeg meg to skiver med salami før jeg satte kurs rundt Sonsåsen. Vinden dagen før, altså torsdagen, var så ille at de ikke satte ut båter i Son. Det ble vel logget over 20 m/s rett utenfor Jeløya. Jeg sto selv inne i skuret og polerte litt den dagen så jeg fikk med meg at det var som en grå vegg av grus i vinden utenfor. Fredagen var det roet seg ned vesentlig men fortsatt hadde vi kanskje 10-11 sekundmeter fra nordvest som møtte meg rett på. 3 meter bølger på tom mage på første turen for året ville vært veldig dumt. Satte kursen rett mot Tofte for å komme i le av land med forhåpning om litt mindre sjø slik at jeg kom opp i plan. "Pip". Hva var det? "Pip". Høres ut som et slags forvarsel som piper. Ingen varsler på noe motor eller noe annet. "Pip". Forbannet. Er alene i båten. Kona var med ned til Son men hun kjørte bilen oppover mens jeg skulle ta båten. "Pip!" Er ikke planer om å få undersøkt noe særlig mer i denne sjøen så jeg tenkte jeg fortsetter litt til. Det var ingen alarm men kunne minne om en røykvarsler som var tom for batteri, bare litt mer insisterende. Omtrent halvveis over fjorden var sjøen nede i drøye meteren så jeg tenkte nå tar jeg den i opp i plan. Men først "Pip", den der må jeg få stoppet. Stikker hodet under dekk og ser at CO alarmen ligger med et rødt blinke oppe på skapet i gangen. Den blir med opp til førerposisjon. "Pip!". Ja det var synderen ja! Det er ikke noe røyk noe sted som jeg kan se så jeg velger å ta ut batteriet. Takk til deg. Så skal vi opp i plan. Sjekker trim på drevet, trim på flaps. Dødt. Ingen indikatorer lyser. Prøver å trykke litt på knappene for å se om det er noe liv. Nei ingenting. Det er en veldig fin båt vi har men i plan i sterk sidevind er det ikke gøy uten trimflaps, det er helt sikkert. Å ligge med 30 grader slagside opp fjorden blir man fort rar av. De små grå må jobbe litt. Kommer til at det må kanskje være sikring. Er ingenting jeg har gjort ellers som kan ha hatt påvirkning på trimflapsen, og det at den er helt død er jo en indikasjon på det samme. Husket samtidig på at jeg tok alle sikringene på hovedtavla tidligere vinter uten jeg husket helt på hvorfor. I ettertid var jeg på jakt etter sikringen som koblet ut 230v anlegget ombord og jeg brukte den gangen "alt av" metoden. Kanskje jeg ikke husket å skru på alle igjen? Nå hadde det ikke gjort noe om vi var flere mannskap ombord! En, to, tre, løp -> rett til sikringsskapet akter. Det står rett ved bakdøra så er ikke så langt dit men fortsatt var det jo en del sjø. 1+ meter i 7 knop og litt rotete sjø er ikke helt forutsigbart. Opp med døra og, ja takk, en sikring var av. Skrur den på og løper tilbake. Nå lyser trimflapsene igjen. Perfekt! Rolig pådrag med alle sanser aktivert og opp i plan. Flott, alt fungerer som det skal og jeg kommer opp i 22-23 knop. Det banker og slår en del men ikke verre enn at jeg overlever. Da er det bare å kjøre på hjemover! På vei inn mot Leangbukta tok jeg fartstest med fullt pådrag. Får 33,5 knop før jeg drar av. Det har jeg aldri hatt før. Kom såpass nærme land at jeg ikke kunne gi på noe mer så jeg lot det bli, men det kan være jeg kunne klart 34 knop om jeg hadde hatt mer plass. Det er godt tegn på at alt er som det skal være. Propeller, drev, motor og etterhvert flaps virket alt som det skulle. Klar for en ny sesong! Fikk låne en ny plass i bukta som jeg skal ligge på noen uker. Det blåste fortsatt fra nordvest så det skulle bety null stress. Der tok jeg feil. Vinden kom ned rett fra land og mot brygga. Ny plass, første tur, masse båter i vinteropplag. Kona var heldigvis kommet frem så hun sto på land mens jeg prøvde å boksere båten inn. "pling-pling-pling" - sier seilbåtene på alle kanter. Det blåser høy og hatter. Så fort jeg har båten riktig plassert kommer en vindkule og jeg er på vei mot betongbryggen forut eller ankeret til seilbåten babord akter. Må gi gass ut igjen, en gang, så en gang til og så tre ganger. Ok en siste gang før vi gir opp og legger oss med baugen inn. Klarer med litt baugpropell og akrobatikk med drevet å boksere hekken inn og drar oss på plass. Endelig! Har tenkt på det etterpå at det var en fin øvelse, så lenge det gikk bra. Og det gjorde det jo! Er veldig vanskelig å tenke kjapt og samtidig ikke overreagere. Det er trangt, blåser og dumme valg får fort gelcoatkonsekvenser.... Litt for begivenhetsrik tur, men fortsatt motivert og klar for flere fine dager på sjøen. Alt virker og alle prøvelser bestått. "klappe seg selv på skulderen". God påske både folk i båt og båtfolk! NB! Fant ut hvorfor CO forvarsel-alarmen gikk. Det var isolasjon rundt varmerørene til varmeren som kom borti eksosen. Det utviklet noe røyk som kom inn i defrosteren. Har nå sikret alt med aluminiumsteip og prøblemet er løst. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Faxen Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Herlig fortalt om en helt vanlig dag på sjøen! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Chilli Solbris Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke ønsker at du får et helt problemfritt båthold!????????? Herlig lesning!??? Og nyt flotte problemfrie dager!☺️☺️☺️ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lurvetass Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Veldig bra skrevet. Du burde jo bli pålagt å skrive dagbok om sjølivet. Og husk at grunnen til at vi liker det er jo at vi kjenner oss igjen :) Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Sjøbliss Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Faxen skrev On 10.4.2020 at 13.51: Herlig fortalt om en helt vanlig dag på sjøen! Nettopp, en helt vanlig dag, men også en dag som jeg tenkte når jeg satte ut at det er nok bra jeg reiser alene. Haddde skremt både kone og unger på land i den sjøen der. Selvsagt kommer problemene i rekke.... Erikda skrev On 10.4.2020 at 17.12: Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke ønsker at du får et helt problemfritt båthold!????????? Herlig lesning!??? Og nyt flotte problemfrie dager!☺️☺️☺️ @Erikda Tar med meg den siste og later som jeg ikke hørte det første. :D Og takk det samme! lurvetass skrev On 10.4.2020 at 19.40: Veldig bra skrevet. Du burde jo bli pålagt å skrive dagbok om sjølivet. Og husk at grunnen til at vi liker det er jo at vi kjenner oss igjen :) Ja ikke sant! Husker godt når vi kjøpte vår første båt. Kjørte rett på med 30 fot og stor motor. Var jo voksen og var ikke lysten på båtene fra barndommen med 25Hk påhengs og fiskekroker i alle skuffer. Nå skulle det koses på sjøen, ikke bare jobbe. Så jo så lett ut, ratt og gass, drev kunne jeg jo med fra mine påhengsdager. Ikke tenk på det en gang. Men akk ja, så lett var det heller ikke. Prøvde å legge til i en litt smal bås første gangen. Merket at det var litt større båt enn øyemålet var vant å beregne. Husker vi skulle inn på en 3,5m på Strand marina i mørket første kvelden. Vi kjørte sakte inn mellom øyene i Sandvika i oktober om jeg husker rett. Det var tussmørkt. Skulle selvsagt funnet ut hvordan man satte på nattmodus på plotteren men fant aldri ut av det så blendet den med genser. Ble månelyst hver gang man sjekket posisjon men effektivt var det jo. La oss utenfor båsen på Strand for å legge til. Øyemålet sier "nei, ikke pokker, det går ikke". Båten var 3m og plassen 3,5m så det skulle være nok lysåpning. Ble usikker så jeg kjørte ut igjen, satte kona på land på enden av bølgebryteren. Inn igjen. Hun sto på brygga og målte med sitt øyemål og jeg med mitt. Usikkerheten min ble justert ned av smilet på kona som bekreftet "det går!". Bare å ta to never is i magen og gi gass inn, og ja, det gikk! Se så fint vi passet inn! Etterhvert flyttet vi til Leangbukten og større plass på 4m. Det ble mye lettere og vi var så tøffe at nå skulle vi bakke inn. Det går sikkert lett med drev og slikt. Det jeg ikke hadde tenkt på var at jeg ikke så drevet på denne båten. På mine ungdomsdager var det jo bare å kikke akter så kunne du lett se hvordan påhengsen var dreid. Denne båten hadde ingen drevindikator så det ble litt gjettverk om hvordan drevet var posisjonert. Det å legge til ble et lite mareritt. Båten blåste med det minste vindpust ut av posisjon og feilstilling på roret var fatalt. Mistet nesten motet og tenkte at jeg er dårlig på dette. Er helt håpløs på å styre en slik båt og vi burde sikkert kjøpt en fiskejolle sånn som i gamle dager. Google, youtube og facebook ble redningen. Det var mange som hadde det slik som meg. Helt rett som @lurvetass skriver. Jeg var bare jevnt dårlig på samme nivå som alle andre. Det var ikke annet å forvente med en helplanende båt. Det fantes masse videoer om hvordan legge til, teknikker, problemer, løsninger og frustrasjoner. Men folk deler jo ikke disse i hopetall så du må lete litt. Det er slik som på Instagram, på med nettfilter, vi må vise oss fra glansbildesiden og da er vi ufeilbare skippere som kan boksere hva som helst, når som helst, i nesten alle forhold. Når jeg etterhvert lot skuldrene senke seg, aksepterte at det skal være litt vanskelig, og at det måtte trening til så gikk det bedre. Snakket med mannskapet og forklarte litt. Vi kommer til å bomme på båsen mange ganger. Det kommer til å bli mange situasjoner hvor vi skulle den ene veien men vi ender opp den andre. Det kommer sikkert også situasjoner hvor panikken brer seg og skipperen tar feil valg. Da ble det lettere å lære. Legg listen lavere og aksepter at det kommer til å gå galt innimellom men heller bruke det til å lære heller enn å la det ta motet fra deg. Husker vi skulle inn til Oscarsborg første gangen i 2014. Jeg kunne ikke huske å ha sett slike akterfortøyninger i min barndom på vestlandet. Bildet fra en gang litt senere når vi hadde trent litt... Jeg hadde googlet litt på forhånd så jeg hadde en ide om hvordan man fortøyer i slike, men aldri prøvd selv. På vei inn hadde vi forberedt oss med tau akter og i baugen. Ene matrosen på badeplattformen og kona i baugen. Sniker oss innover for å finne en plass. Taktikken var enkel. Vi ropte ut med en gang "vi er helt nye på dette så vi trenger litt hjelp". Skal love deg det ble hjelp å få! Alle var så hyggelige og forklarte. Vi tok det så sakte som vi kunne og var lytter øre for god veiledning. Det gikk så fint så. Kom oss på plass utenfor restauranten og fikk mange gode prater med erfarne sjøfolk som var glad i Pizza. Det ble en liten avsporing, men likevel viktig, i alle fall i min bok. Kjempefin mulighet å mimre litt med bilder av gamlebåten. :) Vi lærer best når vi er åpne for å ta til oss kunnskap og legge listen for egne prestasjoner på et lavere nivå. Glansbilder er for 13 åringer, vi andre ønsker å kose oss på sjøen. BMI og instagramfilter er ikke litt mindre viktig. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Faxen Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Dette må da være helt feil?? Båtliv uten problemer, bare en opplæringskurve. Merrkelig?! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
moloko Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Fint å se du er i gang med skriveriene igjen, @Sjøbliss :) Kjør på uten filter, betryggende for landkrabber for meg å se at andre også har utfordringer! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Takk for det @moloko. Ja det er nok å henge fingrene i, men litt skriverier har vel ikke skadet noen. Ikke sikkert det er så mange som orker så mange ord som jeg lirer av meg men kanskje det kan hjelpe en stakkar som føler seg helt inkompetent. Jeg er ikke noen ekspert og kommer nok aldri til å heise det flagget heller, selv om jeg nå har noen år på sjøen bak meg, samt D5L sertifikat. Det sprøe lille kortet sier at jeg kan kjøre en båt på 24m / 79fot, helt sjukt. Men så finnes det jo tykt av selvsikre uten kompetanse som bare kliner til i verden. Nei nok om det. Vi hadde oss en tur til Borøya i påsken. Nydelig vær, men litt mer vind enn vi ønsket oss. Kom ut på onsdagskvelden og la oss til mot sør i Labukta, der vi pleier å ligge. Var lite båter når vi gikk inn men alltid litt spennende første gangen du skal legge til, virker alt? I det vi kjørte mot land og slapp dreggen ble jeg usikker. Slapp den? Hørte ikke den "hvirrrr" lyden som jeg pleier å høre. Eldstemann var sammen med kona på dekk, hun gikk i land og han ble sendt akter for å sjekke. Nei ankeret hang på rulla enda. Meldte til den landfaste at vi går ut igjen for å prøve igjen. Nytt forsøk. Denne gangen ble guttungen bedt om å tuppe til ankeret om det ikke slapp. Kanskje det har kilt seg på rulla, har jo hengt der i 6 mnd. Det var en god taktikk! #tips! Nydelig kveld og morgen på Borøya. Igjen, litt mye vind men utover det koste vi oss masse sammen. Supermåne onsdag kveld. Eldste sønn er også glad i å ta bilder! Torsdag morgen, ble litt flere båter i løpet av morgentimene. En liten historie til på tampen. Torsdag morgen vill barna ut med jolla. Som dere (kanskje) har lest litt tidligere i tråden har jeg strula litt med påhengsmotoren, selv om den er skuddsikker Yamaha. Den fikk noe dårlig bensin og siden har den ikke ville kjøre rent. I fjor høst ble den med hjem og kjørt full rens på forgasser og justering av tomgang. Ungene husker jo dette godt og var nå veldig klare for å teste den ut på sjøen. Jolla ble sjøsatt og motoren montert. Fyller på bensin, pumper bensin, sjekker gass og choke. Forventet at den skulle bli litt tung å starte etter en vinter, men pokker. Jeg dro og dro. Ingen start. Ikke antydning en gang. Sikker på jeg dro 20 ganger, mer pumping, flere drag. Til slutt var jeg så sår i armen og musklene at jeg oppgitt måtte parkere jobben. En av gutta ville prøve seg så vi byttet. Gikk ombord i båten mens jeg grublet. Dette var rart. Er det noe jeg kan ha glemt? Dro frem google for å søke litt. Hvorfor kan det være en påhengs ikke starter. Sjekklister er bra. Bensin - check, choke - check, gasspådrag - check, prime bensin - check, drifstofftilførsel - ..... Pokker, stemmer det. Er en kran der under. Jeg har ikke alltid vært så flink å skru igjen den krana da jeg bare bruker den interne tanken. Men kanskje jeg lukket den i høst? Det må sjekkes. Rett ut på badeplattformen der 13 åringen sitter og drar i snora. Ja for pokker, drivstoffkrana var lukket. Dreide den rundt, primet noen pump og 13 åringen dro i snora. Bruummmm! Tror dere jeg fikk høre det fra 13 åringen? Om hvem som fiksa motoren? Hehe. Jaja, ungdommen må motiveres. Jeg satt meg ned med en alkoholfri IPA i solen og så på at ungene kjørte rundt med jolla i nordavinden, dritvondt i høyrearmen og kanskje litt i stoltheten. Var vel noen som så oss dra i den snora... vi var jo ikke alene. På den positive siden var det i alle fall full fres i Yamahaen igjen. Ikke noe mer stopp eller fusk. Det er en glede når man kan fikse ting selv! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Dagene går og enda en helg er lagt bak oss. Faktisk to. Den forrige helgen skjedde det ingenting, absolutt ingenting. Alt bare gikk som det skulle og det er vel ikke noe gøy å skrive om? Beklager så mye @Erikda. Det eneste som skjedde var at far selv var litt slurvete i kjeften og nevnte at man ikke er skikkelig viking om man ikke bader før 1. mai. Basketballspilleren (mellomste fendergast) er litt konkurranse-giret så han startet å snakke om "challenge". Det er dumt, da vet kapteinen (med liten K) at det kan bli alvor, veldig fort. Så det var bare å få det unna, først som sist. 10,9 grader, desimaler teller. Maks 2cm varmt... La oss si det var forfriskende.... Nå er jeg oppvokst i Nordfjord, og der var dette en mye større utfordring enn i badedammen i indre Oslofjord, men så er jeg blitt mye mer pysete med årene. Det endte opp med at både baskespilleren og lillebror hoppet uti. 17 åringen satt på dekk i solen med en munkholm. Dagene går her i familien med hjemmekos, jobb, oppussing og mat i en evig rundans. Linjene mellom jobb og privatliv viskes ut og det er vanskelig å huske på om man er på jobb eller har fri. Helgen 1.mai var jo meldt bare dårlig vær, regn hele fredagen og mesteparten av lørdagen så da satte "hun som egentlig bestemmer" opp på arbeidslisten at vi skulle male trappen. Vi har et stort prosjekt i huset som må gjøres og med så mye regn meldt var det bare å skride til verket. Det ble mye pussing og maskering hele første mai, og maling. Maler annehvert trinn slik at vi slipper å overnatte i kjelleren. :) Jeg sjekket så Yr, så at det klarnet opp lørdag så kanskje det ble håp om en liten tur likevel? Startet så vidt å prate om det fredagen, og det var ingen ville protester på det. Var nok flere med brakkesyke som kunne tenkt seg en tur ut. Jeg sto opp klokken 05:30 lørdag morgen for å male. Ett strøk da, så et nytt klokken 14:00 så kunne vi komme oss ut i båten på ettermiddagen. Etter strøk nummer 3 (hadde tatt første fredagen) skulle trappen stå ubrukt i 24 timer sto det på boksen, passer meg flott. "Er det så viktig da?", spurte sjefen. "Kritisk viktig.", svarte kapteinen. En liten ulempe med å stå opp klokken "før hanen galer" er at man får fritid til å leke seg med loddebolten. Da kan man komme i fare for å drepe en sensor. Men takk til @Dreuf som donerte sin fungerende sensor, gleder meg til den kommer i posten. Men tilbake på track. Vi pakket oss inn i bilen, kosta oss ned i havna og fikk kommet oss ut på bølgene. Det var begynt å blåse litt. Mørke skyer. Hmmmm. Det var jo ikke dette Yr meldte, eller kapteinen fristet med. Sjefen sier tørt at "det kommer sikkert til å starte å regne akkurat når vi skal legge til". Sånn pleier det jo å være. "Neida, det gjør det sikkert ikke", kapteinens famous last words. Vi glir inn Labukta på Borøya, hiver ut et par fendere og finner frem tauene. Rett før vi er klar får vi et skikkelig lyn over hodet med tilhørende drønn. Det ble ingen bilder her for det var noen som fikk hastverk med å legge til. "Er du klar?", roper kapteinen. Sjefen snur seg i baugen med et blikk som kun kan bety "få opp farta!" mens det peprer fra oven med store haggel på alle kanter. For bare et par år siden kunne vi bruke mange minutter på å velge oss ut en plass å ligge på. Hvilken bolt skulle vi ta. Hvor langt ut skulle vi legge dreggen. Hvilket tau skulle vi feste først. Nå var det ingen bønn, inn skulle vi, fort som fjell. "Nå!!", roper sjefen. Da blir det nå. Vi kjører inn, og får knytt oss opp så fort som vi overhode klarer. Sjelden har jeg sett mer effektivitet på både knyting og lukking av luker. Tror det var første gang pålestikket satt på første forsøket til sjefen. I nøden spiser fanden fluer :) Når vi endelig får satt oss ned og solen igjen stikker frem blir vi sittende å se på nabobåten. En fin Nord West flybridge. Den var veldig lav i hekken og høy i baugen. "En femmer på at den står godt plantet i gjørmen under baugen" sier jeg til de andre. Alle blir nysgjerrige og vi er enige om at de må i det minste være litt nedpå. Det var straks lavvann så det var vel ikke så mye å gjøre med det nå tenkte jeg. Og bunnen er uansett leire og gjørme så det har ikke så mye å si. Greieste er vel å vente til vannet stiger. Men en halvtime senere har nabokapteinen kommet til at det skal kontrolleres avstand til land og oppdager det samme som vi så. De ligger på land. Jeg snakket litt med han etterpå og han sa at han hadde merket det på at badeplattformen var blitt så lav i løpet av kvelden. De satt godt, veldig godt. Både vinsj og mennesker var sjanseløse, det måtte mer krefter til. De endte faktisk opp med å fyre ene motoren for å bakke seg av landkjenningen. Det så ut til at det gikk greit og de la seg langt ut før kvelden. Jeg tok en prat båt til båt etterpå, god corona-avstand, og sa at "det har jeg gjort mange ganger selv, og det er jo bare bunnstoff". Viktig å være medfølgende. Og det er nok riktig. Leirbunn er ganske snill med båter som bare synker seg fast. :) Utover en liten kontroll på den spøkelses-seilbåten i bukta (se egen tråd) så skjedde det ikke så mye. Jeg var faktisk bare tilskuer på alt av båtkjøring på vei hjem, bortsett fra å tømme septiken da selvsagt. Det er en kapteins viktige plikt som ingen vil gjøre "challenge" på. :) Det ble heldigvis ikke noe mer "challenger" eller regn. Det regnet faktisk ikke mer før vi lå i Leangbukten igjen søndag kveld. Det var veldig bra. Rakk tilogmed å slappe av litt i solen på dekk. Det var fint. Og nå er trappen malt enda noen strøk så da er det kanskje håp om en ny tur til helgen? Ja vi får bare håpe. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Ble kontaktet av NRK i går for å høre om vi blir med på NRK på 17. mai når vi kjører båtkortesjen i Oslo. Så da gikk det fra "kanskje vi skal bli med i kortesjen" til "skal i kortesjen" og fra "neida, vi pynter oss jo ikke på båten" til "tror vi skal pynte oss litt". :D Litt spent på hvordan det skal gå med pynta båt og fender-til-fender avstand på fjorden, bestemor ombord og NRK på Skype. Det kan kun bli kaos.... :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
jespebok Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Sjøbliss skrev 42 minutter siden: Litt spent på hvordan det skal gå med pynta båt og fender-til-fender avstand på fjorden, bestemor ombord og NRK på Skype. Det kan kun bli kaos.... :D Gleder meg til fortsettelsen. God 17 mai seilas :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Da sees vi der, har tenkt å bli med jeg også, men ikke helt sikker på om det blir så veldig mye pynting bortsett fra noen ekstra flagg på båten... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøbliss Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 jespebok skrev for 3 timer siden: Gleder meg til fortsettelsen. God 17 mai seilas :-) Vi grugleder oss 😂😂😂 men takk for hyggelig melding. Og god 17. Mai til deg også! Pequod skrev 17 minutter siden: Da sees vi der, har tenkt å bli med jeg også, men ikke helt sikker på om det blir så veldig mye pynting bortsett fra noen ekstra flagg på båten... Vi skal se etter deg på AISen. Jeg har på min også. Sofia 👍👍👍 vi ses! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Maskinen døde midt i kortesjen. Er ikke det kaos? Fatter ikke at det er mulig. Skal komme med en mer innførlig beskrivelse senere, men først. Motoren døde. Sjekket forfilter for vann, ingen vann. Prøvde å starte motor etter manuell pumping på primeren. Den ble ikke hard sånn som det pleier men jeg vet ikke om jeg pumpet lenge nok. Uansett startet motoren etter punpingen men døde 3-6 sekunder senere. Det er i alle fall drivstoffrelatert. Vi ble buksert til land og fikk hjelp av RS. Tenkte så det kunne være finfilteret. Tok det av, men den tappen på bunn av filteret går bare rundt og rundt og kommer ikke ut. Jeg mistenker at dette er kilden til problemet. Enig? Det er ikke noen i indre Oslofjord som har en slik liggende ??? :D :D RS skal taue oss til nærmeste verksted ila dagen. Hurra! Denne går bare rundt og rundt. Det skal den jo ikke. Enig? Det var ikke vann i dette fitleret heller. Er det mulig??? Fortsatt motivert! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
pipe Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Kjente jeg skvatt etter mye hyggelig lesing over utviklingen dagen tok for dere. Nå gjelder det å gjøre dagen så hyggelig som mulig men det virker denne familien å være gode på. Kan desvere ikke hjelpe til med annet enn moralsk støtte og melde inn at jeg har filter "på lager" Dog har jeg ingen propp eller D motor å låne det av lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Dette går fint @pipe 😂😂😂 alle har fått mat på Vippa. Vi koser oss! Gratulerer med dagen! Redigert 17.Mai.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Whiskey Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Burde være greit å få ta i en sånn, bare ikke i dag 😂 hadde tenkt oss med i kortesjen, men det var meldt litt surt vær, så ble hjemme, føler med deg, hadde akkurat samme symptomer i forfjor og stoppet foran Color Magic (med 10min margin, så ikke helt kritisk) men fikk start igjen lenge nok til å strande på Borgen. da hadde jeg klart å bare sette på 1 av 2 o-ringer på dieselfilteret så det lakk inn bittelitt luft da det ble varmt... Gratulerer med dagen! 🇳🇴 Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Pequod Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Uffda, dette var jo utrolig trist lesning! Og så typisk at det skulle skje akkurat i dag! Håper du får fikset dette til uka, slik at vi kan sees på sjøen en annen dag. Slenger ut noen bilder fra kortesjen/konvoien (noen som irriterte seg forferdelig over at det ble kalt kortesje og klaget over VHF-kanalen...) i tokt-tråden min (for å Ikke å strø salt i såret i denne tråden...) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.