Jump to content

Edit History

Lukabella

Lukabella

Hei alle sammen, 
Jeg er i ferd med å kjøpe en 54 fots seilbåt i UK, og seile den til Sverige for å ha den der. EU skatt er allerede betalt og det er en og samme eier siden ny. Jeg har tenkt å ha båten i Sverige noen år før jeg eventuelt momser den til Norge, hvis jeg i hele tatt kommer til å gjøre det. (Det blir jo flere hundre tusen i moms). Jeg har noen spørsmål som det ikke er lett og finne svar på men her er det så mange flinke båtfolk som har peiling så da spør jeg dere :)

Hvis man registrerer båten i NIS/NOR men ikke tar den til Norge (for mye moms på dette tidspunktet) og som sagt så er EU VAT (skatt) allerede betalt;

1. må man da ut av Sverige hver 18mnd siden Norge ikke er i EU (men vi er jo i Schengen) hvis man registrer båten i NIS/NOR?

2. EU vat (skatt) er allerede betalt, vil den kunne selges i EU igjen om en del år og EU VAT fortsatt gjelde selv om båten er NIS/NOR registrert?

3. Kanskje det er enklere å registrere den i Sverige, noen som har erfaringer med det? Hvordan er det for en nordmann og seile med Norsk flagg?

Takker for alle innspill. 

Lukabella

Lukabella

Hei alle sammen, 
Jeg er i ferd med å kjøpe en 54 fots seilbåt i UK, og seile den til Sverige for å ha den der. EU skatt er allerede betalt og det er en og samme eier siden ny. Jeg har tenkt å ha båten i Sverige noen år før jeg eventuelt momsen den til Norge, hvis jeg i hele tatt kommer til å gjøre det. (Det blir jo flere hundre tusen i moms). Jeg har noen spørsmål som det ikke er lett og finne svar på men her er det så mange flinke båtfolk som har peiling så da spør jeg dere :)

Hvis man registrerer båten i NIS/NOR men ikke tar den til Norge (for mye moms på dette tidspunktet) og som sagt så er EU VAT (skatt) allerede betalt;

1. må man da ut av Sverige hver 18mnd siden Norge ikke er i EU (men vi er jo i Schengen) hvis man registrer båten i NIS/NOR?

2. EU vat (skatt) er allerede betalt, vil den kunne selges i EU igjen om en del år og EU VAT fortsatt gjelde selv om båten er NIS/NOR registrert?

3. Kanskje det er enklere å registrere den i Sverige, noen som har erfaringer med det? Hvordan er det for en nordmann?

Takker for alle innspill. 

• Create New...