Biam kristiansan Startet 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2019 ToalettPumpe sitter dønn fast,er det bare å skru av slangene å ta med pumpen å smøre den opp,eller er det trykk på systemet å fare for at det spruter dritt inn i båten visst jeg demontere? Visst noen har noen forslag om forhåndsregler før jeg demontere setter jeg veldig pris på det Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 (redigert) Du aner nok at ventilene (både inn og utgående) "bør" stenges? Minst en av dem ligger under vannlinjen og den andre kan også tømme seg andre veien. Jeg er ikke helt sikker på hvilken opplevelese jeg ville foretrekke. Men med det i bakhodet er det bare å demontere. Ønsker lykke til og mye gøy ! Jørg Redigert 8.Juli.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gudrun Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Hadde tilsvarende problem. Hos meg løste det seg med litt matolje i toalettskålen og forsøkte forsiktig å pumpe ut. Etter "noen" sekunder løsnet det og pumpen kunne håndteres som normalt. Men om det samme fungerer hos deg er en helt annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 (redigert) Å smøre er en nødløsning som pleier å virke med regelmessig ettersmøring. Men sitter det fast en gang da er det fordi overflatene biter i hverandre. Neste er at den pleier å sitte fast oftere og oftere, frem til det ikke går lengre. Det siste skjer enten rask, eller forsinket avhengig hvor ofte dassen blir brukt med olje i. Problemet er at den kan sette seg fast etter hvert, og da uten forvarsel. Og er skålen da full da blir det lekkert. Eneste ordentlige løsning etter min oppfatning er å bytte hele pumperøret (fra foten og oppover) inkl. innmaten. Koster litt mer enn bare delene uten rør, men da blir det som ny, fordi da er det ny. Jørg Redigert 8.Juli.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gudrun Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Ja helt enig med Joerg i det. Under her er link til et eksempel på hva som er i handelen. Men sjekk nummer og navn før du bestiller. Denne jeg linker til kan være helt feil. https://www.maritim.no/pumpe-til-ocean-toalett Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Gjorde selv samme jobben i forrigårs. Da fordi «noen» i mannskapet hadde brukt for mye papir, som satt fast i vinkelrøret rett etter pumpen. Bare nevner det, det kan jo være en årsak. Ikke noe vanskelig jobb i det hele tatt, men det blir litt søl... Send kone og unger evt på cafe og brett opp ermene. Det er vel i alt bare 6 skruer, og det ser ut som om at du har grei tilgang. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
pipe Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Joerg Becker skrev for 2 timer siden: men da blir det som ny, fordi da er det ny. Kunne ikke være mere enig,sminke gamle horer virker bare en stund Sitér dette innlegget Link to post
Biam kristiansan Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Joerg Becker skrev for 16 timer siden: Du aner nok at ventilene (både inn og utgående) "bør" stenges? Minst en av dem ligger under vannlinjen og den andre kan også tømme seg andre veien. Jeg er ikke helt sikker på hvilken opplevelese jeg ville foretrekke. Men med det i bakhodet er det bare å demontere. Ønsker lykke til og mye gøy ! Jørg Ja ante det? men tenkte på når de ventilene ut igjennom skroget er lukket å om det fortsatt er trykk på systemet,kjenner en som så han skulle skru fra hverandre toalettpumpen å fikk masse septik over seg ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 ...stakkars han.. Vel, jeg gjetter at det finnes en liten sjanse for overtrykk når både lufteventilen og begge rørvei er tett. Med tank imellom økes denne risken kanskje også litt, men ..... ...det går sikkert bra. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.