Jump to content

Navionics app med AIS støtte - hvordan fungerer det?

Barbaria

Recommended Posts

Jeg ser nå ha Navionics har kommet med støtte for AIS over wifi på sin Boating app.

https://www.navionics.com/fin/features/ais

Glad som jeg var så forsøkte jeg selvsagt dette med en gang, men fungerte ikke hos meg. Det er veldig lite info på hvordan dette skal fungere foruten de forhåndsgodkjente AIS mottagere som står listet opp hos Navionics.

https://d2wb2wm9dm62ai.cloudfront.net/wysiwyg/docs/Compatibility_guides_plotter/Mobile/Boating_app_AIS_Devices.pdf

Er det noen som vet noe om oppsettet som Navionics benytter for å lytte på AIS?

Som det står i bruksanvisningen : du har altså en wi-fi tilgjengelig AIS mottager med vhf-antenne? Så kobler du din mobil/PAD til denne AIS’en over wi-fi og kobler det opp til kartet i appen.

hvilken AiS mottager har du? Og er det oppsettet til AiS mot vhf for å motta/sende AiS signaler du sliter med eller å koble denne til over Wi-fi til PAD/mobil?

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Gulesider appen tar vel imot data via internett (som har store avvik i forhold til reelle data)? Navionics appen kan nå, som jeg forstår, ta imot data direkte fra en direkte AIS-mottaker som sender via Wifi. Det er ekstremt stor forskjel på desse to tingene. Skal du få dette til på Navionics, så er du nødt til å ha en AIS-mottaker ombord i båten. 

20 minutes ago, bellen said:

Gulesider appen tar vel imot data via internett (som har store avvik i forhold til reelle data)? Navionics appen kan nå, som jeg forstår, ta imot data direkte fra en direkte AIS-mottaker som sender via Wifi. Det er ekstremt stor forskjel på desse to tingene. Skal du få dette til på Navionics, så er du nødt til å ha en AIS-mottaker ombord i båten. 

Jeg er klar over at Gulesider henter dette fra nettet. Men det er bedre enn ingenting, derfor hadde det vært greit å ha hatt et valg (AIS mottaker eller

"billig" løs ningen med ais fra nett):smiley:

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
alfaalfa skrev for 3 timer siden:

Som det står i bruksanvisningen : du har altså en wi-fi tilgjengelig AIS mottager med vhf-antenne? Så kobler du din mobil/PAD til denne AIS’en over wi-fi og kobler det opp til kartet i appen.

hvilken AiS mottager har du? Og er det oppsettet til AiS mot vhf for å motta/sende AiS signaler du sliter med eller å koble denne til over Wi-fi til PAD/mobil?

Jeg har AIS i båten koblet til wifi det fungerer utmerket med andre apper og OpenCpn, men ikke med Navionics sin nye løsning. Er det noen som har fått det til å virke?

bjorngb skrev 34 minutter siden:

Fra spøk til revolver - AIS data på nett er ikke noe å stole på i det hele tatt. Ja, det er informasjon du ikke har fra før, men uregelmessig gammel informasjon trenger du ikke når du navigerer. 

Vet ikke hvem du kommenterer her, men dette er ikke AIS over nett.

Glem gulesider og marinetraffic, dette er noe helt annet. 

Guest Avmønstret#

Har hatt AIS på telefon og brett i båten i noen år og får stadig påpakning fra folk at min AIS mottaker/splitter som sender nmea til en Wi-Fi bru er leketøy osv. Tror folk blander og roter fælt, og kanskje henger litt bak om de ikke vet at en kan få «ekte» AIS på brett og telefon.

Jeg får da «ekte» AIS på hhv iSailor og opencpn. Med justerbare alarmer og alle mulige funksjoner og innstillinger..

Tatt etter husken har jeg valgt network, UDP så lagt inn port 2000 og IP-adressen til Wi-Fi brua.

Prøvde med navionics en gang, men fikk det ikke til. Og når det er så umodent ser jeg ikke helt poenget, bruk en annen app om AIS er viktig. iSailor er feks enklere i bruk, bedre på mange måter og ca 32 ganger mer elegant og penere ;-) Men det koster litt mer å ha en bedre app da, som om prisdifferansen på navigasjonsapper utgjør en sor forskjell i båtutgifter....ikke særlig.

Barbaria skrev for 3 timer siden:

Vet ikke hvem du kommenterer her, men dette er ikke AIS over nett.

Glem gulesider og marinetraffic, dette er noe helt annet. 

Det var vel dem som klagde over ‘dårlig’ funksjonalitet og manglende evne til å henta AIS data fra nett som overlay på navionics. Skal du ha AIS, må det være med data fra egen mottaker som du har ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...