Jump to content

Familiekaos på tur, en kapteins dagbok og bekjennelser

Sjøbliss

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Det har gått mange nautiske mil under kjølen siden sist innlegg, det kommer mer, lover. Men jeg måtte bare gjennom litt andre saker.... Dog tror jeg det kan komme en liten video ? har litt fra 17. mai for eksempel. ???

I dag koser vi oss i Labukta, sammen med veeeeldig mange andre. Flott sommerdag ?

IMG_20200809_135544.jpg.89a192e7a3768b5c3ca2010eb3f517e2.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 9 måneder senere...

Nå er det gått et år og coronaen herjer like herlig så det blir båtkortesje i år også. Tror ikke vi går etter Color Line i Oslo men tar det lokale arrangementet i Asker og Bærum. Gleder oss stort. Men som lovet må vi ta et lite tilbakeblikk på hvordan det var i fjor. Det var litt mer hektisk og jeg krysser fingrene for at dette ikke er standarden som er lagt for feiring av dagen på sjøen for Crew Sofia :D 

Riktig god 17. mai alle sammen :D

Årets 17. mai ble vått men godt. Ingen hendelser og RS fikk hvile. Men det er ikke historien vi skal fortelle her i dag! Jeg må vel komme i gang med skriveriene igjen. Etter styret forrige år med 17 mai hendelsen mistet jeg litt skrivelysten, men ikke båtlysten. Er nok mange historier jeg kunne delt, men denne tar kaka så langt, så vi starter med den. 

La oss spole tiden tilbake til påsken. Sofia ble sjøsatt fredagen før påske, den 26 mars 2021. Som sedvane var ikke ting ferdig så jeg ble stående i Leangbukten å polere i det fine været. Det var iskaldt, men stort sett opplett så det gikk bra å polere og ferdigstille. Et lite eksempel på hvor kaldt det var møtte jeg dette i havna på søndag morgen. 

Etter masse polering og kravling rundt på båten var vi ila mandagen endelig klare for påsketur. Båten ble fylt av mat, pledd, klær, drikke, og enda mer drikke, og godteri, og enda mer godteri. Turen ut fra Leangbukten startet ikke før klokken var over 20:00 på kvelden så solen var nesten borte og før vi kom frem var den helt borte. Diskusjonen gikk på om vi skulle legge oss en natt i Middagsbukten for å gå videre til Dragsund eller Oscarsborg neste dag. Litt fanget av gamle vaner og ønsker om å sjekke ut gamle jaktmarker gikk vi helt til Labukta på Borøya for å ta første overnatting. På vei dit nevnte jeg til mannskapet at vi må følge litt med etter is på vannet, for det var fortsatt is innenfor Kalvøya og Nesøya ved Sandvika. Dersom man ikke er kjent er Labukta den vestre bukten på Borøya i kartet under. 

image.png.add39013d9e4fec06f1505801d1062f6.png

Vi nærmet oss Furholmen og da oppdaget vi noe rart i vannet. 

image.png.a4964a4f478c7b86dcbdc7551af9fc1b.png

Dette er jo selvsagt is, så det var plutselig på agenden å se tilbake på Middagsbukten. Men når vi kom inn i bukta så vi at det var åpent langt inn, men det lå et lite lag med is innerst. Kanskje ikke så lett å se her men man kan se at det er langt inn til iskanten så da valgte vi å legge oss til. 

image.png.b0d1f92a672cb0d379b2e3e58f8e08e3.png

Vi la oss på bryggen til Rigmor. Dette er en ferge som kjører mellom alle øyene utenfor Sandvika, og den lå enda i vinteropplag i Leangbukten så det var ingen fare for at den skulle komme, i alle fall denne natta (rigmor.no). Så da fortøyde vi oss på bryggen med baugen mot Nesøya. Og det var en nydelig kveld. Vi koste oss med pølser, spill og film mens vi gledet oss over en fin værmelding for resten av påsken. 

image.png.9041acaf6353c289ef62b5416cf91b97.png

Klokken 04 om morgenen ble vi vekket av en forunderlig og forferdelig lyd. Det knaket og skrapet og det hørtes ut som noe var forferdelig galt. Jeg kom meg ut av sengen på Donald metoden. Siden jeg ligger innerst måtte jeg over kona og ut på dørken, og det klarte jeg uten treffe hverken henne eller taket, så det måtte være i luften det foregikk. På rekordtid var jeg oppe i salongen mens hodet fantaserte om hva lyden kunne være. Første tanken var at en av de store kulefenderene hadde festet seg under bryggen og at båten ble dratt under bryggen på en eller annen måte. Når jeg sto der i salongen ble det klart for meg at dette ikke var tilfelle. Båten lå trygt fortøyd men beveget seg sidelengs likevel, nøkket og dro i førtyningene mens den forferdelige lyden fortsatte. Hva i all verden kunne det være? Ut på badeplattformen, helvete, is. Is i hele bukten mellom nordvest-delen av Borøya og helt over til Furuholmen. Isen trykket seg innover i bukten så det var faktisk ikke den isen vi hadde sett kvelden før. Denne kom utenifra. 

Eneste teorien jeg har er at isen kom fra en av de andre øyene, eller fra lenger inne og den har løsnet ila natten. Den har sikkert knukket løst fra innsiden av Nesøya og av alle merkelige ting fant ut at den skulle inn på Borøya. Er det mulig? 

Satte meg ned på kne for å sjekke tykkelsen på isen mens jeg hørte kona rope innenifra "vi skal dra herifra!". Kakk av en bit av isen og fikk en, ja litt porøs - men likevel, 8-9cm tykk bit i lanken. Jeg så ikke for meg at vi med vårt yoghurtbeger skulle leke isbryter gjennom så tykk is. Tilbake inne i salongen finner jeg kona med redningsvesten på og ungene som lettere forfjamset også prøvde å få på seg sine vester. For en deilig start på påskeferien og sesongen! 

Jeg skjønte at samtalen der ikke var noe særlig å jobbe videre med så jeg sa bare noe slikt som at "det må vi gjøre en vurdering av når vi vet hva som er mulig og trygt". Uten å lage noe diskusjon lurte jeg meg ut igjen for å evaluere litt mer. Gikk ut på dekk for å peile mot vest, retning Nesøya. Bryggen vi lå på ligger helt nord i bukta, ganske langt ute og ikke langt fra et stupebrett som du kan se i bildet under. 

image.png.37a37d2f6a2dca3f6c2f4bab3d733257.png

Isen som presset seg innover gikk østover, kanskje svakt mot sør, så helt nord i bukten var det faktisk et lite belte uten is som gikk direkte i retning Nesøya. Ikke så langt fra land, kanskje litt for nærme? Jeg måtte inn igjen. Uten mye dialog fyrte jeg opp plotteren. Ser meg rundt og noterer at alle rundt meg har fått på vestene og ordren om å dra blir gjentatt. Nevnte forsiktig for kona at det kan være en liten mulighet for at vi kan komme oss ut men jeg må sjekke sjøkartet først. Hvor dypt er det helt opptil land her? Samme utsnitt i sjøkartet:

image.png.f16706bbd6e47e6ae34cc294a9caeef3.png

Konklusjonen var at dette går bra. Dybden er god nok. Vi hadde 3-4m under kjølen ved bryggen. Starter motoren og to av mannskapet går frem på dekk. Den ene i pysjen :giggle:, og lommelykt i hånden. Vi starter opp, løsner fortøyningene og setter kurs. Dybden blir dypere for hver meter vi siger fremover, heldigvis. Det er et belte på 4-5 meter uten is rett frem. Så ble det litt mer bredde lenger frem. "Pysjmafiaen" på baugen holdt oppsyn med iskanten og vi la oss så tett opptil som mulig uten å skrape oss borti. Etter sekunder som føltes som minutter var vi klar av isen og ute i åpent farvann. Herregud for en deilig følelse! 

Hva gjør vi nå? Med en lettelsens sukk satte vi oss ned og drøftet hva vi nå gjør. Ferden gikk tilbake i Leangbukten og rett inn i vår isfrie bås. Tanken var at vi måtte komme oss til tryggeste havn. Ikke prøve på noe midlertidig uthavnsløsning midt på natta. Vår mentale helse var vel samsvarende med behov for nødhavn så uansett skulle vi legge oss på en god og trygg havn. 

Når vi endelig hadde kommet ned i køya var det frem med mobilen for et par runder med Clash Royale. Kanskje det ble mer enn et par faktisk. Litt vanskelig å tømme hodet for opplevelsen. To av fendergastene sov faktisk allerede når vi la til, så noen har bedre sovehjerte enn andre. Men det vitner kanskje også om at vi ikke kavet mannskapet opp i situasjonen vi var i. Denne gangen skjedde det noe som faktisk skremte meg litt. Jeg har vært i mang en motorstopp og opptil flere landkjenninger i min karriere på sjøen, men jeg har aldri vært redd før. Det ble jeg denne natta. Men frykten ble omgjort i handlekraft og strukturert problemløsning, og heldigvis en god porsjon kontroll. Det å ha stått i vanskelige situasjoner før hjelper. Dette gjorde at barna aldri forsto alvoret i situasjonen, og ei heller at kaptein og rederinnen var litt utenfor emosjonell balanse. De fattet ikke at vi måtte opp sånn midt på natta og tørnet rett tilbake i sengen. Kjempebra!

Vi sovnet alle sammen og sov til 11. Ny dag i påskeferien og nydelig vær. Vi satte kursen ut Leangbukten, igjen(!), og la oss i retning Oscarsborg. Nå var det på tide med øl og pizza. Og det var like viktig at vi ikke måtte bake pizzaen selv. To kvelder ble det på Borgen, pizza begge dager.

image.png.24704c61cc3b0b8d4b7a038016a388b1.png

image.png.85a1d3b9b84908026e2048ac48e269d0.png

image.png.1bb4a328f300c186f9ed0332b59ca16a.png

image.png.525dd0e921b3325f4ce141603679c8a8.png

Så tre dager i Vestre Dragsund med masse kanelsnurrer og årets første bad i 6 grader vann. Jakt etter påskeegg ble underholdning for hele brygga på Dragsund da vi hadde lagt opp ruten overalt der inne. Våre barn våkner opp med brev fra påskeharen som alltid sender de ut i et langvarig oppdrag som ender i sjokolade og gummigodteri. Tradisjoner er viktige, og selv 18 åringen var med uten å tenke et eneste sekund på det kunne finnes noe alternativ. 

image.png.483be27074d8a075d9af70078776882b.png

image.png.11e8072690c789dc19cf5364a2435fb9.png

image.png.94c49ac2bce2b6394a8cb93f6b22fe11.png

image.png.4671e92c71019a7207b21df5a04c0ee4.png

Deilig slutt på påskeferien, en vellykket sådan. Alle var enige om det, selv om starten ble litt omstendelig. 

Så får vi håpe at det ikke blir like lenge til neste innlegg i dagboken :D 

Takk og takk @lurvetass. Det spennende i denne historien er jo om vi ikke hadde funnet en vei ut. Tror jeg fort hadde insistert på å bli liggende. Båten tar ikke skade av isen som presser seg forbi. Den var for porøs og tynn, men det hadde ikke blitt mye soving. Tror den diskusjonen med rederinnen kunne blitt vanskelig. 

Ja så langt har sommeren ikke kommet så en godt isolert isbryter med boblebad og stupebrett kunne kanskje vært noe @Solbris II

Og en siste ting. Fikk faktisk et bilde av Labukta dagen etterpå. En kamerat av meg,  som også er her inne men jeg klarer ikke huske nicket hans, har en drone. Han lå ute i Middagsbukta og trodde vi koste oss på Borøya.  Så han fløy over med dronen og tok dette bildet. 

IMG_20210520_201618.jpg.6020f83f5d536e6cf040020740a25a64.jpg

Så vi skulle bare brukt en dag til med polering så hadde det ikke skjedd, men da hadde vi heller ikke hatt historien å fortelle. På bildet her ser man jo tydelig restene av isen mellom Kalvøya, Borøya og Høvikodden. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

• 1 år senere...

Takk @Pequod - ser ut som det gikk en kule varmt i fjor. Og det gjorde det også. Plutselig kjøpte vi hus, det medførte også en sommer med oppussing, salg av rekkehus og masse styr. Det er fortsatt masse styr! Men heldigvis slapp vi å selge båten. Det var på blokka en stund for å si det sånn (enn så lenge!). 

Men nok om det, hus får være hus. Om noen har lyst å snakke om oppussing av hus og slikt må jeg vel finne et annet forum. Nå en historie fra årets Sankthansfeiring. Siden det var torsdag skulle vi ikke overnatte men bare være ute noen timer. Eldstematrosen på 19 hadde bestemt at han skulle møte en jente på en seilbåt - sammen med en kamerat og skipperen der-ombord var bestemt på at feiringen skulle stå i Middagsbukta i Asker. Vi liker oss i litt roligere havner enn det, men værmeldingen var på 15-16 sekundmeter i kastene fra sør-vest og da finnes det vel ikke lunere havn enn Middagsbukta. Så da tenkte vi at vi også legger reisen dit. 

Trossene ble sluppet omtrent klokka 16 og turen gikk til Middagsbukta. Vi har jo ikke lange ferden over, det er bare ut Leangbukta og inn til Middagsbukta fra sør. 

1062247391_Screenshot2022-06-27at19_36_53.png.b154c277a1b6e628eb0aee980b3052c3.png

På vei inn hører vi oppkall på kanal 16 om at en båt er gått på et skjær på sørsiden av Middagsbukta. "Er ikke vi der?" - jo så sannelig. Der ser vi en Ibiza godt plassert på land. Sør-vesten er ikke nådig og blåser ganske kraftig. 

image.png.1be4263bfcd93b61d872e6788f3ee857.png

På VHFen mottar RS oppkallet og setter fart fra andre siden av Langåra. De er ikke langt unna. Imens tar disse fine folkene i Sagaen til høyre i bildet og hjelper de av skjæret med godt sjømannskap og lange trosser. Vi overvåket det hele fra litt avstand i tilfelle det skulle bli behov for assistanse. Men det var ikke behov for flere kokker her - dette gikk fint. RS dukket opp og sjekket om båten var skadet og sjødyktig - resultatet av dette vet vi ikke. Kursen gikk videre inn i kaoset i Middagsbukta. 

En hyggelig kar i en diger Princess overvåket mens vi la oss til ganske midt i bukta. Baugen mot Langåra og salongen mot utsikten. Helt utrolig å gå fra bølgene på utsiden til sydenstemning i le der inne. Det var nesten som en liten oase - bare avbrutt av bikini-kledde ungdommer som måtte "synge" til alle sangene fra Postgirobygget da selvsagt. 

image.png.8eded4c51576d78d169514fd78c89835.png

Etterhvert kommer også seilbåten med eldstemann inn bukten og de klarte vi å presse inn mellom oss og Princessa. God stemning med burgere og pølser, øl, vin og lettøl til skipperen. Bading hører med når det er nesten 30 grader i lufta. En flott ettermiddag. Mangla bare rømmegrøt!

Etter noen timer kommer det en liten eldre daycruiser i 20-fots størrelse sigende. Ombord er det 5-6 unge voksne i sin beste alder. Tydelig uten særlig erfaring og mange med mer alkohol i blodet nødvendig. Men hyggelige det var de. De seiler inn på vår babord side og skal knyte seg i land. 

"Hei, vil dere ligge her ved-siden av oss?" - sier jeg i det de siger inn. "Ja gjerne" sier den unge skipperdamen som fører båten. Hun gir tegn til at han som sitter i baugen kan bare feste de i land. "Hvordan skal dere fortøye dere akter?" spør jeg henne. Nei det hadde de ikke noe plan på. Jeg gjør henne oppmerksom på at det er en dregg der som de kan slippe, men det var uaktuelt. Hun hadde aldri benyttet den, og det hadde heller ikke eieren av båten så de "skulle bare" fortøye seg i land. Etter en kort dialog fikk vi forklart at det ikke kom til å fungere. Selv om det er vindstille ender de opp på land og ødelegger båten. Vi insisterte på å fortøye de i kryssholtet vårt akter og lot de bruke vår båt som landgang. Disse naboene var utrolig trivelige selv om de nok var "folk i båt".

Først mistet ene mannskapet solbrillene på sjøen mellom båtene, så lurte de på om vi hadde fyrstikker til engangsgrillen de hadde tatt med - hvorpå jeg ikke klarte å la være: "Dere har planlagt godt denne turen i dag dere eller?" spurte jeg på en spøkefull tone. Fyrstikker ble ordnet og grillen fyrt opp. Solbrillene klarte vi også å fiske opp etter de lånte dykkermaske og lommelykt. Det måtte to dykkere til for å få det til, men plutselig var saken biff. Etter litt vasking i ferskvann og rengjort med litt rensespray var dagen reddet. Snakket litt med den ene "dykkeren" som var en trivelig kar. Vi kom inn på dette med "folk i båt" og jeg sa at de var godt på vei til å kunne bli fine båtfolk så lenge de hadde en så positiv instilling til alle rundt seg. Oppgradering er mulig :) Sjelden har jeg ledd så godt både av, og sammen med, naboene. De var et hyggelig avbrekk fra de på 70 fots flybridgene med Potsgirobygget på full spiker - ikke at jeg har noe imot de altså. Det er plass til alle i Middagsbukta. 

Klokken ble etterhvert over 22 og vi har en matros som måtte hjem til sengen. Aktertampen til den lille båten måtte over på seilbåten. Det ble litt av et sirkus. 19 åringen vår og dykker nummer 2 fra "folk i båt" båten står på dekk. Begge med betydelig promille. Kona ble relativt tydelig for å bryte gjennom tåken av schnøvelprat på dekk. Til alt overmål hadde begge gutta samme navn så kommunikasjonen ble i overkant komplisert. Men etterhvert fikk vi riktig gutt på riktig båt og tampen sikret som seg hør og bør. Skipperdamen på den lille båten rykket ut og sikret baugen mot land, det var nok smart. Hun var lur og holdt seg også til styrevennlig pils. Hyggeligste "folk i båt" jeg har møtt og tar de gjerne på besøk igjen. De har mye å lære men en nydelig holdning til andre mennesker. Kanskje teste den der dreggen neste gang? 

Turen hjemover gikk helt fint men det var litt spesielt å se dette synet på vei ut av bukta igjen. 

image.png.d948637442f3c16a12275de56b1e6f98.png

Hva som har skjedd her vet jeg ikke men som jeg nevnte til en kollega når vi snakket om vår Sankthansfeiring i Middagsbukta så finnes det "Båtfolk", "Folk i båt" og "Folk som har vært i båt". Disse er da siste kategori.  

Nå gleder vi oss til en sommer uten like mye oppussing og mer tid på sjøen! Jeg har allerede revet og bygget nytt kjøkken i det nye huset. Det skal rives og bygges peis, legges vannbåren varme og ny parkett. Har nok å drive med - men nå er det ikke tidsnød slik som i fjor. Nå skal vi bli ferdig til Jul så da blir det også tid til sommerferie!

Fin tråd som jeg har lest med glede. Eneste jeg reagerer litt på er at du legger ut bilde av de som har forlist, understreker at du ikke vet hva som har skjedd, men likevel setter dem i kategorien over folk som ikke kan føre båt. Just my two cents... :smiley:

larole skrev for 3 timer siden:

Fin tråd som jeg har lest med glede. Eneste jeg reagerer litt på er at du legger ut bilde av de som har forlist, understreker at du ikke vet hva som har skjedd, men likevel setter dem i kategorien over folk som ikke kan føre båt. Just my two cents... :smiley:

Fair point. Jeg aner ikke hva som har skjedd og bildet er kommentert med humoristisk tilsnitt. Var ikke ment som hets og tar all mulig forbehold om at jeg vet absolutt ingenting om hva som skjedd. Men det er lov å ta bilder i det offentlige rom :)  Noen ganger kommer til og med bilder på VG :pray: 

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Særdeles underholdende skrevet:-)

Vær snill å fortsett med det ?

Det skal jeg gjøre, takk for hyggelig tilbakemelding!

• 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...
Sjøbliss skrev 1 time siden:

Jaggu har du rett. Må skrive noe snart ja. Tilogmed vært i Middagsbukta igjen. Stay tuned ??????

???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...