Jump to content

Lage innredning i 13 fot med lukket baug, hvilke mateiale?

svolp

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt og lage litt innredning i båten. Liten 13 fot med lukket baug. Etter litt søk på google og her virker det som om at kryssfiner er veien og gå. Jeg tenker og lage "veggen" under baugen som en M så det blir plass til bein og ha en luke i midten så jeg kan låse inn alt av duppeditter(vester, fiskeutstyr etc)

Eneste jeg lurer litt på, tenkte og bruke 1 1/2" 3"som rammeverk sammen med kryssfiner som da males. Er dette Ok? Vekt er jo en avgjørende faktor her i så liten båt.

2019-07-08_20_06_42.jpg.7820dc0a6a9fb828830b844d989078ea.jpg

Eneste jeg ikke helt har fått for meg er følgende, spikerslag i skroget. Bør jeg støpe noen nye glassfiber fester som jeg kan skru rammeverk i eller lime noen vinkeljern med tec7? Vil sistnevnte f.eks holde i den ujavne gangen litt sjø kan gi?

Luken jeg tenkte og montere i midten er denne som vist på bildet.

00612_ASA_luke_Top_Line_370_x_375_mm_1.jpg

Noen som forøvrig vet om det går an å kjøpe selve "kassen" til denne døren også eller må det lages selv i f.eks kryssfiner den også?

Takk for innspill:thumbsup:

Redigert av svolp (see edit history)

Tenker du et stående skott inn under dekk der slik at du får muligheten til å låse inn diverse eller å erstatte den benken/kjettingkassen som er der fra før? Vanskelig å vite helt nøyaktig uten skisse av hva du tenker deg, men svarer ut fra tanken om et stående skott, altså å lukke av det lille "rommet" under dekk:wink:

Ville nok ha brukt mindre dimensjon enn halvannentre til rammeverk, det kommer ikke så veldige belastninger på et skott som det der. Kløyver du halvannetre i tre får du sannsynligvis sterke nok lekter (still saga på i underkant av en tomme). Ville enten hatt to lekter på tvers limt fast i kryssfineren, en over og en under luka, hvis du tenker lukke skottet helt. Altså ikke ekstra plass til beina. Tenker du plass til beina (og noenlunde likt slik jeg ser for meg) bør det holde med ei lekt på tvers over lukehullet og to stående under tverrliggende lekt på sidene av lukehullet i tillegg. Eventuelt en liten bit mellom de stående under lukehullet, der må du nesten se litt an hvor stor styrke du trenger. Lektene kan også skrus fast til kryssfineren, men med skikkelig lim er det ikke nødvendig.

10mm kryssfiner er sterkt nok, spesielt hvis du klarer holde deg unna den billige trelags kryssfineren, den er svært ustabil og dårlig, egentlig nesten ikke brukende til noe som helst hvis man stiller litt krav til ting. Minimum fem lag med finer bør kryssfineren ha for å være noenlunde stabil. Får du tak i 10mm forskalingsfiner (kryssfiner dekket av en mørkebrun film av lim på begge sider) er dette kryssfiner som vanligvis er av grei kvalitet og stabilitet. En stor fordel å male endeveden på kryssfineren godt etter du har tilpasset og skåret til plata. Da unngår du at det tas opp fukt i endeveden. Selv om kryssfineren skal være limt med vannfast lim er det forskjeller på kvaliteten, derfor er det alltid greit å beskytte mest mulig.

Kassen bak luka kan du også lage i kryssfiner ja, og gjerne bruke lekter innvendig i hjørnene som forsterkning og til å lime/skru i.

Når det gjelder innfestning til selve skroget hadde jeg vasket, slipt, avfettet (med aceton, ikke rødsprit) og limt fast festepunktene med Tec7. Ideelt sett kunne disse vært av tre, biter som er tilpasset vinkel på skroget i forhold til skottet du tenker lage, men rent praktisk sett er det nok like greit med noen litt lange og smale vinkeljern, oppover langs skrogsiden og også under dekk. Det kan være en fordel å lage til en mal stiv papp av skottet slik at plasseringen av vinkeljernene blir på linje med hverandre. Sikt gjerne langs vinklene og mål grundig slik at du får ting jevnt. Da fordeles belastningene bedre enn om de står ujevnt plassert. Lange og smale vinkeljern er lettere å bøye til når du skal få dem til å passe skikkelig mot skottet enn breie og korte vinkeljern.

Tilbake til dette med pappmal; før du eventuelt lager denne kan du ta noen mål. Blant annet total bredde oppe og total bredde nede på skottet. Også høyde fra benken/kjettingkassa (eller hva det nå er) og opp mot dekk. Har du en tommestokk/metermål tilgjengelig kan du bruke denne som leddmal for å få en indikasjon på hvordan buene er langs skrogsidene. Så grovskjære pappmalen før du tilpasser den ene siden om gangen. Til slutt finjusteringer til du er fornøyd. Å lage mal i papp eller tynn kryssfiner er et veldig greit hjelpeverktøy om man ikke har en skikkelig leddmal tilgjengelig.

Klart, du kan jo slipe deg gjennom topcoaten ned til glassfiberen og støpe vinkeljernene fast med epoksy, men så lenge skottet ikke er for tungt og passer godt inntil skrogsidene blir ikke belastningen på vinkeljernene så voldsom, så hadde det vært min båt hadde jeg gått for Tec7 eller lignende semielastisk lim.

Med mindre du får tak i rustfrie vinkeljern ville jeg ha malt disse et par strøk etter at skottet er på plass. Da hindrer du at fuktighet kommer til og at det begynner å ruste så fort. Skottet ville jeg også ha malt, hvis forskalingsfiner holder det med å male på utsiden, men bruker du furufiner bør begge sider males, to strøk eller mer. 

Mulig jeg er helt ute i forhold til hva du har tenkt deg, men her er i alle fall et forsøk:wink: 

Skott.gif

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Trur du traff ganske så bra på alt av spørsmål og måten jeg hadde tenkt Hakkannen :clap::clap::clap:

Tanken var et låsbart skott under baugen som du skisserer. Jeg vil ha plass til beina da båten er så liten at det trengs. Kunne tenkt meg et stort låsbart rom i midten slik du skisserer som strekker seg hele veien under baugen. Litt i tvil på om jeg også skal ha låsbart rom inni der hvor beinplassen er på styrbord og babord side.

Trur kanskje disse rommene blir litt overflødige og at det blir mer jobb en nytte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...