Jump to content

Porer i gelcoat

Captain Haaland

Recommended Posts

Har en 37 år gammel seilbåt som trolig har manglet noe grunnleggende vedlikehold før min tid. Mye teknisk er oppdatert, men ser at gelcoat’en er dårlig vedlikeholdt og har det jeg vil kalle porer på mye av båten (over fenderlisten). Har noen et godt tips til utbedring av dette som ikke innbefatter lakkering eller ny gelcoat? Har 2 steder hvor tidligere båtnavn har vært, og der er gelcoaten sikkert 0,2-0,4 mm høyere og blank og fin. Har prøvd å illustrere dette med et bilde av taket inni båten hvor alt er 100% og et bilde fra dekk ved baug.

1155BDCB-3E46-4F6E-88E7-BCA4C8AA6D40.jpeg.cf739036f8939460e0c83f4f07790806.jpeg

Alle de svarte prikkene i øverste bilde er porer i gelcoat som jeg med alskens midler og rubbing ikke får vekk. Regner med at for 37 år siden så utsiden ut som innsiden, og hadde likt å nærme meg dette igjen...

finnes det en god restaureringskur for gammel gelcoat??

Disse porene har vært der siden båten ble produsert, og det skyldes små bobler i gelcoaten når den ble påført formen.  Det er kun kosmetisk og har ingen styrkemessig betydning. Prøver du å slipe eller rubbe vil du trolig bare avdekke flere porer, så hvis du ønsker å utbedre må du sparkle med gelcoatsparkel og/ eller påføre topcoat og slipe, rubbe og polere. Hadde det vært min båt hadde jeg latt det være, nok av andre ting å bruke tid og penger på med en gammel båt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...